Permalänk
Medlem

Så.. mitt Moderkort flaskar?

Hej allihopa! Har haft lite små bekymmer om huruvida mina komponenter presterar jämför med andra system med samma komponenter. Skulle uppskatta om ni hade lust att läsa igenom och kanske komma med lite feedback om var felet kan ligga (om det ens är något fel)?

Som ni ser så har jag en PII 965 som är överklockad till 3.8 GHz genom att endast höja multiplier till x19. Känns som att det är ett relativt enkelt sätt att klocka för att få ut okej prestanda. Dessutom så slipper jag höja bussen/NB-volten på moderkortet vilket jag tror är bra då mitt moderkort är av billigare variant och lämpar sig kanske inte för överklockning, men vad vet jag?

Att höja Multipliern till x19.5 (3.9GHz) verkar inte vara möjligt för mig hur mycket jag än höjer min Vcore. Det krävs som ni ser redan ganska hög Vcore för att den ska ligga stabilt på 3.8GHz.

Mitt grafikkort är som ni också ser ett överklockat Gigabyte HD 7870 med en Core-clock på 1180MHz och Memory-clock på 1400MHz. Har kört detta i Kombustor i 20 min och även spelat med det stabilt i en veckas tid nu.

Temps under load = CPU 45 grader | GPU - 55-60 grader

Trots att jag överklockat båda så känns det som att jag får undermåliga resultat i t.ex. 3DMark Vantage där CPU score = 12 295 och GPU score = 23 724. Har läst att en överklockad 965:a i alla fall borde få över 13 000 och nästan 14 000 med den klock som jag kör med. Grafikkortet har jag läst ska ligga på ca 24 000 i Vantage på stock-clocken men jag når inte ens upp till det när jag överklockat.

Frågor:
1. Varför kan jag ha så svårt att komma över 3.8GHz på min processor?
2. Vad kan vara mitt problem, varför känns det inte som att mina komponenter presterar som andras med liknande clock-värden? Kan det bero på mitt Moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Hej allihopa! Har haft lite små bekymmer om huruvida mina komponenter presterar jämför med andra system med samma komponenter. Skulle uppskatta om ni hade lust att läsa igenom och kanske komma med lite feedback om var felet kan ligga (om det ens är något fel)?

Som ni ser så har jag en PII 965 som är överklockad till 3.8 GHz genom att endast höja multiplier till x19. Känns som att det är ett relativt enkelt sätt att klocka för att få ut okej prestanda. Dessutom så slipper jag höja bussen/volten på moderkortet vilket jag tror är bra då mitt moderkort är av billigare variant och lämpar sig kanske inte för överklockning, men vad vet jag?

Att höja Multipliern till x19.5 (3.9GHz) verkar inte vara möjligt för mig hur mycket jag än höjer min Vcore. Det krävs som ni ser redan ganska hög Vcore för att den ska ligga stabilt på 3.8GHz.

Mitt grafikkort är som ni också ser ett överklockat Gigabyte HD 7870 med en Core-clock på 1180MHz och Memory-clock på 1400MHz. Har kört detta i Kombustor i 20 min och även spelat med det stabilt i en veckas tid nu.

Trots att jag överklockat båda så känns det som att jag får undermåliga resultat i t.ex. 3DMark Vantage där CPU score = 12 295 och GPU score = 23 724. Har läst att en överklockad 965:a i alla fall borde få över 13 000 och nästan 14 000 med den klock som jag kör med. Grafikkortet har jag läst ska ligga på ca 24 000 i Vantage på stock-clocken men jag når inte ens upp till det när jag överklockat.

http://i.imgur.com/qi2Ea.jpg

Frågor:
1. Varför kan jag ha så svårt att komma över 3.8GHz på min processor?
2. Vad kan vara mitt problem, varför känns det inte som att mina komponenter presterar som andras med liknande clock-värden? Kan det bero på mitt Moderkort?

1. Öka hastigheten på NB
2. Kanske ram flaskar? Klocka till 1600Mhz.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

1. Öka hastigheten på NB
2. Kanske ram flaskar? Klocka till 1600Mhz.

1. Behöver jag höja NB-volten när jag endast höjer multipliern? Trodde det endast gällde när man ökade bussen.
2. Ram borde väl inte flaska av dessa proportioner, körde dem på 1600MHz för ett tag sedan men märkte vad jag vet ingen större prestanda vinst..

Permalänk
Medlem

Kan vara otillräcklig kylning också, processorn klockar ner sig själv om den blir för varm och 3dmark vantage har några riktigt krävande sekvenser för cpu'n.

Testa att öppna upp lådan och sätta fläktarna på max och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kan vara otillräcklig kylning också, processorn klockar ner sig själv om den blir för varm och 3dmark vantage har några riktigt krävande sekvenser för cpu'n.

Testa att öppna upp lådan och sätta fläktarna på max och se om det hjälper.

Ledsen, dumt av mig att inte skriva med i tråden men processorn ligger endast på ca 45 grader under load och GPU'n går nästan aldrig över 60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Ledsen, dumt av mig att inte skriva med i tråden men processorn ligger endast på ca 45 grader under load och GPU'n går nästan aldrig över 60 grader.

Ok, ja det är ju låga fina temps.

Du skulle kunna testa att updatera bios. Inte så troligt fel men har sett små prestandsökningar ibland när man gått från v1.0 till senaste.

Skulle inte tro RAM, det brukar vara snabbt så det räcker.

Mest troliga är väl egentligen att något ligger i bakgrunden och tar cpu kraft - är du säker på att du stängt ner alla antivirus och sådant?

Jag undrar om man kan köra 3dmark i safe mode.. det kunde vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ok, ja det är ju låga fina temps.

Du skulle kunna testa att updatera bios. Inte så troligt fel men har sett små prestandsökningar ibland när man gått från v1.0 till senaste.

Skulle inte tro RAM, det brukar vara snabbt så det räcker.

Mest troliga är väl egentligen att något ligger i bakgrunden och tar cpu kraft - är du säker på att du stängt ner alla antivirus och sådant?

Jag undrar om man kan köra 3dmark i safe mode.. det kunde vara intressant.

Stängde ner allt utom Avast, såg ingen direkt knapp för "avsluta" när jag högerklickade på ikonen i aktivitetsfältet. Däremot så fanns inaktivera men tror inte det kan göra en sådan boost som jag är ute efter.. Förstår verkligen inte varför jag aldrig når upp till standarden!

Permalänk

I regel kan du inte gå över 3.8 med en Phenom II men att din processor presterar inte som den ska kan vara för att den inte gillar den farten du kör den i, om du prövar att gå ner till stock med den igen, gör en Bench och se vad du får för score då.

Jag får negativ prestanda på min I7'a om jag går något högre med den.

Värt ett försök?

Och jag har för mig att man behöver klocka NB något för att få den extra prestandan från en OC'ad Phenom II om jag inte minns fel. Har dock aldrig ägt en AMD Phenom.

Permalänk
Medlem

Att klocka cpu nb till iaf 2.4 brukar inte kräva mycket till bump på cpu nb volt om ens någon. Den kommer visserligen dra mer ström iaf pga den ökade frekvensen men jag skulle inte tro det är farligt..

Att den inte vill över 3.8 kan helt enkelt vara så att just denna inte går högre utan ordentlig ökning av vcore samt någon form av extremkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

I regel kan du inte gå över 3.8 med en Phenom II...

Jaså? Jag har kört min i 4.2Ghz utan problem på runt 1.45V, och kan få upp den mer om jag verkligen vill. De flesta Phenom II 955+ revision c3 klarar av runt 4Ghz, ibland mer.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jaså? Jag har kört min i 4.2Ghz utan problem på runt 1.45V, och kan få upp den mer om jag verkligen vill. De flesta Phenom II 955+ revision c3 klarar av runt 4Ghz, ibland mer.

Då tar jag och gratulerar till ett bra exemplar.

Syftar mer överlag, därav ordet "i regel" (oftast) så är 3.8GHz det högsta dem kan köra i, missta mig inte. Såklart finns det Phenom II's som klarar mycket högre!
Dock detta har jag fått ifrån swec. trådar och andra forum, kan ha fel som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Då tar jag och gratulerar till ett bra exemplar.

Syftar mer överlag, därav ordet "i regel" (oftast) så är 3.8GHz det högsta dem kan köra i, missta mig inte. Såklart finns det Phenom II's som klarar mycket högre!
Dock detta har jag fått ifrån swec. trådar och andra forum, kan ha fel som sagt!

Ett bra exemplar skulle jag inte kalla det, enligt vad jag har läst så kommer de flesta upp i 4Ghz+.

Permalänk
Medlem

Ja det är det som även jag läst, att PII brukar kunna klockas upp mot 4GHz. Men nu kan inte jag det utan behöver hjälp. Inte nog med detta så presterar den sämre än andra 965'or på samma klock, känns inte som att 12 300 är ett värdigt resultat för en 965'a på 3.8GHz i Vantage.

Hur löser jag detta, kan det vara ett Moderkort som skapar detta problem?