Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Vad hände?

Jag stängde av datorn manuellt för att installera några Windows-uppdateringar och tänkte då att "äh, jag kan väl pröva att sätta RAM på 1600MHz"(2x4 GB Corsair vengeance 1600MHz LP)
Efter att jag hade gjort det och startade Windows så konfigurerades uppdateringarna och direkt efter så stod det "Windows avslutas" och datorn stängdes av och sen upprepades den processen en gång till och då gick jag in i BIOS igen för att sätta tillbaka dom till 1333MHz.
När jag hade gjort det så kom jag in på mitt konto och då stod det genast "du måste starta om datorn för att dom nya uppdateringarna ska installeras"
så då gjorde jag det och väntade och blundade lite och när jag öppnade ögonen så var det en blåskärm på skärmen som jag bara såg i 1-3 sekunder och sen startades datorn om och nu kom jag in utan problem.

Min fråga är om det är på något sätt kan ha skadat datorn/varför det inte gick att skruva upp dom i 1600MHz när dom ska kunna vara i den frekvensen och vad RAM-frekvenserna egentligen spelar någon roll för, ska man låta dom vara?

Moderkort:Asus Sabertooth Z77
CPU:Intel Core i7 2700K

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Vad som hände är lite oklart, men gissningsvis vart det av någon anledning inte stabilt, och kraschade därför.

Det har inte skadat datorn dock, och att ändra hastigheten på RAM är ytterst meningslöst, då det inte ens ger någon mätbar prestandaökning upp till 1600MHz, och inte ens 1% om man går hela vägen till 2133 MHz, med absoluta toppminnen.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Leifson:

Vad som hände är lite oklart, men gissningsvis vart det av någon anledning inte stabilt, och kraschade därför.

Det har inte skadat datorn dock, och att ändra hastigheten på RAM är ytterst meningslöst, då det inte ens ger någon mätbar prestandaökning upp till 1600MHz, och inte ens 1% om man går hela vägen till 2133 MHz, med absoluta toppminnen.

Ok, bra att den inte tagit skada iaf! Tror jag har en fobi mot blåskärmar, dom skrämmer skiten ur mig

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3