Permalänk
Medlem

Noctuas kylpasta är hård?

Monterar en Noctua D14 men tyckte kylpastan var jäkligt hård, som uttorkad eller gammal. Har en tub Artic silver 5(tre år gammla) också och den är mjuk och kletig.
Har noctuas kylpasta torkat eller ska den va så?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd

Den ska vara så, men använd Artic Silver istället i alla fall, den är bättre i vilket fall, den som följer med är aldrig lika bra, Arctic Silver innehåller ju silver som leder bort värme väldigt bra

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Jag har ingen personlig erfarenhet av just Noctua´s egna kylpasta men det finns olika typer utav kylpasta med olika "viskositet" och det betyder rätt och slätt att vissa innehåller ämnen som gör att vätskan får en hög viskositet (seg som sirap, alternativt hård) medan andra har en låg viskositet och upplevs mer eller mindre som rinnig.

Det jag har märkt är att en kylpasta med hög viskositet gör sig lättast att smeta ut ett tunt lager direkt över processorn och en med låg viskositet räcker det med att applicera endast en dutt på processorn för att sedan montera kylaren som i sin tur smetar ut kylpastan genom tryck.

Varför det görs olika kylpastor på så vis är jag inte insatt i och ska inte uttala mig om heller. Hoppas att du fick ut något av detta inlägg även om det blev rätt långdraget

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tyckte också den var för hård för att vara lättarbetad, gav bort den och fortsatte med Artic Silver 5.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det finns något man kan "blanda ut" kylpastan med och ändå behålla originaleffekten, jag kommer dock inte ihåg vad det var.
AS5 och Antec Formula 7 Nano Diamond Thermal Compound har jag haft mest erfarenhet utav och den sistnämnda har gett bäst resultat.

Den är väldigt svår att applicera då den har hög viskositet men resultatet efter några minuters jobb är värt det, 5 grader skillnad som högst mellan den och AS5 till fördel för Antec då.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Noctua pastan som följde med min u9b tyckte jag fungerade bra
La en liten klick i mitten och smällde på kylarN. Kyler till rumstemp ungefär!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Enligt alla tester jag sett så är det väldigt liten skillnad mellan AS5 och noctuas pasta ibland har AS5 varit bättre ibland har noctuas varit bättre.
Sen om man tittar på var dessa har hamnat i förhållande till alla andra så brukar dom ligga i mitten på den övre delen (dvs runt plats 4-8 av 20).
Så med andra ord har du noctuas finns ingen anledning att köpa AS5 heller tvärtom.

Sen ang viscositeten så har jag erfarenheterna att AS5 är en hel del tjockare än noctua.
Har även läst det i några tester där dom tycker att AS5 är på gränsen till för tjock om man inte har en bra fästanordning till kylaren som ger ett bra tryck mot cpu och orkar trycka massan ordentligt och intels phuspins anordning är då långt från bra och då har AS5 hamnat 10-20° efter noctua i värme i några tester.

Noctuas pasta har vid mina 5 tuber (3 medföljande och 2 köpta löst) varit ganska tunnflytande så jag skulle tro att din tub är gammal heller feltillverkad.
En sak att notera är att köper du en tub med noctuas pasta löst så innehåller den betydligt mer än dom som följer med kylarna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomtelol:

Jag har för mig att det finns något man kan "blanda ut" kylpastan med och ändå behålla originaleffekten, jag kommer dock inte ihåg vad det var.
AS5 och Antec Formula 7 Nano Diamond Thermal Compound har jag haft mest erfarenhet utav och den sistnämnda har gett bäst resultat.

Den är väldigt svår att applicera då den har hög viskositet men resultatet efter några minuters jobb är värt det, 5 grader skillnad som högst mellan den och AS5 till fördel för Antec då.

Var hittar du de 5 graderna då? Nog för att den kylde mer, men inte ens 1 grad, den kostar ca 40:- mer än AS5 och kyler strax över en halv grad mer, inte värt pengarna
http://images.tweaktown.com/content/4/1/4134_06_antec_formula...
http://images.tweaktown.com/content/4/1/4134_07_antec_formula...

Skrivet av grizzly666:

Enligt alla tester jag sett så är det väldigt liten skillnad mellan AS5 och noctuas pasta ibland har AS5 varit bättre ibland har noctuas varit bättre.
Sen om man tittar på var dessa har hamnat i förhållande till alla andra så brukar dom ligga i mitten på den övre delen (dvs runt plats 4-8 av 20).
Så med andra ord har du noctuas finns ingen anledning att köpa AS5 heller tvärtom.

Han hade ju AS5, så han behöver inte köpa

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Antec Formula 7 Nano Diamond Thermal Compound skulle jag avrekommendera.
Pastan har en tendens att slipa bort texten som står skriven på processorn. Och då har inte längre varken AMD eller Intel någon skyldighet att erbjuda någon garanti vid ev. hårdvarufel.

AS5 är idag inte en pasta jag skulle köpa. Speciellt när MX-2 har gått till MX-3 och nu även MX-4 som är lättare att få jämn, samt har bättre kylegenskaper. För den som verkligen vill slå på stort så finns ju Indigo Extreme eller Coolaboraty Liquid Ultra. Man bör undvika Liquid Pro, denna stelnar och bränner fast på ISHen vilket i slutändan blir svårt att få bort. Dom ändrade detta och bytte namn till Ultra istället. Det är i princip samma metalliska pasta men snäppet lättare att ha och göra med.

Visa signatur

Star Citizen ❤