Ska man ta bort gammal kylpasta med tvättsprit?

Permalänk
Medlem

Ska man ta bort gammal kylpasta med tvättsprit?

Nu har min Hyper 212 EVO anlänt. CPU kylaren har ingen kylpasta på sig, man fick med en, men jag köpte med en annan istället. Det som behöver tas bort är pastan på CPUn. Min kompis sa att jag skulle använda mig av tvättsprit och en vit handduk så jag skulle kunna se bättre när den är riktigt ren.

Blöt handduken lite och sedan gnugga försiktigt i en cirkel

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Så länge spriten inte har fett i sig så är det okej, sedan kan du använda en handduk, men tops fungerar lika bra annars.

Permalänk
Medlem

Funkar rödsprit eller kommer allt brinna ner om det blir för varmt`?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Funkar rödsprit eller kommer allt brinna ner om det blir för varmt`?

Du ska vänta om du använt rödsprit tills det dunstat, typ en-två timmar

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kemisk ren aceton använder jag alltid, finns överallt att köpa.
Men det finns såklart andra alternativ, det viktiga är att det inte finns någon olja eller fett i spriten som lämnar rester. Och jag använder oftast tops när jag rengör.

Låt spriten dunsta ett tag innan du lägger på kylpasta. Det räcker med en droppe i riskornsstorlek i mitten av processorn.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om 5-56? Använder jag hela tiden Säkert massa fett i dock.. Ser alltid till att torka noggrant.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Denna brukar jag köra med

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vad säger ni om 5-56? Använder jag hela tiden Säkert massa fett i dock.. Ser alltid till att torka noggrant.

Kan ju förfasen inte ha ett smörjmedel för att göra rent med XD

Permalänk
Medlem

Så Rödsprit är legit då? orkar inte dra till affären och få tag på annat om detta funkar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Så Rödsprit är legit då? orkar inte dra till affären och få tag på annat om detta funkar

Ja det fungerar med rödsprit

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Så Rödsprit är legit då? orkar inte dra till affären och få tag på annat om detta funkar

Juuuupp

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Innan jag kör igång. Måste jag vänta 1-2 timmar verkligen för att det ska fukta av eller räcker det med att jag torkar rejält sedan väntar i typ 10-15 min innan jag lägger på ny pasta?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

#13 Torka av och sen vänta 15min borde funka men om du inte har något uber speciellt du ska in till känns det lite onödigt att inte vara på den säkra sidan Skulle något hända kmr du nog svära som fan över att du inte väntade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Innan jag kör igång. Måste jag vänta 1-2 timmar verkligen för att det ska fukta av eller räcker det med att jag torkar rejält sedan väntar i typ 10-15 min innan jag lägger på ny pasta?

Man kan se när rödspriten dunstar. Men vänta en kvart/halvtimme för att vara på den säkra sidan. Jag använder alltid rödsprit, funkat bra än så länge. Det är kanske inte det bästa för det är jobbigt att få det riktigt rent ibland.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Innan jag kör igång. Måste jag vänta 1-2 timmar verkligen för att det ska fukta av eller räcker det med att jag torkar rejält sedan väntar i typ 10-15 min innan jag lägger på ny pasta?

Går nog fint att vänta 15 min, du märker om det finns sprit kvar när du lägger på kylpastan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

kan rek kaffe filter..bra för de luddar inte när man torkar

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Innan jag kör igång. Måste jag vänta 1-2 timmar verkligen för att det ska fukta av eller räcker det med att jag torkar rejält sedan väntar i typ 10-15 min innan jag lägger på ny pasta?

Personligen så torkar jag av med papper och tops (doppad i tröd) sedan tar jag ett microduk (kaffe filter funkar lika bra) med tröd på och torkar av för att få bort mikroskopiska ev rester, sedan tar jag den torra sidan på mikroduken/filteret och torkar bort så det blir tort (dock inte med våld) Sedan på med ny kylpasta. Att vänta på att det ska "dunsta" är overkill imho

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk

Rödsprit lämnar lite rester. Vet inte hur de påverkar, men isopropanol är ett betydligt bättre val generellt sätt. Jag underhåller mycket ljudutrustning och isopropanol är det överlägset bästa där när man vill få bort hudrester, smuts, flussmedel och i princip allt annat utom oxidbeläggningar. Finns på alla apotek, vissa vet dock inte om att de har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Personligen så torkar jag av med papper och tops (doppad i tröd) sedan tar jag ett microduk (kaffe filter funkar lika bra) med tröd på och torkar av för att få bort mikroskopiska ev rester, sedan tar jag den torra sidan på mikroduken/filteret och torkar bort så det blir tort (dock inte med våld) Sedan på med ny kylpasta. Att vänta på att det ska "dunsta" är overkill imho

En microfiberduk är ju statisk elektricitet 3000.
En torr sådan får man ju nästan stötar av bara man tar fram den & ska använda till bilen. Så torka komponenter i en dator
r nog inte optimalt.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk

Jag använder ~100%-ig labsprit när jag torkar bort kylpasta. Det rengör bra och dunstar på några sekunder, utan att lämna spår av någonting efter sig.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Kaffefilter och T-röd använder jag. Isopropanol (isopropylalkohol) finns på apoteket men är inte så effektivt även om det är att rekommendera vi allt arbete med rengöring av elektronik. Tänk på att lösningsmedel, aceton och bensin är farligt att andas in. Sörj för god ventilation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Lite väl dyrt va? Kemisk bensin/aceton kostar ju 20-lappen på valfri mataffär.Annars funkar spolarvätska om har det liggandes hemma vet ja.

Körde med just denna sist och det funkade kanon! Gripen Aceton brukar annars vara det som folk rekommenderar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du ska vänta om du använt rödsprit tills det dunstat, typ en-två timmar

Om du måste vänta två timmar, då använder du åt h-vete för mkt T-röd... Den mängd som vi pratar om här dunstar fort, ska mkt till om det inte har dunstat inom 1 minut. Du ser på en gång när det dunstar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

*Toapapper
*Gripen Aceton
*Tops om man arbetar på små headspreaders (tex laptops)

Dutta aceton på en bit vikt papper och gnugga bort.. Byt till ny pappersbit eller vik om igen.
Sist torka med aceton och en ren pappersbit sista gången.
Smeta på kylpasta och sätt ihop... finns inga krav på att leka konstnär och göra cirklar och ärtor och annat löjligt när man applicerar kylpasta. När du skruvar åt smetas krämen ut.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Lite väl dyrt va? Kemisk bensin/aceton kostar ju 20-lappen på valfri mataffär.Annars funkar spolarvätska om har det liggandes hemma vet ja.

Finns 100ml-flaskor på de flesta apotek, brukar kosta 59:-.

Permalänk
Skrivet av sokar:

kan rek kaffe filter..bra för de luddar inte när man torkar

Jo, å andra sidan är de inte så bra på att suga upp vätska heller, och lite luddar de faktiskt, men de är ju bättre än toapapper om man säger så

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Både oljor och silikoner i t-röd, så skippa det. Det har man i spritköket eller i magen (!).

Gör man däremot rent med t-röd, låter det dunsta ordentligt så är nog risken för problem i kylpastan rätt liten.
Rent teoretiskt kan resterna som lämnas kvar reagera med pastan och göra den sämre, men som sagt, det är den kemiska tänkbara teorin. Jag har dock sett skitktningar av andra saker på ytor torkade med t-röd, så konduktiviteten kan mycket väl påverkas.
Vore skojj med labbtest för någon som har tråkigt

En flaska ren aceton eller förtunning är inte så himla dyrt och bättre än t-röd i alla sammanhang.
(lacknafta är lika skit det också, dont use)

Eller som tidigare sagts, isopropanol eller valfri elektronikrengöring av högre rang. (glöm biltema, clas i sjön, jula etc.)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du ska vänta om du använt rödsprit tills det dunstat, typ en-två timmar

då är man verkligen på den säkra sidan.. eller har använt stoora mängder röd sprit.. själv så körde jag med tops och doppade i röd sprit.. dunstar på cirka 4 sec.. så jag väntade 10 min.. räcker gått och väl.

Förlåt för den över drivna mängden punkter i min text, men jag är för trött

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt någon rocket science att göra rent en processor. Vill man vara petnoga kan man ta på sig dammfria kläder, sätta på sig handskar, spänna fast ett ESD armband och rengöra med mikrofiberduk och aceton. Låta det torka och sedan pensla med en blåsbälg för optisk rengöring av objektiv samtidigt som man sitter med en lupp på skallen och tittar noga på minsta lilla partikel under en stark fluorescerande lampa för precisionsarbete så att man får bort precis allting från ytan.

Processorn brinner inte precis upp eller får dålig kylning .. med 10 graders ökning gentemot om man tog det väldigt väldigt försiktigt.
För den delen fastnar det redan när man trycker ut lite pasta ur tuben en massa partiklar från luften och när man smetar på det på processorn eftersom luft cirkulerar. Dammpartiklar och annat syns inte, vi människor andas.
Tops, toapapper, hushållspapper, kaffefilter, handduk (handduk är väl lite över gränsen) kvittar vilket, det blir rent ändå.