Diskussion om huruvida överklockning av RAM ger bättre spelprestanda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Knepigt, eftersom SLUTSATSEN I DIN EGNA JÄVLA LÄNK stöder exakt vad jag säger.

Lägg ner, vi andra skrattar bara åt dig vid det här laget och du retar bara ut dig mer och mer ju längre du håller på.

Recenserat av Futurelooks

Recenserat av Techpowerup

Recenserat av xbitlabs (va noga att läsa på sidan av grafen där det står klart och tydligt, 3.3ghz och 4.7ghz)

Citerar xbitlabs uttalande:

"As we can see, gamers should really take memory speed into consideration. Of course, the situation is different in different games, but all in all one 266-MHz increment increase in the memory frequency produces about 2% gain in fps rate in nominal mode and about 3-4% in a system with an overclocked processor."

Jag vet inte vad ni andra tycker, men 3-4% är absolut inget att titta bort från.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Antielefant

1. Futurelooks. Testet är inte bara otillförlitligt, det är intetsägande. Processorn och bussarna är för sjutton olika klockade i testerna!

Citat:

As there are next to no memory kits designed for an AMD system I was not afforded the luxury of memory profiles on the RAM. Also, the motherboard I am using, the GIGABYTE 990FXA-UD5, does not support memory speeds higher than 1866 MHz (9.33 multiplier) so I had to overclock the bus in order to get this memory to run at its stock speed. As such I am including the exact settings of the system for each RAM speed.

At 1866 MHz (9-10-9-27)

CPU Speed: 3.9 GHz
Bus speed: 201 MHz
Northbridge: 2215 MHz
HyperTransport: 2617 MHz

At 2127 MHz (9-11-10-27)

CPU Speed: 3.88 GHz
Bus speed: 228 MHz
Northbridge: 2280 MHz
HyperTransport: 2736 MHz

At 2202 MHz (9-11-10-27)

CPU Speed: 4.25 GHz
Bus speed: 236 MHz
Northbridge: 2596 MHz
HyperTransport: 3068 MHz

2. Techpowerup: Återigen ointressanta siffror eftersom de måste klocka upp bussarna för att få en högre RAM-bandbredd, vilket ÅTERIGEN ger ett felaktigt resultat. Vilket också syns - 1600 MHz-minnen presterar lika bra som 2133 MHz i det testet!

Det är också ett rent CPU-test, det har ingenting med faktisk spelprestanda att göra, vilket är varför latency spelar större roll än bandbredd.

3. XBit: Jag har redan sänkt det här testet fullständigt i min post ovan, onödigt att göra det igen.

Vad du länkar till är förresten recensioner av RAM-minnen där ingen del av testet är till för att belysa skillnader i faktiskt spelande, utan använder extremfall för att få fram de minimala skillnader det faktiskt är. Men, som sagt, du läser ju inte testerna (alternativt förstår inte vad de skriver) innan du länkar bilderna, vilket är varför det är så enkelt att sparka undan fötterna för dig.

Nej, nu har jag lekt färdigt med dig för idag. Dags att sova lite.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

1. Futurelooks. Testet är inte bara otillförlitligt, det är intetsägande. Processorn och bussarna är för sjutton olika klockade i testerna!

2. Techpowerup: Återigen ointressanta siffror eftersom de måste klocka upp bussarna för att få en högre RAM-bandbredd, vilket ÅTERIGEN ger ett felaktigt resultat. Vilket också syns - 1600 MHz-minnen presterar lika bra som 2133 MHz i det testet!

Det är också ett rent CPU-test, det har ingenting med faktisk spelprestanda att göra, vilket är varför latency spelar större roll än bandbredd.

3. XBit: Jag har redan sänkt det här testet fullständigt i min post ovan, onödigt att göra det igen.

Helt ärligt så litar jag mer på 3 olika sidor (välkända sidor) än det du skriver.

Dom visar fakta och siffror, du visar ingenting förutom dina ord. tyvärr.

Ge mig något at gå på, något som kan bevisa att du faktiskt har rätt i det du säger, svart på vitt, kan du göra det?

Jag har nu visat upp en hel del bevis för att mina argument är giltiga. Medans du inte bevisat något, du ratar deras tester istället.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:
Skrivet av Zcenicx:

Tycker Zcenicx har mer än nog förklarat med konkret fakta och brutit ner dina argument till grunden Blazin87.

Dags att lugna ner sig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tedwallpro:

Tycker Zcenicx har mer än nog förklarat med konkret fakta och brutit ner dina argument till grunden Blazin87.

Dags att lugna ner sig!

Så du påstår alltså på fullaste allvar att dom 3 olika sidor jag länkade till, alla har fel? välkända sidor också för den delen.

Mina argument är som sagt att minnet gör skillnad, speciellt vid överklockad cpu.

Jag har 3 olika sidor som backar upp mina påståenden.

Zcenix har ingenting som backar upp hans påståenden om att jag + dom 3 olika sidorna har fel förutom sina ord.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Recenserat av Futurelooks

http://cache.futurelooks.com/wordpress/wp-content/uploads/201...

Recenserat av Techpowerup

http://tpucdn.com/reviews/GSkill/F3-2133C9Q-32GXH/images/shog...

Recenserat av xbitlabs (va noga att läsa på sidan av grafen där det står klart och tydligt, 3.3ghz och 4.7ghz)

http://www.xbitlabs.com/images/memory/sandy-bridge-ddr3/f1.pn...

http://www.xbitlabs.com/images/memory/sandy-bridge-ddr3/civ.p...

Citerar xbitlabs uttalande:

"As we can see, gamers should really take memory speed into consideration. Of course, the situation is different in different games, but all in all one 266-MHz increment increase in the memory frequency produces about 2% gain in fps rate in nominal mode and about 3-4% in a system with an overclocked processor."

Jag vet inte vad ni andra tycker, men 3-4% är absolut inget att titta bort från.

Jag tycker du ska sluta slänga upp massa diagram och istället bencha din burk. Kör ett par benchmarks med den minneshastighet du har (jag läser 1866 mhz), anteckna noga snittresultaten efter 3 eller 5 upprepade benchmarks. Sedan klockar du ner dina minnen till 1600 mhz och upprepar. Efter detta kan du glatt här i tråden redovisa hur många fps mindre du fick till följd av din nedklockning av minnena.

Jag väntar med spänning på dina resultat till min kopp kaffe imorn efter frukost.

Det kan ibland kanske vara en god idé att fråga sig själv om man verkligen alltid har rätt. Framförallt kanske man bör ställa sig frågan varför alla andra inte tycker att man har rätt. Säger inte att du är en särskrivande ignorant besserwisser, men jag kan gott tycka att du bör skaffa dig en gnutta självinsikt.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Så du påstår alltså på fullaste allvar att dom 3 olika sidor jag länkade till, alla har fel? välkända sidor också för den delen.

Det jag tröttnar på i den här diskussionen är att ena parten är förstående och försöker förklara vad som är fel med den andras argument, medan den andra inte tar in och funderar på vad som sagts utan bara fortsätter mala på (ni vet förhoppningsvis själva vilka ni är )

Ska även tilläggas att jag inte har någon ingående kunskap av det som skrivs utan bara vill säga vad jag tycker om diskussionen i sig.

Over and Out!

Pontus

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tsc:

Jag tycker du ska sluta slänga upp massa diagram och istället bencha din burk. Kör ett par benchmarks med den minneshastighet du har (jag läser 1866 mhz), anteckna noga snittresultaten efter 3 eller 5 upprepade benchmarks. Sedan klockar du ner dina minnen till 1600 mhz och upprepar. Efter detta kan du glatt här i tråden redovisa hur många fps mindre du fick till följd av din nedklockning av minnena.

Jag väntar med spänning på dina resultat till min kopp kaffe imorn efter frukost.

Det kan ibland kanske vara en god idé att fråga sig själv om man verkligen alltid har rätt. Framförallt kanske man bör ställa sig frågan varför alla andra inte tycker att man har rätt. Säger inte att du är en särskrivande ignorant besserwisser, men jag kan gott tycka att du bör skaffa dig en gnutta självinsikt.

Diagram och siffror talar för sig själva. helt enkelt ren fakta, svart på vitt. det blir inte mycket klarare än så.

varför ska jag fråga mig själv om jag har rätt när jag har 3st olika sidor som backar upp det jag säger? säkert fler om jag söker lite på google.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Så du påstår alltså på fullaste allvar att dom 3 olika sidor jag länkade till, alla har fel? välkända sidor också för den delen.

Mina argument är som sagt att minnet gör skillnad, speciellt vid överklockad cpu.

Jag har 3 olika sidor som backar upp mina påståenden.

Zcenix har ingenting som backar upp hans påståenden om att jag + dom 3 olika sidorna har fel förutom sina ord.

Zcenicx har dock ett "påstående" som är den felande länken i felaktiga resultat. Klockad Bus-Speed.
Just SB/IB KAN du inte peta på Bussen, gör du det riskerar du bränna hela brädan på köpet.

Om du nu missa det, hänvisar jag dig till att läsa igenom allt han har skrivit åter igen. Om du tror att minnen gör magisk skillnad, varför inte ta och införskaffa det då och pröva på din egen dator?
Inte för länge sedan var det en kille som gjorde en tråd om just RAM-minnen och påverkan av olika MHz's i benchmarks, vilket visade sig vara absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Diagram och siffror talar för sig själva. helt enkelt ren fakta, svart på vitt. det blir inte mycket klarare än så.

Du läser uppenbarligen inte överhuvudtaget vad jag skrev i mitt inlägg? Var god läs mitt inlägg igen jag är superspänd på resultaten.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tedwallpro:

Zcenicx har dock ett "påstående" som är den felande länken i felaktiga resultat. Klockad Bus-Speed.
Just SB/IB KAN du inte peta på Bussen, gör du det riskerar du bränna hela brädan på köpet.

Om du nu missa det, hänvisar jag dig till att läsa igenom allt han har skrivit åter igen. Om du tror att minnen gör magisk skillnad, varför inte ta och införskaffa det då och pröva på din egen dator?
Inte för länge sedan var det en kille som gjorde en tråd om just RAM-minnen och påverkan av olika MHz's i benchmarks, vilket visade sig vara absolut ingenting.

Isåfall är alla resultat giltiga förutom futurelooks som använde olika bus speeds för att få ut den "lite" högre minnes hastigheten. Vilket tydligen är "felaktigt" enligt er.

xbitlabs är fortfarande giltigt då dom använde sandy bridge, 2500k, klockad till 4.7ghz samt oklockad.

Mitt argument är således fortfarande giltigt då techpowerup och xbitlabs backar upp det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tsc:

Du läser uppenbarligen inte överhuvudtaget vad jag skrev i mitt inlägg? Var god läs mitt inlägg igen jag är superspänd på resultaten.

Vill du veta så testa själv.

jag har gett ut nog med bevis för att stödja mitt påstående.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blazin87:

Helt ärligt så litar jag mer på 3 olika sidor (välkända sidor) än det du skriver.

Dom visar fakta och siffror, du visar ingenting förutom dina ord. tyvärr.

Ge mig något at gå på, något som kan bevisa att du faktiskt har rätt i det du säger, svart på vitt, kan du göra det?

Jag har nu visat upp en hel del bevis för att mina argument är giltiga. Medans du inte bevisat något, du ratar deras tester istället.

Jag ratar inte deras tester, jag förklarar för dig vad de betyder.

Jag ratar däremot din förståelse av sagda länkar fullständigt. Du läser dem bokstavligen som fan läser bibeln och plockar bara de axplock som passar in i din världsbild utan att ta till dig av allt annat de också skriver.

Vad gäller bevis från min sida, som jag var inne på tidigare - man kan inte bevisa att Gud inte finns, likaså kan man inte bevisa avsaknad av effekt. Däremot kan jag visa mer korrekta tester, i faktiska speltester dessutom.

Anandtech: http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Deras slutsats: "The results weren't very stimulating, were they? Just as expected, gaming with faster memory just doesn't make any notable difference. I could have potentially lowered the resolution and settings in an attempt to produce some sort of difference, but I felt that testing these games at the settings they're most likely to be played at was far more enlightening. If you want better gaming performance, the GPU is the best component to upgrade—no news there."

I deras överklockade test: "Our test results are every bit as unimpressive with overclocking as at stock: overclocked or not, faster memory makes no real difference (though the faster CPU clock speed definitely helps a lot). We also found that memory bandwidth does scale with CPU clock speed; however, it still doesn't translate into any meaningful real-world performance. The sweet spot still appears to be DDR3-1600. All of the extra performance gained by overclocking almost certainly comes from the CPU overclock itself and not from the extra memory bandwidth."

Lite äldre men fortfarande intressant:
http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-870-1156,2482-8.h...
Toms Hardware: "It's only when you get down to DDR3-1333 that you see a minor (1-2%) performance penalty. The sweet spot appears to be at DDR3-1600, where you will see a minor performance increase over DDR3-1333 with only a slight increase in cost. The performance increase gained by going up to DDR3-1866 or DDR3-2133 isn't nearly as pronounced."
http://www.tomshardware.co.uk/review/Components,1/Memory,3/

Denna bild säger en del;

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...
Sammandrag av 1600 MHz CL8 (standard Corsair Vengeance) till 2133 MHz CL8.
Crysis 2: = 0,1 FPS eller 0,2% (inom felmarginalen).
Civ 5 End Game Benchmark: 0 FPS, 0%. Samma värden.
"As far as gaming goes, though, there's very little point in buying anything faster than 1,600MHz memory. Crysis couldn't care less about what memory you use, while Civ 5 ran equally as fast on the 1,600MHz kit at CL9 as the 2,133MHz at CL8."

Mer?

Skrivet av Blazin87:

Isåfall är alla resultat giltiga förutom futurelooks som använde olika bus speeds för att få ut den "lite" högre minnes hastigheten. Vilket tydligen är "felaktigt" enligt er.

xbitlabs är fortfarande giltigt då dom använde sandy bridge, 2500k, klockad till 4.7ghz samt oklockad.

Mitt argument är således fortfarande giltigt då techpowerup och xbitlabs backar upp det.

Nejdå, men du förstår fortfarande inte VAD de testar, HUR de testar och VAD testresultatet betyder.
XBits test är korrekt gjort, men om du inte förstår vad testet är till för och vilka begränsningar det har i jämförelse med verkliga världen hamnar du... ptja... i den rävsax du sitter nu.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Jag ratar inte deras tester, jag förklarar för dig vad de betyder.
Mer?

Dom där testerna är utförda med CPUn i stock hastighet.

Och som jag sagt och lagt fram svart på vitt förut, kör man CPUn i stock finns nästan ingen mätbar skillnad.

Det är inte först man klockar CPUn som skillnaden visar sig. Även detta finns svart på vitt ifrån faktan jag visade upp tidigare.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blazin87:

Dom där testerna är utförda med CPUn i stock hastighet.

Och som jag sagt och lagt fram svart på vitt förut, kör man CPUn i stock finns nästan ingen mätbar skillnad.

Det är inte först man klockar CPUn som skillnaden visar sig. Även detta finns svart på vitt ifrån faktan jag visade upp tidigare.

Nej, de är körda på en "Core i7-2600K, overclocked from the default 3.5GHz to 4.8GHz". Bit i det sura äpplet du. Skillnaden är att jag valde tester gjorda i en korrekt upplösning och i faktiska spel, snarare än i bästa möjliga fall.

Det är din akilleshäl, du förstår inte att de siffror du påvisar är just i det exakta scenario där du kan forcera fram en differans genom att skapa en väldigt hög framerate, antingen genom att köra de mest ooptimerade spelen eller i en väldigt låg upplösning - vilken aldrig existerar i verkligheten, och därför inte syns i verkligheten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Diagram och siffror talar för sig själva. helt enkelt ren fakta, svart på vitt. det blir inte mycket klarare än så.

varför ska jag fråga mig själv om jag har rätt när jag har 3st olika sidor som backar upp det jag säger? säkert fler om jag söker lite på google.

Skrivet av Blazin87:

Isåfall är alla resultat giltiga förutom futurelooks som använde olika bus speeds för att få ut den "lite" högre minnes hastigheten. Vilket tydligen är "felaktigt" enligt er.

xbitlabs är fortfarande giltigt då dom använde sandy bridge, 2500k, klockad till 4.7ghz samt oklockad.

Mitt argument är således fortfarande giltigt då techpowerup och xbitlabs backar upp det.

Här har du de diagram som talar för vår fördel.

EDIT: Satan också, Zcenicx gå och lägg dig!

Permalänk

Haha vad i helvete har RAM för koppling till varför folk säljer sina nya grafikkort ?
Crazy tråd.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Nej, de är körda på en "Core i7-2600K, overclocked from the default 3.5GHz to 4.8GHz". Bit i det sura äpplet du.

Nej det är dom inte, läs igen............

SPEL Testerna är utförda med 2600k @ stock. Dom testades aldrig i överklockat läge.

Sen har dom 1 sektion där dom visar upp 2600k @ 4.8ghz, dock visar dom bara upp syntetiska program benchmarks.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jimbow1234:

Haha vad i helvete har RAM för koppling till varför folk säljer sina nya grafikkort ?
Crazy tråd.

"Någon" påstod att en överklockad i7 920 flaskade ett 7970 på grund av för lågt klockade minnen. Grillfest på SweC.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blazin87:

Nej det är dom inte, läs igen............

SPEL Testerna är utförda med 2600k @ stock. Dom testades aldrig i överklockat läge.

Sen har dom 1 sektion där dom visar upp 2600k @ 4.8ghz, dock visar dom bara upp syntetiska program benchmarks.

http://images.anandtech.com/graphs/graph4503/39742.png

Jaha, du läste bara Anandtechs test? Kolla resten också, och läs resten av vad jag skrev.

Inte ens reviewsidorna testar minnen i faktiska spel längre. Varför?

FÖR ATT DET INTE GÖR NÅGON SKILLNAD.

Grafikkortet flaskar, därmed gör varken processor eller minnen någon skillnad! Jag ber dig, hitta ett speltest med 1080p-upplösning och vettig detaljnivå där du ens ser skillnad på överklockad respektive icke överklockad processor. Ens det vore imponerande, eftersom det är så förbannat ovanligt.

Jobbar grafikkortet i 100% så jobbar det i 100%. Snabbare minnen kan inte få grafikkortet att jobba i 105%, eller ens 100.000001%. Därför får du exakt samma resultat så länge [drumroll] grafikkortet jobbar i 100%.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Jaha, du läste bara Anandtechs test? Kolla resten också, och läs resten av vad jag skrev.

Inte ens reviewsidorna testar minnen i faktiska spel längre. Varför?

FÖR ATT DET INTE GÖR NÅGON SKILLNAD.

Grafikkortet flaskar, därmed gör varken processor eller minnen någon skillnad!

Grafikkortet flaskar endast i titlar som Crysis, Metro, BF3, etc.

Grafikkortet flaskar oftast inte i DX9 titlar. Vilket är det enda jag också argumenterat mot hela tiden här. Jag vet inte hur många gånger jag upprepat mig att i DX11 spel där grafikkortet sätter stopp före något annat, där spelar det absolut ingen roll alls vad man har för ram

Men i spel som använder DX9 och fokusen ligger på CPUn, där spelar RAM roll. Speciellt vid överklockning.

Ett utmärkt exempel på detta skulle vara:

Starcraft2 End Game, 200/200 supply ifrån allihopa. Jag är övertygad om att man kommer ha bättre fps där med 2133mhz minnen till exempel än 1333mhz.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Grafikkortet flaskar endast i titlar som Crysis, Metro, BF3, etc.

Grafikkortet flaskar oftast inte i DX9 titlar. Vilket är det enda jag också argumenterat mot hela tiden här. Jag vet inte hur många gånger jag upprepat mig att i DX11 spel där grafikkortet sätter stopp före något annat, där spelar det absolut ingen roll alls vad man har för ram

Men i spel som använder DX9 och fokusen ligger på CPUn, där spelar RAM roll. Speciellt vid överklockning.

Förlåt men, du kan "maxa" ett DX9'o spel (MW3 *host*) med en dator från 2006 (aka, ddr2 i bästa fall)
Med dagens datorer i mer "high end", är dem så snabba att DX9 spel får ~300 FPS om inte FPS'en är capad i själva spelet (inte V-sync)

EDIT:

Citat:

Ett utmärkt exempel på detta skulle vara:

Starcraft2 End Game, 200/200 supply ifrån allihopa. Jag är övertygad om att man kommer ha bättre fps där med 2133mhz minnen till exempel än 1333mhz.

Det är pga starcraft är förjävla CPU krävande..

Permalänk

Kan man få ketchup på korven?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blazin87:

Grafikkortet flaskar endast i titlar som Crysis, Metro, BF3, etc.

Grafikkortet flaskar oftast inte i DX9 titlar. Vilket är det enda jag också argumenterat mot hela tiden här. Jag vet inte hur många gånger jag upprepat mig att i DX11 spel där grafikkortet sätter stopp före något annat, där spelar det absolut ingen roll alls vad man har för ram

Men i spel som använder DX9 och fokusen ligger på CPUn, där spelar RAM roll. Speciellt vid överklockning.

Skitsnack, och det vet du egentligen. Det finns gott om DX9-spel som kan pressa ett grafikkort till absolut max, ME3 som ett bra exempel.

Och återigen, i de DX9-spel du pratar om slår du i ett FPS-tak om oftast en bra bit över 100 FPS innan något annat gör någon skillnad. Vad gör det för skillnad om du har 125, 130 eller 600 FPS?

Ingen alls.

Och under det taket gör det noll skillnad vilka minnen du har eftersom du inte slår i flaskhalsen.

De flesta DX9-spel som släpps i nuläget har dessutom inbyggda FPS-caps för att inte bränna ut nya grafikkort. MW3 är ett bra exempel - du kan inte få mer än 91 FPS. Samma gäller ME3 som har en framerate cap på 125 FPS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Skitsnack, och det vet du egentligen. Det finns gott om DX9-spel som kan pressa ett grafikkort till absolut max, ME3 som ett bra exempel.

Och återigen, i de DX9-spel du pratar om slår du i ett FPS-tak om oftast en bra bit över 100 FPS innan något annat gör någon skillnad. Vad gör det för skillnad om du har 125 eller 130 FPS? Ingen alls.

Och under det taket gör det noll skillnad vilka minnen du har eftersom du inte slår i flaskhalsen.

Skulle vilja se dig ha 100fps+ i SC2 end game.

Bara för det ska jag installera in SC2, ladda ner någon fet replay med tonvis med action och dra igång en fraps benchmark.

Skall testa detta med 1333mhz och 1866.

Återkommer imorgon med resultatet. Jag tror du kommer bli förvånad.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blazin87:

Skulle vilja se dig ha 100fps+ i SC2 end game.

Bara för det ska jag installera in SC2, ladda ner någon fet replay med tonvis med action och dra igång en fraps benchmark.

Skall testa detta med 1333mhz och 1866.

Återkommer imorgon med resultatet. Jag tror du kommer bli förvånad.

Visst, gör du det, men SC2 är återigen begränsat av att du enbart kan använda en enda processorkärna. Det är CPU som är flaskhalsen i det spelet, inget annat.

Men jag inväntar med spänning dina resultat, även om de för min del inte direkt är speciellt svåra att förutspå.

*Edit: Dock var det ju ursprungligen BF3 du började denna charad med, så du kan väl testa det också när du ändå håller på?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Visst, gör du det, men SC2 är återigen begränsat av att du enbart kan använda en enda processorkärna. Det är CPU som är flaskhalsen i det spelet, inget annat.

Men jag inväntar med spänning dina resultat, även om de för min del inte direkt är speciellt svåra att förutspå.

Yep, som sagt, återkommer imorgon med resultaten.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt Zcenicx och Blazin87 skrivit
men det verka som om det handla om minnen och vad högre mhz kan bidra till i spel.

Man kan få en skillnad i spel om man jämför DDR3 1333mhz mot 2133.
gjorde själv ett test för ca 6månader sen o jag tjänade som max 3fps.
testade tex Crysis,AOE3,metro 2033 osv

Äldre spel som tex AOE3 kommer ge en skillnad då gpun inte är lika belastad, runt 0-3 fps (säkert högre ibland) men det hoppa upp o ner hela tiden,jag kunde se skillnaden helt klart.
I mer moderna spel som tex BF3 så ligger inte focus på minnena alls,
1600mhz räcker..

Jag bytte själv från 1600mhz till 2133mhz o skillnaden överlag är obefintlig, enbart i tester och äldre spel eller cpu belastande spel kan man se skillnaden.

i början trodde jag att vissa moment kändes snabbare i windows miljön men med tiden och tester så beror det på placebo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Visst, gör du det, men SC2 är återigen begränsat av att du enbart kan använda en enda processorkärna. Det är CPU som är flaskhalsen i det spelet, inget annat.

Men jag inväntar med spänning dina resultat, även om de för min del inte direkt är speciellt svåra att förutspå.

*Edit: Dock var det ju ursprungligen BF3 du började denna charad med, så du kan väl testa det också när du ändå håller på?

Alright, hade redan SC2 installerat.

Här är resultatet inspelat med FRAPS benchmark:

21min high-end pro gamer REPLAY.

1333mhz
-----------------
Min, Max, Avg
36, 151, 88.431

1866mhz
-----------------
Min, Max, Avg
32, 162, 94.708

Note1: Loading time va långsammare med 1333mhz.
Note2: spola i videon va markant långsammare med 1333mhz.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg flyttade*

Då diskussionen om hastigheten på RAM blev ganska stor och inte hade så jättemycket att göra med denna tråds ämne, samt att jag tyckte den var värd en egen tråd, så flyttade jag den hit.