Obekväm med mitt fläktkontrollersystem, vad göra?

Permalänk
Inaktiv

Obekväm med mitt fläktkontrollersystem, vad göra?

Så jag skaffade en dator begagnat för ett tag sen, en ganska fräsch en men nu måste vissa problem med kylningen fixas.

I7 2600k processor med någon antec Kuhler kylare, 900krs klassen om jag inte minns fel.
Moderkortet är ett Asus p8p67 Evo och allting sitter i ett nzxt h2 chassi.

Mitt problem: Kylningen / fläktar etc verkar på nästintill alla komponenter vara inaktiva om man inte går från läge 1 till läge 2 (av 3) på fläktkontrollern.

Vid start ligger processorns kärnor runt 25-30 vardera, om jag sedan bara surfar och kollar film medans läge 1 är aktivt då kommer temperaturerna att stiga så högt som 70 för eller senare, inom loppet av en till några timmar.

Slutresultat? Jag måste med jämna mellanrum dra igång fläktläge två som låter en aning för att inte smälta processorn, även vid en datorsittar session som bara består av surf och lite tv etc, så vill jag inte ha det. Vid gaming behöver det inte vara ett problem då jag vet att det kommer behöva låta lite men att behöva ha koll på det varje session, sitta och checka hwmonitor efter temperaturhöjningar och sedan sätta igång fläktläge för att sedan stänga av det fram och tillbaka.

Vad är lösningen? Koppla processorkylarn + alla andra lösa fläktar till moderkortet? Det borde kunna ställa in hastigheter efter behov själv, eller?

PS: Mitt gfx är ett hd 6970 och det är jag också lite fundersam kring, hw säger mig att det för tillfället ligger på 50, och det är idle med fläktläge 2 : /

Tack på förhand för svar! Mvh

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att koppla radiatorfläkten på CPU headern.
Skulle t.o.m vilja säga att det är att föredra.
På så vis får du enkelt en automatisk reglering av hastigheten.
Samma sak med chassifläktarna.
Du har ju fan control/monitor i UEFI, och olika lägen att välja mellan för fläkthastigheter.
Alternativt så installerar du "fanmate" och kan göra det från windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Alternativt så installerar du "fanmate" och kan göra det från windows.

Fanmate är en manuell fläktstyrning från Zalman, den är jobbig att styra annat än manuellt. íofs en bra pryl

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fläktarna på H2 suger ballz, har själv det chassit men e tvungen att ha fläktarna i läge 2 hela tiden och 3 vid spelande.

Visa signatur

Citera för svar!!