ASUS P5Q-Pro + WD Diagnostics = MYSTERIUM

Permalänk
Medlem

ASUS P5Q-Pro + WD Diagnostics = MYSTERIUM

Finns det ett generellt problem mellan ASUS P5Q-Pro och Western Digital’s hårddiskdiagnosverktyg ”Data Lifeguard Diagnostic for DOS”?

Om du har lust att vara med att ta reda på det kan du läsa detta.

När jag försöker använda ”Data Lifeguard Diagnostic for DOS” (DLDD) i mitt ASUS P5Q-Pro uppstår ett problem:
Hårddiskarna upptäcks inte av DLDD (Error code: 120 - Explanation: Unknown Error, vilket enl. WD’s Error Code betyder: “An unknown error has occurred during testing. This may be an anomaly. Check connections and retest. If the error repeats, replace the drive.”) – men de upptäcks av BIOS och diskarna fungerar hur bra som helst när systemet är uppe (Windows7 x64) och använder jag WD ’s Data Lifeguard Diagnostic for Windows godkänns alla test).

Mitt ASUS P5Q-Pro har alla de senaste av drivrutiner och BIOS.
Jag kör det i AHCI.
Kör jag i IDE-läge kvarstår problemet – fast i annan form (jag kan gå in på detaljer i den mån det blir nödvändigt senare)

När jag kör DLDD med mitt Gigabyte P35-DS4 med samma disk fungerar allt som det skall!!

Jag testade då att använda även övrig hårdvara från Gibabytesystemet i ASUS-systemet (d.v.s. förutom hårddisken flyttade jag över kablar och DVD-spelaren till ASUS-systemet). Det blev ingen skillnad.

Jag har även, i ASUS-systemet, provat med att använda samtliga SATA-kontaktportar utan att lösa problemet (både i IDE- och AHCI-läge).

Av detta skulle man eventuellt kunna dra slutsatsen att det är något med HDD-controllern som inte fungerar, men eftersom jag använder diskarna dagligen i detta system utan uppleva några som helst problem blir jag fundersam:
Är det något fel med just mitt kort, eller är det här något generellt?
Varken WD eller ASUS har kommit med något svar.

Om ni som äger ett P5Q-Pro och kör WD-diskar skulle ha lust att själva göra ett test med ” Data Lifeguard Diagnostic for DOS” (laddas här från WD Download – det är ju aldrig fel att göra ett test någon gång emellan) skulle det vara väldigt intressant att höra hur det fungerar för er.
Kanske blir mysteriet löst?
Jag skulle hursomhelst bli väldigt tacksam över att få dela era erfarenheter.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med mitt p5q pro när jag hade min IDE DVD-brännare inkopplad. Problemet visade sig i att datorn blev seg som sirap och läsproblem från skivor mm. Har för mig att jag lokaliserade felet till marvell sata to ide controllern som sitter på mobot. Alla problem försvann när jag köpte en sata ansluten brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Jag hade stora problem med mitt p5q pro när jag hade min IDE DVD-brännare inkopplad. Problemet visade sig i att datorn blev seg som sirap och läsproblem från skivor mm. Har för mig att jag lokaliserade felet till marvell sata to ide controllern som sitter på mobot. Alla problem försvann när jag köpte en sata ansluten brännare.

OK.
Jag antar att du menar de två första SATA-portarna (SATA_E1 och SATA_E2; orange resp. vit) som hör till Marvell-controllern (och som huvudsakligen är tänkt för de specialfunktioner som hör till kortet [Drive Xpert, EZ Backup och Super Speed] och som man, enligt manualen, inte skall ansluta någon DVD-enhet eller liknande till):

Citat:

"... are for SATA hard drives only, ATAPI device is not supported."

Ditt exempel, samt ett annat jag hört om är dock ett bevis för att man tydligen ändå kan ansluta ATAPI-enheter...

Men till själva frågan i den här tråden:
Har du testat att köra ”Data Lifeguard Diagnostic for DOS” på det kortet?
I AHCI- eller IDE-läge (eller RAID om du kör det)?
Och vad hände då?
Om du inte testat än, gör gärna det (det är ett väldigt enkelt test) och återkom med vad du fick för resultat.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte kortet kvar.
Kortet har som bekant en IDE port. Denna är dock kopplad mot en ide to sata kontroller som var det som spökade i mitt fall.