Permalänk
Medlem

Litet moderkort

Hej

Jag har fått tag på en gammal Netgear router som skulle slängas
Modell RT311
support.netgear.com/app/products/model/a_id/2534

Routern är någorlunda stor jämfört med de flesta bredbandsroutrar folk använder hemma nuförtiden, men mindre än de flesta datorer.
Skal i metall, blå lackad, ganska snygg, lite industriell design.

Jag funderar på om jag kan bygga en liten dator i denna.
Skruvar jag isär den så är botten/front en del och lock/baksida en del.
Mäter jag med tumstock får jag de inre måtten till ca
247mm bred
174mm djup
29mm hög

Angående mätningen
Djupet kan jag inte mäta till bakkant eftersom bakkant är borta när jag tar av locket (bakkant och lock är i en del), men jag mätte från framkant till bakkant av befintligt kretskort.
På bredd och höjd mätte jag där det är som minst.

Officiella mått från Netgear
Dimensions
W 253 mm (9.95")
D 181 mm (7.1")
H 35 mm (1.4")

Men de är yttermått, så där de är som bredast/högst/djupast så är det max de officiella måtten minus 2mm.
Lägger jag en 2.5" HDD på sidan så finns det ca 180mm bredd kvar.

Jag hade tänkt mig ett moderkort med Intel Atom eller Via Nano eller Amd Brazos.

Mina krav:
Dubbla NIC (nätverkskort/nätverksportar)
Rimligt pris

Önskemål
Dual core

Mini-ITX moderkort med 170x170mm i bredd och djup hade gått att få in. Tror det är tillräckligt med plats över för både en 2.5" HDD eller SSD och Pico PSU. Men undrar om höjden räcker till. Moderkortet får inte vara mer än 32mm på högsta stället, inkl kylflänsar.
Sen är värmen ett frågetecken också. Det finns inte plats till att montera in fläktar, så det måste köras passivt.

Det finns väl moderkort som är mindre än Mini-ITX också. Men frågan är vad det är för priser. Sen vill jag som sagt ha dubbla NIC också.

Om jag får ihop något så tänkte jag använda den som router och hemma server. Troligtvis blir det någon Linux eller BSD.

Finns det några tillräckligt små moderkort med dubbla Nic till vettiga priser?

Permalänk
Medlem

Här har du ett moderkort som skulle kunna passa dina krav: länk, till ett acceptabelt pris.

Tycker alltid det är kul att se projekt som det här, men de ser ut som att det kan bli lite tight med plats i den lådan. Tänker främst på att kontakterna som är på baksidan av moderkortet sticker upp ganska långt (ungefär 3cm mätte jag på ett moderkort jag har hemma).

Sedan tror jag att det kan bli svårt att kyla en dualcore (även om det är en intel atom) utan någon slags fläkt, du kanske ska kolla på någon låg radialfläkt i så fall.

Jag hade nog letat efter någon större låda att bygga allt i, men det kanske får plats på håret. Dock vet jag inte hur hög kylaren är på moderkortet i länken så man måste kanske skära ut ett hål i taket för den.

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredW:

Här har du ett moderkort som skulle kunna passa dina krav: länk, till ett acceptabelt pris.

Tycker alltid det är kul att se projekt som det här, men de ser ut som att det kan bli lite tight med plats i den lådan. Tänker främst på att kontakterna som är på baksidan av moderkortet sticker upp ganska långt (ungefär 3cm mätte jag på ett moderkort jag har hemma).

Sedan tror jag att det kan bli svårt att kyla en dualcore (även om det är en intel atom) utan någon slags fläkt, du kanske ska kolla på någon låg radialfläkt i så fall.

Jag hade nog letat efter någon större låda att bygga allt i, men det kanske får plats på håret. Dock vet jag inte hur hög kylaren är på moderkortet i länken så man måste kanske skära ut ett hål i taket för den.

Tack för ett bra inlägg.
Moderkortet du länkade till är intressant. Dualcore var inget absolut krav, men om jag avstår från att använda netgear routern och istället använder någon större låda så har man inte låst in sig på klenare än nödvändigt. Alltså inte att dualcore är helt nödvändigt, men att man troligtvis får något mindre prisvärt om man riktar in sig på klenare cpu.
Använder jag mig av större låda så har jag redan 3.5" SATA HDD jag skulle kunna använda mig av också.
Jag får fundera lite på det. Moderkortet du länkade till verkar fortfarande vara en lämplig modell även om man ska bygga lite större.