Permalänk
Medlem

söker info om UEFI updatering

tja

jag har läst att updatera ett bios är reskabelt för om nåt går fel så är kortet döt, nu när nästan alla kort kör UEFI istället har de funderat på deta å lakt in en secend boot eller nått

vet inte riktigt vart jag ska leta efter detta. upskatar om nån som updaterat å vet hur de funkar, är de lika reskabelt nu med UEFI ?

tack

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Det du letar efter kallas för Dual Bios. Gigabyte vet jag har detta på många(alla?) av sina kort.
Funkar som så att när du flashar och något skiter sig, så finns det backup, på det anda "chippet" så att säga.

Jag tror det är lika riskabelt nu, med UEFI, som tidigare. Men jag kan ha fel?
D.v.s väldigt liten risk. Har trixat med datorer i över 20 år, aldrig någonsin varit med om något fatalt fel när jag flashat. Följ alla anvisningar till 100%, dubbelkolla igen, så är risken väldigt liten att något går fel. Det värsta är ju totalt spänningsfall.(Strömavbrott) Det kan man inte påverka. UPS är det enda då.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte särkilt riskabelt på dagens moderkort. Relativt enkelt och man kan oftast inte göra fel.

Om du ska ha Bios till ditt moderkort, gå in på tillverkarens hemsida sök på ditt moderkort leta efter drivers / senaste bios.
Brukar stå hur man gör också.

Permalänk
Medlem

låte bra, de är ju mycke saker som de löser idag med en updatering så man vill ju ha den senaste. å inte vara orolig att man dödar skiten

tack för snabt svar

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta