Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag nämnde det som en möjlig teori. Har ingen aning hur TS har hanterat sin CPU när han installerade den.

Jag hade faktiskt ett ESD-armband men det var väldigt störigt att ha på det, det enda jag egentligen gjorde för att förhindra skador av statisk urladdning var att jag inte hade strumpor på mig samt att jag tog i ett element Risken är inte så himla stor för sådana skador men det kan ju faktiskt vara det ändå.

Men temperaturen då, under vilka grader är det lämpligt att vara under om man spelar under längre perioder? Runt 60-70C som max väl?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Visst kan BSOD skada datorn, korrupta filer osv som kan leda till diverse märkliga fel som kan vara besvärliga att finna.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Jag hade faktiskt ett ESD-armband men det var väldigt störigt att ha på det, det enda jag egentligen gjorde för att förhindra skador av statisk urladdning var att jag inte hade strumpor på mig samt att jag tog i ett element Risken är inte så himla stor för sådana skador men det kan ju faktiskt vara det ändå.

Men temperaturen då, under vilka grader är det lämpligt att vara under om man spelar under längre perioder? Runt 60-70C som max väl?

Låter som du var hyffsat försiktig med ESD åtminstone. Så är nog dåligt ex bara.
Själv bruka jag mest skita i ESD armband och bara jorda mig i element.. Men har visat sig att jag hade helt fel om hur det funkar. Då hela meningen med ESD armband är att den ska kopplas till chassiet när du arbetar, så man håller jämn potential med chassiet.
Att jorda i element gör inte ett smack om inte chassiet har exakt samma potential som elementet.

Så med mitt senaste bygge så körde jag med ESD armband för första gången. Och än så länge funkar allt bra och stabilt. Har även igång alla ström-spar funktioner. Och justerar volten med offset.

Mitt förra moderkort och CPU hade blivit en aning instabilt efter ett par års körning, och det var då jag börja misstänka ESD skador.

När man spelar, så tycker jag man borde hålla sig max runt 70 grader. CPUn ska klara mer, typ runt 80.. Men känns lite dumt att köra så varmt när man spelar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av joYchez:

Förmodligen ett måndagsexemplar.

ursäkta?

står ingenstanns att processorn ska klara överklockning till 4.5? måndagsex? kom tillbaks när du har nått vettigt att säga
dåligt ex? dåligt mobo? dåligt nätagg? dålig oc?

som jag precis skrev ovan för att förlöjliga denna totalt meningslösa kommentar. överklockning är ganska avancerat om man vill ha en helt stabil dator. 0124 koden är tex hårdvaru fail. dvs att du har mest troligt för låg volt till cpun

har själv en 2600k, på sabretooth p67 kortet gjorde den 4.8ghz 1.36Vcore.
och i dagens läge med ett evga z68 sli, 1.34Vcore för 4.6ghz stabilt. dvs en försämring.

läs mer på forum som inriktar sig till överklockning, dvs seriösare forum som Xtreamsystems, leta ditt modekort för att få en grund på vilka inställningar du ska ha igång m.m ( speedstep.-c1-bla bla bla ) för att den inte ska klocka ner eller upp vilket orsakar ostabilitet.

oftast får man ta överklockning i många små steg för att se vad det behövs ökas, PPL,PCH,Vcore osv osv. har man tur kan man bara sätta 4.5 och så går det. men i många fall nej.

and esd. om du inte byggt datorn med stickad tröja,på en matta,med vinterhandskar och en katt på modekortet är risken inte direkt jättestor att paja något om man inte sitter och pillar direkt på komponenterna.

en bra oc som man byggt upp. och hittat en inställningsprofil på. finns det dom som kör tex vprime linx i över 48timmar för att kolla stabiliteten.
så en överklock på några minuter som många tror att det tar, och sen klaga på att det inte fungera. får nog gå tillbaks och göra om det. gör om gör rätt.
läs på och ta små steg.
lycka till

edit: för det du sa att cpu-z visar fel. betyder antagligen att du har speedstep och c0 state på (c0,c1,c7 och vad dom alla olika energisparlägena heter)
vilket resulterar i att; när du inte belastar datorn klockar den ner den. och när du belastar kan den klocka datorn ÖVER vad du satt den.
därför det är så viktigt att kolla över alla olika lägen i bios.
ganska enkelt sätt att kolla, kör cpu-z, visar det för lågt kör igång vprime,linx,cinebench? eller nått annat krävande, så ska den både hoppa upp i volt och mhz antagligen. cpu-z kan ibland visa fel i andra lägen med, men då är det oftast mer extremt

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Förstår inte varför så högt för den klocken.

Själv kör man:
http://cdn.imghack.se/images/dfc3a75a36c5635f35d7a31278c7a478...

Blåskärmar annars. Ideer om vad som är på tok mottages gärna! Jag vill oxå ha lägre spänning ju

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

ursäkta?

står ingenstanns att processorn ska klara överklockning till 4.5? måndagsex? kom tillbaks när du har nått vettigt att säga
dåligt ex? dåligt mobo? dåligt nätagg? dålig oc?

som jag precis skrev ovan för att förlöjliga denna totalt meningslösa kommentar. överklockning är ganska avancerat om man vill ha en helt stabil dator. 0124 koden är tex hårdvaru fail. dvs att du har mest troligt för låg volt till cpun

har själv en 2600k, på sabretooth p67 kortet gjorde den 4.8ghz 1.36Vcore.
och i dagens läge med ett evga z68 sli, 1.34Vcore för 4.6ghz stabilt. dvs en försämring.

läs mer på forum som inriktar sig till överklockning, dvs seriösare forum som Xtreamsystems, leta ditt modekort för att få en grund på vilka inställningar du ska ha igång m.m ( speedstep.-c1-bla bla bla ) för att den inte ska klocka ner eller upp vilket orsakar ostabilitet.

oftast får man ta överklockning i många små steg för att se vad det behövs ökas, PPL,PCH,Vcore osv osv. har man tur kan man bara sätta 4.5 och så går det. men i många fall nej.

and esd. om du inte byggt datorn med stickad tröja,på en matta,med vinterhandskar och en katt på modekortet är risken inte direkt jättestor att paja något om man inte sitter och pillar direkt på komponenterna.

en bra oc som man byggt upp. och hittat en inställningsprofil på. finns det dom som kör tex vprime linx i över 48timmar för att kolla stabiliteten.
så en överklock på några minuter som många tror att det tar, och sen klaga på att det inte fungera. får nog gå tillbaks och göra om det. gör om gör rätt.
läs på och ta små steg.
lycka till

edit: för det du sa att cpu-z visar fel. betyder antagligen att du har speedstep och c0 state på (c0,c1,c7 och vad dom alla olika energisparlägena heter)
vilket resulterar i att; när du inte belastar datorn klockar den ner den. och när du belastar kan den klocka datorn ÖVER vad du satt den.
därför det är så viktigt att kolla över alla olika lägen i bios.
ganska enkelt sätt att kolla, kör cpu-z, visar det för lågt kör igång vprime,linx,cinebench? eller nått annat krävande, så ska den både hoppa upp i volt och mhz antagligen. cpu-z kan ibland visa fel i andra lägen med, men då är det oftast mer extremt

Tack för all info! En sak däremot, när jag går in i "Advanced voltage settings" i BIOS så står det CPU Vcore 1.360V och sen till höger om det ett annat värde där jag kan ställa in v-core men det första värdet är alltid samma, vad är det för något? Den visar inte heller rätt current voltage i BIOS heller efter jag sparat det nya värdet Har stängt av funktionen som sänker voltage vid idle förresten. Borde jag göra något åt QPU/Vtt voltage eller CPU PLL?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk

ingen orsak.
när du ändrar Vcore borde det synas efter en bios startom. får jag fråga på ett ca hur mycket värdet diffar? är inte helt ovanligt att det bli lägre /högre. tex finns på många modekort en inställning som heter "with vdrop" eller ja . "without vdrop" enkelt förklarat, när du belastar cpun så kan volten sjunka alt stiga för att göra det stabilare. olika tillverkare och bios gör olika.
ppl volten borde ligga på 1.8v ev lite högre i vissa fall. det är "standard" finns även fall när man fått stabilare datorer i längden med minskad ppl, men det är lite mer avancerad klockning vi pratar om då.
enl vad jag läst mig till lite snabbt så skall inte VVT´n volten påverka mer ön minnena och blckn ( vilket man inte klockar med i dagens läge utan endast multipeln)
dock kan det hjälpa att stabilisera blckn något mer men vi pratar om väldigt lite extra där.

är fortfarande någon inställning som inte stämmer då eftersom den ska öka volten till det angivna efter en omstart. ( eller som jag nämnde tidigare, +/- lite , )

läste på hardforums snabbres på ditt modekort och dom hade tyvärr ett problem att komma över 4500mhz på deras 2600k.
säger inte att alla kort har det problemet men kan vara så.ha det i åtanke.

ta en printscreen när du är inne i windows. ha cpu-z öppet
även om du kan ta kort eller liknande så vi kan läsa av dina bios inställningar, tex speedstep c1 m.m - minnesrutan - cpu volt

bara att försätta. börja lägre än målet. testa och se vad och vart problemet ligger.

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

ta en printscreen när du är inne i windows. ha cpu-z öppet
även om du kan ta kort eller liknande så vi kan läsa av dina bios inställningar, tex speedstep c1 m.m - minnesrutan - cpu volt

^ det är här den visar current

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk

hum , har några funderingar, svårt att avgöra eftersom det är en del skillnad mellan dom olika modekorten jag hålt på med..
men iallafall, tror turbo måste vara aktiverat för att oc ska fungera korrect. ( var så både på mitt asus ST p67 och även på mitt evga sli z68)
kan tänka mig att sätt en fast volt på ppl, minnena ( gissar att du har vengance?) som är specade till 1.5v? sätt den fast där med,
det som jag river mig mest i huvet över är "multi-steps Load-line" . ifall den kan påverka höjning/sänking. (asus av -evga på )
cpu thermal monitor och cou eist functions måste du någ stänga av om du ska köra med högre klock , ( thermal monitor, för mkt värme så sänker den krämen till cpun-instabilt) eist är också en sådan funktion- taget overklocker.net "It basically underclocks your processor when you're idling."

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

hum , har några funderingar, svårt att avgöra eftersom det är en del skillnad mellan dom olika modekorten jag hålt på med..
men iallafall, tror turbo måste vara aktiverat för att oc ska fungera korrect. ( var så både på mitt asus ST p67 och även på mitt evga sli z68)
kan tänka mig att sätt en fast volt på ppl, minnena ( gissar att du har vengance?) som är specade till 1.5v? sätt den fast där med,
det som jag river mig mest i huvet över är "multi-steps Load-line" . ifall den kan påverka höjning/sänking. (asus av -evga på )
cpu thermal monitor och cou eist functions måste du någ stänga av om du ska köra med högre klock , ( thermal monitor, för mkt värme så sänker den krämen till cpun-instabilt) eist är också en sådan funktion- taget overklocker.net "It basically underclocks your processor when you're idling."

Provade nyss... Stängde av det du sa, hade turbo boost på enable men pll var auto dock. Höjde v-core till 1.4v(!) t.o.m och stresstesta cpun. Gick bra i ungefär 30 sek tills att jag fick blue screen Borde nog sluta pilla innan jag förstör skitet.. Förresten errorn jag fick vid bsod var STOP 0x00000101.
Voltage värdena i bios är helt random hela tiden. Det står något annat hela tiden nästan, ungefär 1,36 alltid. Kan ha något med det å göra. I cpuz däremot är det 1.044V vad än jag gör ?!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Skit i allt! Jag har fixat det nu Behövde bara hitta rätt level för Mulit-steps load-line Har den på lvl 4 nu så spänningen inte faller ner så himla mycket under det jag har ställt, som f.ö är 1,37 V på runt 60C max load. Är det bra siffror?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Håller på att överklocka min 2600k nu faktiskt, just nu kör jag på 4,6 ghz, vcore på 1.34v och den verkar hålla sig stabil nu.. har kört prime95 i nästan 1 timme nu och det flyter på bra Mina cores ligger på 57-60 grader, jag är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Förstår inte varför så högt för den klocken.

Själv kör man:
http://cdn.imghack.se/images/dfc3a75a36c5635f35d7a31278c7a478...

Jag har bytt moderkort och får liknande spänning som du, jippi jippi

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Va f*n har du då på 4,7? (står i din sign)

Bytt moderkort och problemet är löst. Kan nu köra på en behagligare spänning, 1,37 V

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

jag kör med 1.350 volt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag fick använda Coretemp på mitt Gigabyte MB för att läsa av spänningen. (alternativt Gigabytes egna program för det hela, fast den gillade jag inte)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.