Permalänk
Medlem

Socket 2011 (Möjligtvis problem)

Hej.

Kompisen skulle göra ett inköp, slängde ihop ett redigt paket åt honom. Fick sakerna i måndags och blev lite misstänksam över socketen.

Moderkortet är ett ASUS P9X79
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652808

Som alltid, riktigt försiktigt tog jag bort skyddet från sockeln och det första jag upptäckte var att ett par (eller tre?) pins som inte var riktade som alla andra. Jag vet inte riktigt om det ska se ut så här eller om den är defekt. Jag har försökt ta så bra bilder som möjligt, men det är riktigt svårt då man lätt blir yr av att titta på detta. Men här är några bilder för att ni ska få en ide över hur det ser ut. Kanske någon vet att det SKA vara så eller att det definitivt är defekt så att vi kan reklamera den med detsamma innan något riktigt illa händer när vi slår igång den. Mönstret på processorn är lite svårt att läsa av då alla träffpunkter sitter på olika ställen, däremot ser mönstret jämnt ut, vilket inte sockeln gör.

Processorn
http://img3.imageshack.us/img3/249/20120516013319.jpg

Sockeln
http://img801.imageshack.us/img801/747/20120516013122.jpg
http://img705.imageshack.us/img705/8166/20120516012938.jpg
http://img811.imageshack.us/img811/8817/20120516012901.jpg
http://img51.imageshack.us/img51/1850/20120516012809.jpg
http://img687.imageshack.us/img687/929/20120516012649.jpg
http://img94.imageshack.us/img94/2529/20120516011810.jpg

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Avstängd

reklamera, försök INTE starta upp datorn med piggarna sådär, dom ska vara i linje med alla andra piggar, packa ihop moderkortet och tillbaka till butiken

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Rekordmedlem

Den sockeln ser skadad ut, reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla andra trådar om böjda pinnar på socklarna här i forumet så skulle jag inte vara så säker på att en reklamation kommer att gå igenom, då det alltid är den som har tagit bort skyddet som får skulden för det inträffade. Men visst kan man skicka in kortet men bli inte förvånad om utfallet inte skulle falla er i smaken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

reklamera, försök INTE starta upp datorn med piggarna sådär, dom ska vara i linje med alla andra piggar, packa ihop moderkortet och tillbaka till butiken

Skrivet av mrqaffe:

Den sockeln ser skadad ut, reklamera.

Skall göras. Tack för svar.

Skrivet av milla_66:

Med tanke på alla andra trådar om böjda pinnar på socklarna här i forumet så skulle jag inte vara så säker på att en reklamation kommer att gå igenom, då det alltid är den som har tagit bort skyddet som får skulden för det inträffade. Men visst kan man skicka in kortet men bli inte förvånad om utfallet inte skulle falla er i smaken...

Förstår dig. Det är en väldigt tråkig situation där jag förmodligen kommer få skulden, trots att jag inte varit i närheten av piggarna.
Det är ju ingenting jag direkt kan bevisa, men å andra sidan kan inte dem heller bevisa att jag varit på dom. Men men, balls in their court...

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Skall göras. Tack för svar.

Förstår dig. Det är en väldigt tråkig situation där jag förmodligen kommer få skulden, trots att jag inte varit i närheten av piggarna.
Det är ju ingenting jag direkt kan bevisa, men å andra sidan kan inte dem heller bevisa att jag varit på dom. Men men, balls in their court...

Klart dom kan bevisa att det var felfritt från fabrik, det ni skulle ha gjort är att ta kontakt med butiken ni köpte kortet ifrån direkt när ni upptäckte felet och höra er för vad som ni skall göra istället för som nu skriva på forumet först...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Klart dom kan bevisa att det var felfritt från fabrik, det ni skulle ha gjort är att ta kontakt med butiken ni köpte kortet ifrån direkt när ni upptäckte felet och höra er för vad som ni skall göra istället för som nu skriva på forumet först...

Men vi var ju inte säkra på att det var något fel, det var ju därför jag vände mig hit först. Tror inte butiken tänker "jaha ni tog kontakt med OSS FÖRST? Men dåsa, då blir ni ersatta". Vi tog ju kontakt med komplett och dom sa att inget kan göras i dessa fall. Att det alltid skylls på kunden precis som du sa, vilket är jävligt tråkigt. Han sa att det är stenhård koll på pinsen, det kan jag tro på men det betyder inte att fel inte slinker igenom. Jag jobbar inom produktion och vet att det alltid kommer göras misstag oavsett vilken typ av produktion det är.

Han erbjöd dock att man kunde få lite mini avdrag på nästa produkt man handlade som lite kompensation. Det väger ju inte upp till ett moderkort för 2000 kronor. Men men, får man måndags-ex är det bara att bita ihop. Det är ju knappast första gången inom branschen. Nästa gång blir det att filma hela uppackningen eftersom man betalar för defekta produkter nuförtiden.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl dags för konsumenterna att ställa krav på intel och deras socklar, amd har inga problem och intel hade det inte heller innan de gjorde de här socklarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl dags för konsumenterna att ställa krav på intel och deras socklar, amd har inga problem och intel hade det inte heller innan de gjorde de här socklarna.

Nej innan dom gjorde om socklarna var problemet processorerna, då böjdes pinnarna där och pinnarna är bättre skyddade i sockeln än vad dom någonsin var på processorn.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak men spåren i paddarna på CPUn visar att CPUn inte låg rakt när du fällde ned hållaren och således skadades pinsen.
Du skulle inte ens försökt montera CPUn om pinsen såg böjda ut från start, nu faller skulden på dig eftersom du inte kan bevisa att dem var skadade innan du monterade CPUn.

btw att dem läses av med laser är ren lögn, att sockeln sitter vriden åt rätt håll etc är kontrollerat med en AXI, inte pinsen för sig. Eventuellt kollar dem dem manuellt.

Ett vanligt misstag många gör är att dem försöker köra in ett smalt objekt, skruvmejsel eller dylikt i hålen på sockel-skyddet för att bända bort det. Det är FEL, det är så man böjer 2-3 pins mitt i smeten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milla_66:

Nej innan dom gjorde om socklarna var problemet processorerna, då böjdes pinnarna där och pinnarna är bättre skyddade i sockeln än vad dom någonsin var på processorn.

Men det är sällan man hör om att nån har böjt benen på amd, förr så slog folk bort hörnen på amd cpuerna men böjde sällan benen, nu så böjs sockelpinnar och så har man börjat ta bort ihs en så man kan kantstöta cpun också, intel är på rätt väg, de har kombinerat det sämsta från alla cpu generationer vad gäller "bräcklighet" nu fattas det bara att de får en bugg i tempskyddet så det går att elda cpuer som på amd xp tiden också.
Nej jag tror vi behöver en bättre sockel eller bättre kvalitet på de som finns, och just problem med benböjning på cpun verkar ju vara mindre än sockelpinnböjning, för inte var det lika mycket klagan på det innan. frågan är om de har valt sämre/billigare material i dagens socklar för att spara pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Just socketpinnsproblemet var orsaken till att jag inte sj byggde ihop mitt s2011 system utan lät inet göra de åt mig.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk

Böj till dem själv? Inte alls svårt imo...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Böj till dem själv? Inte alls svårt imo...

hade ett kort jag skadat pinsen på och försökte att böja tilbaks dom.. av nån anledning så kan du alldrig trycka tillbaks dom som dom övriga när dom väl en gång blivit skadade.. var en reservdator jag lekte med ( lekte lite för mycket)

mitt råd till TS stå på dig och reklamera kortet eller ta kontakt med tillverkaren direkt.. och kolla om dom kan hjälpa dig eller eventuellt kanske reparera kortet åt dig.'

lycka til

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning