Diskussion om huruvida överklockning av RAM ger bättre spelprestanda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

MEEP - direkt faktafel. En icke överklockad Sandy Bridge kör enbart 1333 MHz på minneskontrollern. Allt över det är bortkastat. Och, återigen, på en icke överklockad processor är skillnaden mellan 1066 MHz och 1600 MHz... noll.

haha din kommentar var helt legendarisk :D, var en rolig läsning!!

Men jag har fråga, jag sitter på en 2700k jag nyss har köpt och tog mig i farten att köpa 2133mhz minnen då de bara kostade 550kr endast var 100kr dyrare en corsair 1600mhz minnen, Har dock funderat på att sälja minnena (för lite större peng) och köpa ett par corsair minnen då.

Jag kommer att överklocka mitt system som amatör överklockare (vill lära mig överklockning) Kommer jag att ha någon användning för dessa minne då en sandy bridge endast stödjer 1333mhz? Eller kommer jag ha någon större nytta av dem (de är 4st G.skill 2133 17000CL11D minnen

Permalänk

Är lite gulligt hur Blazin inte vågar erkänna sitt misstag trotts att han insåg det för ungefär 3 sidor sen (nej, jag tror faktiskt inte att han på riktigt är så trög att han inte fattat än) och har han läst hela Zcenicx's informativa novell på sida två så är det inte möjligt att han inte förstått.

Antingen skäms han för att han gjort bort sig med sitt lilla korståg, eller så är han för "stolt".

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimbow1234:

Kan man få ketchup på korven?

Ja.

Skrivet av Lasergurka:

Är lite gulligt hur Blazin inte vågar erkänna sitt misstag trotts att han insåg det för ungefär 3 sidor sen (nej, jag tror faktiskt inte att han på riktigt är så trög att han inte fattat än) och har han läst hela Zcenicx's informativa novell på sida två så är det inte möjligt att han inte förstått.

Antingen skäms han för att han gjort bort sig med sitt lilla korståg, eller så är han för "stolt".

Detta är inte den första tråden som Blazin87 försöker leva rövare i heller. Utan i flertalet trådar han gått fram på liknande sätt och det har slutat med personangrepp från hans sida. Minns bla. en tråd där han ville få fram att CORSAIR gör skitminnen och att man borde köpa OCZ eller Rip Jaws minnen. Även hur 1600 mhz är skit och att man får betydligt bättre prestanda om man klockar upp sina minnen (vilket han fick mothug och motbevisades senare för). Så jag har faktiskt börja undra om Blazin87 inte har lärt sig hur man läser och tar in information någon annan har skrivit. Zcenicx's är faktiskt en av många här inne som man faktiskt vet att han har kunskapen om det han uttalar sig om. Och att ifrågasätta honom trots att han redan har framfört bevis som styrker sina påståenden är ju inte direkt produktivt. Blazin har en länk, Zcenicx har tre. Enough said.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ja.

Detta är inte den första tråden som Blazin87 försöker leva rövare i heller. Utan i flertalet trådar han gått fram på liknande sätt och det har slutat med personangrepp från hans sida. Minns bla. en tråd där han ville få fram att CORSAIR gör skitminnen och att man borde köpa OCZ eller Rip Jaws minnen. Även hur 1600 mhz är skit och att man får betydligt bättre prestanda om man klockar upp sina minnen (vilket han fick mothug och motbevisades senare för). Så jag har faktiskt börja undra om Blazin87 inte har lärt sig hur man läser och tar in information någon annan har skrivit. Zcenicx's är faktiskt en av många här inne som man faktiskt vet att han har kunskapen om det han uttalar sig om. Och att ifrågasätta honom trots att han redan har framfört bevis som styrker sina påståenden är ju inte direkt produktivt. Blazin har en länk, Zcenicx har tre. Enough said.

Lovar att allt beror på att han själv köpt 1866MHz minnen och gör allt han kan för att desperat försöka rättfärdiga sitt rätt onödiga köp

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

chill dödade 40 minuter iväntan på att jobbet ska börja, genom att läsa tråden. Ngn som har popcorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Lovar att allt beror på att han själv köpt 1866MHz minnen och gör allt han kan för att desperat försöka rättfärdiga sitt rätt onödiga köp

Är väl samma resonemang som dessa SB-E entusiaster som tjurigt håller sig till resonemanget att LGA2011 socketen är överlägsen LGA1155 i allt. När det i verkligheten oftast skiljer sig extremt lite i de flesta fall.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Och under det taket gör det noll skillnad vilka minnen du har eftersom du inte slår i flaskhalsen.

Civ 5, SC2, Shogun: Total War? Det är inte alla spel som kräver mycket av grafikkortet, men som dödar processorn.

Problemet med högre hastigheter, är dock att timings blir högre, vilket innebär att även ifall minnena arbetar snabbare, så har de en längre viloperiod mellan instruktionerna. Därför blir det ingen större skillnad. Hade vi kunnat hålla CL7 med 2133-minnen, så hade det varit standard för high-end idag (ska man ha det bästa så ska man), men eftersom de ligger på CL11 oftast, så blir det ingen större skillnad.
Som jämförelse, så hade mina första DDR2-minnen CL4 i 800MHz. Går inte att jämföra, men tål att påpekas.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning på en lördagsmorgon!

Och du "Blazin87", jag skulle vilja påstå att Zcenicx är en utav de klokaste personerna på SweC. Ingen idé att försöka motbevisa honom.

Visa signatur

C>++

Permalänk

http://www.guru3d.com/article/gskill-ripjawsx-32gb-2133mhz-dd...

http://www.tomshardware.com/reviews/quad-channel-ddr3-memory-...

Man tjänar inget i princip på intel att gå över hastigheten den är tänkt att arbeta i med RAM minnet (1333-1600)

Man framtidsäkrar sig lite med snabbare ram, tills DDR4 dimper ner.

Spel = ingen direkt skillnad , runt 1% vinst i bästa fall, i snitt
Produktiva arbeten kan skilja lite mer
Bänkning: visar störst skillnad....

Edit: en länk till
Edit2: en länk till

http://www.guru3d.com/article/mushkin-blackline-ridgeback-200...
wow 1-2fps mer i BC2

http://www.guru3d.com/article/gskill-2200-c7-ddr3-pi-memory-r...

kommer man över snabba minnen till bra pris, by all means go for it.
men jag hade knappast själv jagat 2133 mhz minnen, köpte 1866 pga bra pris på dom vid tillfället. (40kr mer än 1600)

har nu visat tester på ivy,sandy,SB-E , och äldre i7.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Trevlig läsning på en lördagsmorgon!

Och du "Blazin87", jag skulle vilja påstå att Zcenicx är en utav de klokaste personerna på SweC. Ingen idé att försöka motbevisa honom.

Bara för att han verkar påläst och kunnig ska man inte förutsätta att han har rätt. Läs vad han har att säga, förstå, skapa egen uppfattning. Om det fortfarande visar sig att han har rätt så är det ju bara ett tecken på att just i detta fall stämde det.

Man ska alltid försöka skaffa sig en egen uppfattning och försöka förstå saker själv.

Personligen, efter att kollat på alla fakta parterna lagt fram, håller jag med Zcenicx i alla relevanta punkter

Det enda påstående Blizin87 har sagt som jag håller med om är att minneshastigheten påverkar prestandan. Sure, det gör den. Men inte där det spelar någon roll

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det enda påstående Blizin87 har sagt som jag håller med om är att minneshastigheten påverkar prestandan. Sure, det gör den. Men inte där det spelar någon roll

Jo, redan i typ det andra inlägget i tråden så skrev jag att minneshastighetens påverkan är minimal när man kommer över 1333MHz, och att det mer rör sig om minnesmängd

EDIT: Okej, att det skulle varit andra inlägget var väl en mild överdrift, men i första halvan av första sidan i varje fall xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det är ingen mening att ens försöka argumentera emot Zcenix för han är så satans påläst så 95% av gångerna har han helt rätt. Även så denna gång och Blazin... Har lite att lära.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Herre gud, hoppas killen trollar!

Fö. när det gäller minnesbandbredd så har i7 920(S1366) stöd för tripple channel, och därmed högre minnesbandbredd än i5 2500K. Oavsett, ramminnets bandbredd kommer i praktiken aldrig vara en flaskhals i något spel.

Du blandar ihop det hela med överklockning av FSB låter det som, tror jag .. ?

Permalänk
Medlem

Klart det har betydelse vad man har för minnen. Men att det automatiskt skulle bli bätre om man kör med 1866MHz jämfört med 1600 eller 1333MHz har jag svårt att tänka mig. Då är det nog bättre att Blazin87 byter ut sitt gamla 470 mot ett 670 istället. http://www.hwcompare.com/12527/geforce-gtx-470-vs-geforce-gtx...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blazin87:

Alright, hade redan SC2 installerat.

Här är resultatet inspelat med FRAPS benchmark:

21min high-end pro gamer REPLAY.

1333mhz
-----------------
Min, Max, Avg
36, 151, 88.431

1866mhz
-----------------
Min, Max, Avg
32, 162, 94.708

Note1: Loading time va långsammare med 1333mhz.
Note2: spola i videon va markant långsammare med 1333mhz.

Det här var faktiskt ganska talande siffror. Din lägsta FPS blev högre med långsammare minnen, din maximala FPS blev högre med snabbare. Detta var exakt vad jag sade tidigare. Och återigen pratar vi väldigt hög framerate trots 1333 MHz. Vad får du med standard, dvs 1600 MHz?

Note 1 och 2: Det vill jag påstå är subjektiv upplevelse snarare än fakta. Båda begränsas nämligen av enheten replayen och spelet ligger på och måste läsas från, vilket i ditt fall är en vanlig hårddisk, så jag rekommenderar en större SSD att lägga spelen på för att snabba upp detta.

Skrivet av Granter:

Jag kommer att överklocka mitt system som amatör överklockare (vill lära mig överklockning) Kommer jag att ha någon användning för dessa minne då en sandy bridge endast stödjer 1333mhz? Eller kommer jag ha någon större nytta av dem (de är 4st G.skill 2133 17000CL11D minnen

Du lär inte tjäna några pengar på det i slutändan, begagnat RAM är inte värt många kronor. Funkar de så behåll dem, det är ju inga fel på hur de fungerar.

Skrivet av Hundkex:

Civ 5, SC2, Shogun: Total War? Det är inte alla spel som kräver mycket av grafikkortet, men som dödar processorn.

Shogun, återigen, kräver så mycket av grafikkortet att min rigg (680 SLI) ger ~40 FPS vid tillfällen. Det är inget grafiklätt spel.

Skrivet av PerZerk:

Klart det har betydelse vad man har för minnen. Men att det automatiskt skulle bli bätre om man kör med 1866MHz jämfört med 1600 eller 1333MHz har jag svårt att tänka mig. Då är det nog bättre att Blazin87 byter ut sitt gamla 470 mot ett 670 istället. http://www.hwcompare.com/12527/geforce-gtx-470-vs-geforce-gtx...

Jo, det vill jag påstå gör betydligt större skillnad, samt att skaffa sig en SSD att lägga spel på. 60 GB räcker knappt ens till Windows.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bara för att han verkar påläst och kunnig ska man inte förutsätta att han har rätt. Läs vad han har att säga, förstå, skapa egen uppfattning. Om det fortfarande visar sig att han har rätt så är det ju bara ett tecken på att just i detta fall stämde det.

Man ska alltid försöka skaffa sig en egen uppfattning och försöka förstå saker själv.

Personligen, efter att kollat på alla fakta parterna lagt fram, håller jag med Zcenicx i alla relevanta punkter

Det enda påstående Blizin87 har sagt som jag håller med om är att minneshastigheten påverkar prestandan. Sure, det gör den. Men inte där det spelar någon roll

Jag har läst igenom hela tråden och ja, jag skulle säga att Zcenicx har rätt i detta fall (som vanligt).

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen att tjaffsa om? Självklart ger snabbare minnen bättre prestanda. För det var huvudsakliga frågan ellerhur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jenlin:

Vad är det egentligen att tjaffsa om? Självklart ger snabbare minnen bättre prestanda. För det var huvudsakliga frågan ellerhur?

Det stämmer ju dock inte, om minnena inte är flaskhalsen. Läs Zcenicx inlägg (främst novellen på sida 2) om flaskhalsar, så kommer du också snabbt att förstå varför snabbare minnen inte nödvändigtvis behöver betyda bättre prestanda.

Dessutom, i de fall där de ger bättre prestanda är det ofta meningslöst, då man redan har så hög FPS sedan innan. 120 eller 500 FPS spelar ingen roll.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Snabbare minnen ger bättre prestanda. Även om skillnaden är så liten som 0.000001%.
Det är inte svårt att förstå.

Och ni nämner i princip bara fps i spel.
Bandbredd då? Prestanda överlag?
Fysikens lagar. Tänker ni påstå att det är fel? Nom nom

Permalänk
Medlem

Det som sades som egentligen är "triggern" för diskussionen, var att snabbare minnen kunde göra ett spel ospelbart -> spelbart/njutbart. Alltså att minnena/processorn flaskar vid LÅGA fps. Detta har förklarats i tråden många gånger redan att så är inte fallet, utan att processorn/minnena flaskar vid väldigt höga fps där skillnaden inte upplevs lika stark som vid lägre fps.

Detta har jag fått ut av att ENBART läsa den här tråden, inte gjort några egna researchs.

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Avstängd

Trodde med en dåres envishet att Blazin87 skulle lära sig nått efter de lilla inlägget som tog upp de mesta. Men icke då! En del människor kan inte, vill inte och går inte att lära! Tråkigt, men sant.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

Snabbare minnen ger bättre prestanda. Även om skillnaden är så liten som 0.000001%.
Det är inte svårt att förstå.

Och ni nämner i princip bara fps i spel.
Bandbredd då? Prestanda överlag?
Fysikens lagar. Tänker ni påstå att det är fel? Nom nom

Diskussionen handlade dock om prestandan i spel, då Blazing påstått att en Core I7 920 samt 1333Mhz RAM minnen skulle flaskhalsa ett HD 7970.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Du lär inte tjäna några pengar på det i slutändan, begagnat RAM är inte värt många kronor. Funkar de så behåll dem, det är ju inga fel på hur de fungerar.

Men de är oöppnade :0

Permalänk

Tycker faktiskt att Zcenicx "novell" på sida 2 borde bli klistrad, om jag får vara ärlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Diskussionen handlade dock om prestandan i spel, då Blazing påstått att en Core I7 920 samt 1333Mhz RAM minnen skulle flaskhalsa ett HD 7970.

Och diskussionen svävade iväg till att handla om hur hastigheten på minnen generellt inte har någon betydelse.
Så jag höll mig inom det spåret. Överklockade minnen ger bättre prestanda, och därför även i spel. Hur liten eller stor skillnaden är har egentligen ingen betydelse alls, siffror på FPS spelar inte heller någon roll. Förbättringen finns där, även om det inte syns i en tabell som säger hur pass mycket mer fps man får. Där spelar även andra faktorer in. Vill man få ärliga svar så kanske man bara rakt av borde testa prestandan före/efter när det gäller ökning av hastigheten på minnena, samt sänkning av latency. Det kan ingen säga något emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

Och diskussionen svävade iväg till att handla om hur hastigheten på minnen generellt inte har någon betydelse.
Så jag höll mig inom det spåret. Överklockade minnen ger bättre prestanda, och därför även i spel. Hur liten eller stor skillnaden är har egentligen ingen betydelse alls, siffror på FPS spelar inte heller någon roll. Förbättringen finns där, även om det inte syns i en tabell som säger hur pass mycket mer fps man får. Där spelar även andra faktorer in. Vill man få ärliga svar så kanske man bara rakt av borde testa prestandan före/efter när det gäller ökning av hastigheten på minnena, samt sänkning av latency. Det kan ingen säga något emot.

En akademisk prestandavinst är inte vad som efterfrågades utan faktisk, påtagbar prestandavinst.

Och om du läst allting hade du märkt att det faktiskt inte ger en prestandavinst om processor eller grafikkort redan sätter en begränsning i prestanda. I det här fallet FPS. Att du får kortare laddningstider är inte något som räknas som prestandavinst i detta fall även om det är det i det hela taget.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

En akademisk prestandavinst är inte vad som efterfrågades utan faktisk, påtagbar prestandavinst.

PassMark begs to differ.

Men vadå räknas inte? Det är en självklarhet att det räknas. Allt räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

PassMark begs to differ.

Har jag missat något? PassMark?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har jag missat något? PassMark?

Ja, det ser ut som så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

Ja, det ser ut som så.

En snabb google gav mig svaret, ber om ursäkt för det. Däremot ser jag inget samband med något som kommit upp i den här tråden. Har du något specifikt test som är spelrelaterat du tänker på?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT