hjälp! Oklockad 3770k ger enorm värmeutveckling vid test i Prime 95

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Visa mig stöd som bevisar det.
Nej precis, det finns inte. Så hur kan du påpeka det?
Nuff said.

Nu var den tempen under load. Och det är rätt normal temp för Intels standard kylare i stock. Så du får väl skylla på intel för dom gör skit kylare, då den är gjord efter deras egna specifikationer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Den går upp till 50C men när jag minimerar spelet och surfar blir den 55C

Blir den varmare om du surfar än om du spelar?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Visa mig stöd som bevisar det.
Nej precis, det finns inte. Så hur kan du påpeka det?
Nuff said.

70-80 grader är dock inga problem. Originalkylaren räcker. Intel skulle inte skicka med något som skadar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Fick ihop mitt i7 3770k system igår och har nyss överklockat till 4.2 ghz med 0.05 offset volt ökning, den blir ca 62 grader i OCCT med Cooler master hyper 212+ @ 2 fans. Så original klock och 80 grader känns lite väl mycket...

XrOo: Tror faktiskt shauni har rätt, ca 100 grader ska ivy klara. Men jag skulle inte våga ha den varmare än 75 - 80 ändå

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av XrOo:

Visa mig stöd som bevisar det.

TJMAX är 105 grader för 3770k http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så hög TJMAX nivå innebär per automatik att 80C är okej? Kom igen nu...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Så hög TJMAX nivå innebär per automatik att 80C är okej? Kom igen nu...

Så länge stockkylaren håller sig 25 grader under TJMAX i 100% load så är det väl "okej"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Så hög TJMAX nivå innebär per automatik att 80C är okej? Kom igen nu...

Enligt Intels dokumentation så verkar det vara 67.4°C som gäller (TCASE temp)

"To allow the optimal operation and long-term reliability of Intel processor-based systems, the processor must remain within the minimum and maximum case temperature (TCASE) specifications as defined by the applicable thermal profile."
Power (W)77 - TCASE_MAX (°C) 67.4 http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Dock så kan man ju tycka att stock kylaren borde vara anpassad för att hålla cpun inom säkra gränser vid stock clock, så ~75°C core temp (är väl runt det max tempen ligger på med stock kylaren) borde ju vara en säker temperatur. Hur mycket brukar det skilja mellan tcase och core temp? Är ju lite pinsamt om dom skickar med en kylare som ligger över deras egna specifikationer.

Permalänk
Vila i frid

TCASE är den externa mätdioden under IHS'en medans TJMAX är mätdioden på själv kärnan "on-die".

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Visa mig stöd som bevisar det.
Nej precis, det finns inte. Så hur kan du påpeka det?
Nuff said.

Varför blir du så aggressiv. Jag baserade det på att sandy bridge inte tog stryk av dessa temperaturer, så varför skulle ivy göra det? Speciellt med tanke på att de throttlar vid högre temperaturer och kan enligt intel köras varmare...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Här sitter ni o gnäller när jag skälv sitter med en tx3 och athlon x2 250 klockad till 3,6 ghz och jag har aldrig nästan uppnått 40°c

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Här sitter ni o gnäller när jag skälv sitter med en tx3 och athlon x2 250 klockad till 3,6 ghz och jag har aldrig nästan uppnått 40°c

Du kan inte jämföra amd-processorer med intel -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Här sitter ni o gnäller när jag skälv sitter med en tx3 och athlon x2 250 klockad till 3,6 ghz och jag har aldrig nästan uppnått 40°c

AMD kalibrerar sina temp läsare helt annorlunda från Intel.. Går som sagt att inte jämföra på något sätt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Känt problem med IB. ny (sämre) kylpasta mellan chippet och värmespridaren har medfört mycket sämre kylning. Dåligt gjort av intel.

tja finns ju de som plockat bort värmespridaren och inte fått någon större sänkning i temp så att det är dålig pasta är nog bullshit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

AMD kalibrerar sina temp läsare helt annorlunda från Intel.. Går som sagt att inte jämföra på något sätt..

AMD kalibrerar nog förmodligen med hjälp utav en termometer för ev rostbiffen i ugnen. *skämt*
Måste ju basha AMD lite. Brukar vara poppis såhär dags ^_^

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

tja finns ju de som plockat bort värmespridaren och inte fått någon större sänkning i temp så att det är dålig pasta är nog bullshit

Intels byte till sämre värmeledare (sämre kylpasta) samt att chippet är mindre med högre energidensitet bidrar båda till högre temperatur. Varför Intel valt en sämre pasta för ett chip som bevisat redan blir varmare pga dess utformning är för oss i nuläget en gåta. Läs artikeln på http://www.overclockers.com/ivy-bridge-temperatures

EDIT: En goolging på "intel ivy bridge cheap TIM/paste" ger en hel del intressanta resultat.

Jag var till en början intresserad av att uppgradera till IB men i nuläget har jag gjort en hel ko-vändning. Jag väntar till nästa generation.

Permalänk
Medlem

nej de bytte inte värmelednings pasta. sandy är lödad i spridaren, lödten är inte värmelednigspasta! och om man tar bort spridaren så rör det sig om enstaka grader i skillnad! så hur kan det då vara sämre värmelendingsförmåga om du inte har spridaren på och sätter blocket direkt på chippet?

Visa signatur