Överklockning av min processor (AMD Phenom x6 3,3GHz 1100t)

Permalänk

Ett starkt tips. Höj endast volten då datorn blir instabil. Och höj alltid bara 0.01 i taget max då. Volten ökar temperaturen något fruktansvärt när man överklockar. Den ska inte vara onödigt hög alltså ifall du vill komma upp i högre klockningar.

EDIT:
Har även överklockat min (1090T) till 3,9 GHz och då ligger volten på kanske 1.43. Temperaturerna ligger i snitt på 57 grader i Full load. Använder en cooler master v8 kylare med ett hafx chassi. och exakt samma moderkort och har överklockat med det ett tag.

Permalänk
Entusiast

En liten OT fråga förresten...Är det verkligen helt oskadligt för sin dator att sitta och överklocka och få blåskärmar gång på gång för att hitta sin "sweet spot"?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ha också i åtanke att alla Phenom-CPUs har en 10 graders felmarginal (oftast 10 mer än vad som står)
Till exempel så brukade min 1100T vara 13 grader i idle när jag satt i 22 graders rumstemperatur
Så försök att inte gå över 52 grader, iallafall när du spelar.

http://i962.photobucket.com/albums/ae102/Dreadius/HWmonitor.j...

Du ser här att varje kärnas temp är mindre än CPU som det står, kan det du pratar om ha något att göra med detta? o.O
Notera att processorn här ligger på standardvärdet, 3,3 GHz

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ligerius:

http://i962.photobucket.com/albums/ae102/Dreadius/HWmonitor.j...

Du ser här att varje kärnas temp är mindre än CPU som det står, kan det du pratar om ha något att göra med detta? o.O

Om det där är i load så har du ett SERIÖST sensor-problem

Edit: Aj då, trodde att det stod 56 grader istället för 36
Men jag vet inte riktigt så mycket om det där men jag har sett massor folk säga det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om det där är i load så har du ett SERIÖST sensor-problem

HAHAHAHA shit nej! Detta är idle xD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ligerius:

HAHAHAHA shit nej! Detta är idle xD

Du kan ju förresten ta dig en titt i min gamla tråd där jag påpekade min 13-graders temperatur och fick lite svar
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Du kan ju förresten ta dig en titt i min gamla tråd där jag påpekade min 13-graders temperatur och fick lite svar
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Nice! Det hjälper mig dock fortfarande inte haha xD Grejen är helt enkelt som sådan att jag vill köra Prime 05 en dryg timme eller så, kanske 2. Men det står 60-65 grader som varmast på HWmonitor, alltså vågar jag inte göra testet, vilket givetvis då medför att jag inte vet hur jag skall gå tillväga härifrån med min överklocking. Allt kändes fint och stabilt på 3,7 GHz med 44C som max på Ultra i BF3 iaf! Ska jag bara köra på och skita i stabilitetstestet eller vad tycker ni? xD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ligerius:

Nice! Det hjälper mig dock fortfarande inte haha xD Grejen är helt enkelt som sådan att jag vill köra Prime 05 en dryg timme eller så, kanske 2. Men det står 60-65 grader som varmast på HWmonitor, alltså vågar jag inte göra testet, vilket givetvis då medför att jag inte vet hur jag skall gå tillväga härifrån med min överklocking. Allt kändes fint och stabilt på 3,7 GHz med 44C som max på Ultra i BF3 iaf! Ska jag bara köra på och skita i stabilitetstestet eller vad tycker ni? xD

Att köra i 3.7GHz som OC gör ju dock absolut ingenting för prestandan i och med att 3.7GHz är turbon på 1100T så ska du överklocka så ska det vara 4.0GHz

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Att köra i 3.7GHz som OC gör ju dock absolut ingenting för prestandan i och med att 3.7GHz är turbon på 1100T så ska du överklocka så ska det vara 4.0GHz

Det är nog sant xD Då kanske man börjar märka saker och ting!
Men fortfarande när jag klockar 4,0 GHz så vill jag ju köra Prime 95..
Det känns nästan som det är felaktiga temperaturvisningar men jag vet inte..
God help me

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem

En annan fråga som har med processorhastighet att göra. När jag klockade tillbaka till 3,3 GHz från 3,7 så gick jag in i CPU-Z och allt stämde, det står 3311 MHz, men emellanåt så går klockfrekvensen upp till 3700 MHz, vilket alltså var hastigheten innan jag klockade tillbaka till standard. Någon som brukar vara med om det? Har nämligen hänt innan, det kanske inte är någon fara..

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av MrTall:

Jag har min i 4Ghz. Den kräver ungefär 1.5 volt för det (Du ska inte gå över 1.55). Sen har jag LLC på och NB på 2400Mhz. De funkar för mig. Alla turbo funktioner och ström sparar-funktioner ska du också stänga av.

Det borde funka. Testa lite och se hur det blir. Du behöver dock en FET kylare om du vill hålla dig under 60c. (Max är 62)

Jo tjena.. Min är i 1.39~1.404 volt som högst:) Ej fast vcore, kör med offset
Kan visa mina UEFI settings senare, men jag kör med Cool 'n Quiet på, LCC på auto (tror jag?) och något mer, hmm. Aja jag print screenar sen (något man kan göra i UEFI, yay)

Skrivet av Uzanar:

Att köra i 3.7GHz som OC gör ju dock absolut ingenting för prestandan i och med att 3.7GHz är turbon på 1100T så ska du överklocka så ska det vara 4.0GHz

Det är klart det gör skillnad, du får ju 3.7GHz över alla sex kärnor istället för i turbo (när den använder drygt 3 kärnor?)

Skrivet av Ligerius:

HAHAHAHA shit nej! Detta är idle xD

Varför är det så tokigt? 36C är helt okej..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jo tjena.. Min är i 1.39~1.404 volt som högst:) Ej fast vcore, kör med offset
Kan visa mina UEFI settings senare, men jag kör med Cool 'n Quiet på, LCC på auto (tror jag?) och något mer, hmm. Aja jag print screenar sen (något man kan göra i UEFI, yay)

Det är klart det gör skillnad, du får ju 3.7GHz över alla sex kärnor istället för i turbo (när den använder drygt 3 kärnor?)

Varför är det så tokigt? 36C är helt okej..

Ok Så du menar att din CPU volt är inställd på Offset och att volten då regleras automatiskt? Skall jag göra så på 4.0GHz verkligen? xD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

Ok Så du menar att din CPU volt är inställd på Offset och att volten då regleras automatiskt? Skall jag göra så på 4.0GHz verkligen? xD

För mig funkar det bra, vill inte att den ska slösa med massa ström i onödan.. Jag överklockar ju inte för att typ nå något sorts rekord, utan för en stabil 24/7 överklock som tjänar mig väl

Men kan visa hur det ser ut i BIOS/UEFI för mig så att du kan få lite vägledning ^,^
(har dock en konvertering igång nu så kan inte boota)

Var så god:
http://imgur.com/a/Kxsfr

Du kan dock så klart behöva leka med inställningarna lite annorlunda, men men - ha det skoj xD
Förutom att ha 'samma' processor som mig så har du också samma typ av grafikkort, så du kan ju ladda ned MSI Afterburner och överklocka grafikkortet lite också
http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/vga/MSIAfter...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

För mig funkar det bra, vill inte att den ska slösa med massa ström i onödan.. Jag överklockar ju inte för att typ nå något sorts rekord, utan för en stabil 24/7 överklock som tjänar mig väl

Men kan visa hur det ser ut i BIOS/UEFI för mig så att du kan få lite vägledning ^,^
(har dock en konvertering igång nu så kan inte boota)

Var så god:
http://imgur.com/a/Kxsfr

Du kan dock så klart behöva leka med inställningarna lite annorlunda, men men - ha det skoj xD
Förutom att ha 'samma' processor som mig så har du också samma typ av grafikkort, så du kan ju ladda ned MSI Afterburner och överklocka grafikkortet lite också
http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/vga/MSIAfter...

Så det jag vill ha klart för mig nu är helt enkelt i princip en sak: ÄR DET SÅ ATT X6 PHENOM PROCESSORERNA VISAR 10 GRADER MER I T.EX. HWMONITOR ÄN VAD DEN EGENTLIGA TEMPERATUREN ÄR?!?!?! Och är det då därför det blir 65 grader i HWmonitor när jag kör Prime 95 och alla Cores är på 100% load!?!? Snälla kan inte någon ge mig ett final answer, även fast jag vet att det är svårt att svara på. För jag tror inte att det är fel på H50 och att den är felmonterad eller något sådant..

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

Så det jag vill ha klart för mig nu är helt enkelt i princip en sak: ÄR DET SÅ ATT X6 PHENOM PROCESSORERNA VISAR 10 GRADER MER I T.EX. HWMONITOR ÄN VAD DEN EGENTLIGA TEMPERATUREN ÄR?!?!?! Och är det då därför det blir 65 grader i HWmonitor när jag kör Prime 95 och alla Cores är på 100% load!?!? Snälla kan inte någon ge mig ett final answer, även fast jag vet att det är svårt att svara på. För jag tror inte att det är fel på H50 och att den är felmonterad eller något sådant..

Ptjae, alltså. Jag utgår från att min Asus egna status för "cpu temp" stämmer.
I speccy så visar cores som lägre temp, medans speccys "moderkorts temp" stämmer överens med Asus temp för processorn.

Så utgår från att Asus har rätt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ligerius:

Inet monterade min dator och Corsair H50, och den kom med bara 1 fläkt där bak installerad på radiatorn och blåser in luft i chassit. Problemet är att (även fast jag har 1 fläkt över) det inte medföljde några extra skruvar så kan ej montera fläkt nr 2 på radiatorn.. Grejer är att jag vill köra Prime 95 ett tag för att se så att den är stabil, men vågar ju ej detta nu eftersom CPUn i princip verkar gå upp i atomer xD

Om du kollar igenom HW Monitor , kolla på Modekortets CPU den visar säkrare, phenom II är duktiga på att visa fel temps..
Låter nästan som att dom glömt koppla in pumpen till CPU kylaren, öppna datorn och kolla så den är inkopplat och att fläkten också är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Om du kollar igenom HW Monitor , kolla på Modekortets CPU den visar säkrare, phenom II är duktiga på att visa fel temps..
Låter nästan som att dom glömt koppla in pumpen till CPU kylaren, öppna datorn och kolla så den är inkopplat och att fläkten också är det

http://i962.photobucket.com/albums/ae102/Dreadius/H50.jpg
Så ser det ut (tycker du det verkar dammigt beror det på att plexiglassidopanelens innesida drar till sig mycket damm xD
Förövrigt tycker jag allt verkar rätt inkopplat, det samma gäller kylaren, den sitter på bra.

Och med moderkortets temp menar du då om man kollar på fliken "sitt moderkorts namn": Temperatures och sedan CPU?

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ligerius:

http://i962.photobucket.com/albums/ae102/Dreadius/H50.jpg
Så ser det ut (tycker du det verkar dammigt beror det på att plexiglassidopanelens innesida drar till sig mycket damm xD
Förövrigt tycker jag allt verkar rätt inkopplat, det samma gäller kylaren, den sitter på bra.

Och med moderkortets temp menar du då om man kollar på fliken "sitt moderkorts namn": Temperatures och sedan CPU?

Så slader som kommer ur pumpen är ikopplad om jag förstog rätt i HW monitor har du en flink där det står "Temperatures" sen är det små flikar "CPU , Mainboard , SB , NB" och sen har du även processorns namn och massa temps under olika core. dDet är Temperatures fliken, den CPU du ska kolla för den mäter värmen från modekortets CPU socket , litar mer på den är på själva processorn då dom är rätt kända för att visa fel temp med ett antal grader åt fanders...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Så slader som kommer ur pumpen är ikopplad om jag förstog rätt i HW monitor har du en flink där det står "Temperatures" sen är det små flikar "CPU , Mainboard , SB , NB" och sen har du även processorns namn och massa temps under olika core. dDet är Temperatures fliken, den CPU du ska kolla för den mäter värmen från modekortets CPU socket , litar mer på den är på själva processorn då dom är rätt kända för att visa fel temp med ett antal grader åt fanders...

Ok, ja den CPU ligger på 60-65 under Prime 95 100% processor load.

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

Ok, ja den CPU ligger på 60-65 under Prime 95 100% processor load.

Detta kan ändå vara acceptabelt eftersom du nog inte kommer belasta processorn så mycket i vanligt användning (beroende på vad du gör)
Foldar du? (:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Detta kan ändå vara acceptabelt eftersom du nog inte kommer belasta processorn så mycket i vanligt användning (beroende på vad du gör)
Foldar du? (:

'

Nej precis det är ju det jag tänkter. Men folk tidigare skriver att max tempen på 1100t är 62 grader och när den i prime 95 går upp snäppet över detta blir man ju lite orolig och vill stänga av testet. Men medans jag på 4,0 GHz ligger på 40-45 grader C när jag spelar Battlefield 3 på Ultra..
Känns som att tempen är lite missvisande, men kan inte vara säker

Sen är nog min rumstemp ganska hög också (kanske inte just idag men tidigare varma dagar) på 25 grader, vilket också kan ha med saken och göra kanske?

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x