Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011

värmeproblem med vattenkylning

halloj! har just skaffat vattenkylning, 240radiator,EK block, ek 4.0 pump hittils. använder kylpasta men ligger fortf på 97grader enl bios och 84enl speedfan.
helt oklockat! förstår verkligen inte varför det blir såhär :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av jaghetermicke:

halloj! har just skaffat vattenkylning, 240radiator,EK block, ek 4.0 pump hittils. använder kylpasta men ligger fortf på 97grader enl bios och 84enl speedfan.
helt oklockat! förstår verkligen inte varför det blir såhär :S

För det första, Speedfan = skit
HWmonitor är det du ska använda.

Varför jag tror det blir så satans varmt är pga luft i systemet/felmontering (säker på att du har av-luftat och att du har cirkulation i systemet?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Tedwallpro:

För det första, Speedfan = skit
HWmonitor är det du ska använda.

Varför jag tror det blir så satans varmt är pga luft i systemet/felmontering (säker på att du har av-luftat och att du har cirkulation i systemet?)

100% säker på cirkulation, har liiiite luft men det är ytterst små mängder. det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än. kan det va felmontering utav blocket? har skruvat åt "diagonalt" och i omgångar tills det suttit riktigt hårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

100% säker på cirkulation, har liiiite luft men det är ytterst små mängder. det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än. kan det va felmontering utav blocket? har skruvat åt "diagonalt" och i omgångar tills det suttit riktigt hårt.

luta datorn ~45grader fram och tillbaka på alla håll, kan vara så att du har en luftbubbla i vattenblocket. Annars är det bara och montera om hela blocket!

(ta och kontrollera tempen med HWmonitor först dock)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Tedwallpro:

luta datorn ~45grader fram och tillbaka på alla håll, kan vara så att du har en luftbubbla i vattenblocket. Annars är det bara och montera om hela blocket!

(ta och kontrollera tempen med HWmonitor först dock)

tar o fixar fram sista anslutningen innan jag grejjar mer, hwmonitor visade samma som speedfan så värdenna är sanna, men 100 grader är väl fruktansvärt högt för vattenkylning :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2005

Testat att montera om blocket? Kan ju även vara felande temperatursensorer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Applet:

Testat att montera om blocket? Kan ju även vara felande temperatursensorer...

kände på backplaten, den var varm. visa saker flimrade även endel, kan verkligen luftbubblor göra såhär???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

kände på backplaten, den var varm. visa saker flimrade även endel, kan verkligen luftbubblor göra såhär???

är 240rad'en bara till cpun? Eller till hela systemet?

HTPC - Mac Mini Mid 2011 /w PLEX
Ljud - Pionner VSX-417, Dynavoice F-6, Dnavoice C-4, Dynavoice S-4
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 128GB], Xiaomi Redmi Note 3 Pro, Teclast x98 3G 64GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

Luftbubblor kan blockera att det inte cirkulerar bra.

T.ex när vi löder på rundgång på ventiler och släpper på vatten från både a och b så kan luften stanna högst upp i rundgången och det blir tvärstopp.

"det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än"
Hmm fattar jag det fel eller kör du inte det riktigt monterat?

Gör ommoch gör rätt isåfall

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Kan, kan det väll. Om ditt block innehåller 70 % luft låt oss säga. som en bubbla som inte kommer ur. dvs 30% av resterande yta passerar vattnet, gör kylförmågan blir avsevärt sämmre.

Detta är bara ett exempel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Toivo83:

Luftbubblor kan blockera att det inte cirkulerar bra.

T.ex när vi löder på rundgång på ventiler och släpper på vatten från både a och b så kan luften stanna högst upp i rundgången och det blir tvärstopp.

"det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än"
Hmm fattar jag det fel eller kör du inte det riktigt monterat?

Gör ommoch gör rätt isåfall

allt är anslutet korrekt. förutom slangen till toppen utav reservoaren, då jag ej har någon anslutning till den! detta skapar luftbubblor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stofilgrottan
Registrerad
Aug 2011

allt är anslutet korrekt. förutom slangen till toppen utav reservoaren, då jag ej har någon anslutning till den! detta skapar luftbubblor

Jag förstår inte riktigt hur du menar. En reservoar brukar vara ett effektivt sätt att bli av med luftbubblor. Hur har du kopplat? Kommer vatten in i reservoaren ovanifrån och sprutar ner mot vattenytan? Är det det som orsakar luftbubblor?

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av QL:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. En reservoar brukar vara ett effektivt sätt att bli av med luftbubblor. Hur har du kopplat? Kommer vatten in i reservoaren ovanifrån och sprutar ner mot vattenytan? Är det det som orsakar luftbubblor?

Precis så ja! Behöver nog även anti-turbulens mod

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2007

Har du rätt flöde genom blocket? Vissa block har flödesriktning. Alltså att du måste koppla rätt på själva blocket. Kolla manualen till blocket för att se om du kopplat rätt.

Jonsbo UMX4 | Asus Maximus VII Gene | Intel i7-4790k | Asus 980 Ti Strix | Corsair Vengence 16GB | Samsung Evo 500GB | Corsair AX760 | Acer X34 | EKWB kylt
Mitt gamla bygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stofilgrottan
Registrerad
Aug 2011

Precis så ja! Behöver nog även anti-turbulens mod

Du undviker bubblor genom att t.ex. släppa in och ta ut vattnet i reservoarens botten. Om vattenstrålen sprutar fritt och träffar den fria ytan blandas luft in vilket du vill undvika.

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av QL:

Du undviker bubblor genom att t.ex. släppa in och ta ut vattnet i reservoarens botten. Om vattenstrålen sprutar fritt och träffar den fria ytan blandas luft in vilket du vill undvika.

Låter logiskt tack för tipset!