Permalänk
Medlem

Konstiga fel vid överklocking

Okej så jag har haft en överklockning med min q9450 på 3.44 ghz sen ett tag sen. Och då har allt funkat bra sen igår testade jag instrallera "advanced system care 5" och när jag instrallerat gjorde den nå rensningar och sånt så jag startade om datorn.
Och när jag gjorde det så fick jag en massa "application errors" och inne i windows massa program som inte kunde starta osv. Ingenting verkade fungera rätt så jag valde att formatera och instrallera om sedan testade jag att instrallera om windows.
Instrallerade "advanced system care 5" igen, denna gång utan att göra nå sökningar och uppdateringar osv..
Sen testa jag överklocka upp den igen och då började jag få samma fel.
Vid lägre överklockningar får jag dock inge fel, så jag testade ta bort "asc 5" men får fortfarande samma fel när jag höjer klocken. Vadkan det vara för fel? Ska jag formatera igen eller kan det vara nånting som blev skadat av "asc 5"? håller på med en memtest just nu.

System spec: PSU: Corsair Hx850
CPU: Intel Q9450
RAM: Corsair CM2X2048
MOBO: Gigabyte GA-p35ds3
GPU: Gtx 260

Permalänk

Ingen aning om vad det kan vara, jag körde advanced system care förut, och det var inga problem.
Du kanske behöver ge cpun mer ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammaldator:

Ingen aning om vad det kan vara, jag körde advanced system care förut, och det var inga problem.
Du kanske behöver ge cpun mer ström?

Hmm känns inte som det ska var det som är problemet då jag haft den överklockad i några månader utan fel förut.

Permalänk
Medlem

Ledsen att inte ha något svar men kan iaf tillägga att jag på mitt P8Z77 V Deluxe + 3770K även jag igår fick massor av skumma felkoder, program som inte vill starta smand dör ett efter ett vid vissa överklockinställningar, tvärkonstigt och har aldrig råkad ut för det tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ledsen att inte ha något svar men kan iaf tillägga att jag på mitt P8Z77 V Deluxe + 3770K även jag igår fick massor av skumma felkoder, program som inte vill starta smand dör ett efter ett vid vissa överklockinställningar, tvärkonstigt och har aldrig råkad ut för det tidigare?

Okej bra att man inte är den enda som fått det då. Och nej jag har aldrig haft liknande problem bara fått nån bluescreen eller låsning förut då man överklockat för mycket och testat under prime 95 men inget som helst liknande att program inte startar och att man får en massa felmeddelanden om programfel vid start av windows. :S

Permalänk
Avstängd

Har klockat och använd systemcare5, utan problem. ): Hoppas att det löser sig!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Ska nog ta och omformatera datorn igen och hoppas på det bästa (inte instrallera asc 5 då) xD

Permalänk

processorn degraderar med tiden och med tanke på att det är en C2Q så har den väl varit med i 3+ år eller? Prova att kör prime95/linpack och se om den är stabil fortfarande

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

processorn degraderar med tiden och med tanke på att det är en C2Q så har den väl varit med i 3+ år eller? Prova att kör prime95/linpack och se om den är stabil fortfarande

Okej ska göra det! Har just formaterat om datorn så ska ta och testa med prime 95 under natten får vi se vad jag får för resultat!

Permalänk
Medlem

Okej har omformaterat nu men får fortfarande konstiga fel när jag överklockar. Speciellt att chrome inte kan starta utan får något fel när jag startar det.. Antar att man får ta och köra oöverklockat från och med nu då.

Permalänk

Har du provat mer volt bara? Om kylningen orkar med så är det ju bara att köra

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Har du provat mer volt bara? Om kylningen orkar med så är det ju bara att köra

Har testat den vid 3.2 ghz då jag normalt behöver 2.5 volt och har testat ända upp till 3.5 volt och den failar ändå efter bara några sekunder i occt. Så antar att den pajjat på något sätt.

Permalänk

kör du 2.5 vcore på din processor????!?!!?!

Om du gör det så är det bara att köpa nytt för det har brunnit upp

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Har testat den vid 3.2 ghz då jag normalt behöver 2.5 volt och har testat ända upp till 3.5 volt och den failar ändå efter bara några sekunder i occt. Så antar att den pajjat på något sätt.

Hoppas, precis som personen ovan, att du menar t.ex 1.25 och 1.35 och inte 2.5/3.5V

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hoppas, precis som personen ovan, att du menar t.ex 1.25 och 1.35 och inte 2.5/3.5V

Oj haha ja är lite trött ikväll självklart menar jag 1.25 och 1.35 i voltage.

Permalänk

har du provat mer NB volt, clock skew osv?

Jag blev lite orolig ett tag med volten där

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

har du provat mer NB volt, clock skew osv?

Jag blev lite orolig ett tag med volten där

Jagh har provat typ allt jag kan få den upp till 2.9 ghz stabil nu men över det går det inte, på 3 ghz så failar den på occt på bara några sekunder som jag sa. Men jag antar att den har väl kört ihjäl sig? (Om dom kan göra det) Det verkar som det enda logiska då jag förut kunde köra ända upp till 3.4Ghz stabilt utan några som helst problem.