Apache slutade logga felmeddelanden

Permalänk
Medlem

Apache slutade logga felmeddelanden

Sitter och kör med WAMP-server och håller på med PHP och MySQL. Nyss rensade jag i filen apache_error.log och efter det kommer det inga fler felmeddelanden. Har provat att starta om tjänsterna flera gånger och då loggas information om uppstarten, men det är också det enda. Alltså borde det inte vara något med skrivrättigheter. I övrigt har jag testat det jag hittat på andra forum men det funkar fortfarande inte. Vill helst slippa installera om WAMP för en sån här sak, men det är lite svårt att felsöka utan felmeddelanden.

Ska förtydliga att det ENDA jag gjorde var att tömma filen apache_error.log. Jag har INTE ändrat i NÅGRA andra inställningar. Någon som känner igen problemet?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Sitter och kör med WAMP-server och håller på med PHP och MySQL. Nyss rensade jag i filen apache_error.log och efter det kommer det inga fler felmeddelanden. Har provat att starta om tjänsterna flera gånger och då loggas information om uppstarten, men det är också det enda. Alltså borde det inte vara något med skrivrättigheter. I övrigt har jag testat det jag hittat på andra forum men det funkar fortfarande inte. Vill helst slippa installera om WAMP för en sån här sak, men det är lite svårt att felsöka utan felmeddelanden.

Ska förtydliga att det ENDA jag gjorde var att tömma filen apache_error.log. Jag har INTE ändrat i NÅGRA andra inställningar. Någon som känner igen problemet?

Den loggar enbart uppstart, men inte 404 403 osv osv osv?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Den loggar enbart uppstart, men inte 404 403 osv osv osv?

Ja, det stämmer. Förut hamnade alla PHP-fel och varningar i loggen, nu blir det inget alls, förutom just uppstartsinformation.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Ja, det stämmer. Förut hamnade alla PHP-fel och varningar i loggen, nu blir det inget alls, förutom just uppstartsinformation.

Peculiar, kan du kolla din apache config (jag vet att du sa att den var orörd ... men ändå) och klistra in delen om loggning här?
Och vilken version av apache är det?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Peculiar, kan du kolla din apache config (jag vet att du sa att den var orörd ... men ändå) och klistra in delen om loggning här?
Och vilken version av apache är det?

Version: 2.2.21

Utdrag ur httpd.conf

# ErrorLog: The location of the error log file. # If you do not specify an ErrorLog directive within a <VirtualHost> # container, error messages relating to that virtual host will be # logged here. If you *do* define an error logfile for a <VirtualHost> # container, that host's errors will be logged there and not here. # ErrorLog "c:/wamp/logs/apache_error.log" # # LogLevel: Control the number of messages logged to the error_log. # Possible values include: debug, info, notice, warn, error, crit, # alert, emerg. # LogLevel warn <IfModule log_config_module> # # The following directives define some format nicknames for use with # a CustomLog directive (see below). # LogFormat "%h %l %u %t \"%r\" %>s %b \"%{Referer}i\" \"%{User-Agent}i\"" combined LogFormat "%h %l %u %t \"%r\" %>s %b" common <IfModule logio_module> # You need to enable mod_logio.c to use %I and %O LogFormat "%h %l %u %t \"%r\" %>s %b \"%{Referer}i\" \"%{User-Agent}i\" %I %O" combinedio </IfModule> # # The location and format of the access logfile (Common Logfile Format). # If you do not define any access logfiles within a <VirtualHost> # container, they will be logged here. Contrariwise, if you *do* # define per-<VirtualHost> access logfiles, transactions will be # logged therein and *not* in this file. # CustomLog "c:/wamp/logs/access.log" common # # If you prefer a logfile with access, agent, and referer information # (Combined Logfile Format) you can use the following directive. # #CustomLog "logs/access.log" combined </IfModule>

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Kika rättigheten på filen så den inte blev tokig när du raderade och sparade filen igen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Kika rättigheten på filen så den inte blev tokig när du raderade och sparade filen igen.

Redan gjort, t o m satt Alla med fulla rättigheter. Dessutom borde ju Apache inte kunna skriva uppstartsinformation i loggen i så fall.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Apache @ Windows, men det finns ju möjligheten att användaren du loggat in med startar apache medan en annan process körs som loggar och då möjligen saknar access att skriva till filen efter att du sparat med din vanliga användare.

Men om du checkat det så är ju det uteslutet.

Kika i php.ini om php error logs blitt bortkommenterad då, kan ju återgått till någon form av default.
(om det nu är php du vill se)

Edit: Ändra log-level i apache till error eller notice för att se om du får mer info, warn verkar inte spotta ur sig mycket
https://httpd.apache.org/docs/current/mod/core.html#loglevel

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Aldrig använt Apache @ Windows, men det finns ju möjligheten att användaren du loggat in med startar apache medan en annan process körs som loggar och då möjligen saknar access att skriva till filen efter att du sparat med din vanliga användare.

Du har rätt i det, vill minnas att WAMP skapar en enskild användare för httpd (apache).. men som du själv konstaterade:

Citat:

Men om du checkat det så är ju det uteslutet.

Jag håller med HCP, ändra till notice, och kolla även av php.ini

Citat:

Kika i php.ini om php error logs blitt bortkommenterad då, kan ju återgått till någon form av default.
(om det nu är php du vill se)

Edit: Ändra log-level i apache till error eller notice för att se om du får mer info, warn verkar inte spotta ur sig mycket
https://httpd.apache.org/docs/current/mod/core.html#loglevel

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Gjort allt som föreslagits. Fortfarande ingen förändring.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Sitter och kör med WAMP-server och håller på med PHP och MySQL. Nyss rensade jag i filen apache_error.log och efter det kommer det inga fler felmeddelanden. Har provat att starta om tjänsterna flera gånger och då loggas information om uppstarten, men det är också det enda. Alltså borde det inte vara något med skrivrättigheter. I övrigt har jag testat det jag hittat på andra forum men det funkar fortfarande inte. Vill helst slippa installera om WAMP för en sån här sak, men det är lite svårt att felsöka utan felmeddelanden.

Ska förtydliga att det ENDA jag gjorde var att tömma filen apache_error.log. Jag har INTE ändrat i NÅGRA andra inställningar. Någon som känner igen problemet?

Stoppa apache, flytta ut apache_error.log från mappen (till någon annan mapp på servern)
Starta apache så ska den skriva en ny apache_error.log, då den behöver.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Stoppa apache, flytta ut apache_error.log från mappen (till någon annan mapp på servern)
Starta apache så ska den skriva en ny apache_error.log, då den behöver.

Också gjort. Den skapar en ny fil, loggar sin uppstart och sen inget mer.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Också gjort. Den skapar en ny fil, loggar sin uppstart och sen inget mer.

Då fungerar den ju? finns det inga fel så kan den ju inte logga några fel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Då fungerar den ju? finns det inga fel så kan den ju inte logga några fel.

Jag vet att det finns fel. Bland annat klagade den på vissa operationer innan den slutade logga och jag har inte ändrat något i min kod efter det så felen finns kvar. Det är bara det att Apache väljer att inte skriva ut dem.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Jag vet att det finns fel. Bland annat klagade den på vissa operationer innan den slutade logga och jag har inte ändrat något i min kod efter det så felen finns kvar. Det är bara det att Apache väljer att inte skriva ut dem.

Gå in på en mapp som inte finns på din sida?
t.ex. domännamn.se/någonmappsomintefinns

kolla sen loggen, det ska skrivas ut i loggan att url/mappen inte finns

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||