Fractal Design släpper nya nätaggregat i serierna Integra, Tesla och Newton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Annars finns Seasonics X-460FL också, 460W räcker till det mesta, även 2st mellanklassgrafikkort.

Jo, såg det också. Fast det tycktes ha en benägenhet att ha coilwhine (eller något sådant, har inte en aning om vad det är ens) som lät ganska högt. Dessutom verkar dessa platinaagg vara bra mycket bättre pris/prestanda.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Sry, tänker inte på att ett uttag splittas upp i två i andra änden

Har inte sagt någonting alls om 2st 8pins, fattar inte varför ni snackar om det

Här är länken till produktsidan för Newton R3 1000W: http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=8...

Scrollar du ner så finns det en tabell med vilka kablar som följer med.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte lanserades så att de fanns i handeln för någon vecka sedan. Hade nog valt deras 1000W faktiskt.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Jo, såg det också. Fast det tycktes ha en benägenhet att ha coilwhine (eller något sådant, har inte en aning om vad det är ens) som lät ganska högt. Dessutom verkar dessa platinaagg vara bra mycket bättre pris/prestanda.

X-460 har inte ofta coilwhine, och om ett nätagg har det så lämnar man tillbaka det på garanti. Coilwhine är när nätaggregatet ger av sig ett högfrekvent ljud.

Pris/prestanda visst, dock inte ljudnivå/pris.

Permalänk

Riktigt bra priser, om de fungerar kommer de att bli storsäljare hela högen. Synd att jag redan har ett nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av Fr0x:

Är det verkligen så extremt viktigt med modulärt nu för tiden? Tycker det brukar gå bra att gömma allt på baksidan av moderkortsplåten ändå. Visst det är ju trevligt att slippa det men skulle nig offra några buntband för ett goldagg till bra pris.

Håller med! De flesta chassin har ju den möjligheten idag, till skillnad mot hur det såg ut för några år sedan. Jag föredrar nog att lägga kablarna bakom plåten där de ändå inte stör luftflödet och spara ngra hundralappar
Testla guld-aggen verkar för övrigt ruskigt prisvärda!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Seasonic X-460FL. Helt fläktlöst och modulärt. Behöver du verkligen 7-800 watt?

nuvarande setup:
2500k
gtx570

Framtidsplaner:
gtx680, KANSKE sli vid senare tillfälle

hur stort nätagg skulle jag behöva om jag bara kör med ett gtx680 och 2500k?
Modulärt är inte något jag behöver då jag kan dölja kablarna helt och hållet i mitt cm haf x

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

väntar på att corsair ska komma ut med sina platina agg!

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

nuvarande setup:
2500k
gtx570

Framtidsplaner:
gtx680, KANSKE sli vid senare tillfälle

hur stort nätagg skulle jag behöva om jag bara kör med ett gtx680 och 2500k?
Modulärt är inte något jag behöver då jag kan dölja kablarna helt och hållet i mitt cm haf x

Till det systemet med antingen ett 570 eller ett 680 så klarar du dig utmärkt på 460W, 2st GTX 680 i SLI hade varit för mycket dock. Med bara ett kort bör det dra runt 350 watt oklockat @ full belastning.

Om du vill köra SLI hade du behövt ett nätagg på 600W+.

Permalänk

Synd att de gold certifierade aggen inte är modulära. Sen vore det ju inte fel om det aggen som är modulära var HELT modulära också.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Hedersmedlem

ser ju riktigt lovande ut var på tiden att det kom lite nytt ska bli intressent att se lite tester på dem.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressanta ut! Särskilt Newton aggregaten. Ska bli intressant att se tester på hur tysta dom är. Kan kanske vara ett bra alternativ till passiva agg.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiffMeister:

Varför skulle du vilja ha det? Det är bara 2 kablar som inte är modulära och dom måste man ha för att kunna starta datorn!

Framförallt då jag är intresserad av att sleeva kablarna och då känns det säkrare att sleeva modulära kablar än att öppna agget.

Permalänk
Entusiast

Lite tråkigt att de billigare aggen inte hade modulära kablar annars hade Integra varit väldigt väldigt intressant. 500 W för 500 kr och extra tyst låter ju helt grymt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Lite tråkigt att de billigare aggen inte hade modulära kablar annars hade Integra varit väldigt väldigt intressant. 500 W för 500 kr och extra tyst låter ju helt grymt bra.

kanske just därför de är lite billigare...

Permalänk
Medlem

Modulära kablar trodde jag blivit en standard nu för tiden. Jag har haft det i nästan 8 år, med olika nätagg. Skulle aldrig köpa ett nätagg med fasta kablar.

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevliga ut, men varför inte köra modulärt samt vitt färgschema för alla modeller? Skulle öka deras försäljning enormt mycket.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Modulära kablar trodde jag blivit en standard nu för tiden. Jag har haft det i nästan 8 år, med olika nätagg. Skulle aldrig köpa ett nätagg med fasta kablar.

Trodde du verkligen det?
Då måste du ha extremt dålig koll.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är faktiskt 4st ickemodulära kablar på 600W versionen och 6st på 800/1000W.

Jag har R2 1000 watt och så är det inte. Men jag vet inte hur det är på nya serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiffMeister:

Jag har R2 1000 watt och så är det inte. Men jag vet inte hur det är på nya serien.

Det var nya serien jag pratade om, och det jag sa stämmer enligt Fractal Designs produktsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Trodde du verkligen det?
Då måste du ha extremt dålig koll.

Verkar som det. Och tur verkar jag haft, då alla nätagg jag haft eller kollat på har varit modulära.

Men håll med mig om att det känns lite B, att det faktiskt tillverkas icke-modulära nätagg fortfarande?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pantern1337:

Verkar som det. Och tur verkar jag haft, då alla nätagg jag haft eller kollat på har varit modulära.

Men håll med mig om att det känns lite B, att det faktiskt tillverkas icke-modulära nätagg fortfarande?

Det är långt ifrån standard med modulära nätagg. Bara lite dyrare entusiastgrejer som har det. I grund och botten är det en kostnandsfråga. Det är dyrare med modulära och därför får vissa serier inte det för att hålla nere priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Verkar som det. Och tur verkar jag haft, då alla nätagg jag haft eller kollat på har varit modulära.

Men håll med mig om att det känns lite B, att det faktiskt tillverkas icke-modulära nätagg fortfarande?

Nej, inte ett dugg.
Modulära nätagg är mer komplicerade att tillverka och blir betydligt dyrare.
Att ha ett modulärt nätagg är någonting som bara en bråkdel av alla användare ens skulle märka av öht och utav dom som skulle märka av det så är det väldigt många som inte vill betala extra för den funktionaliteten.

Jag skulle inte betala ett par hundra kronor extra bara för att få ett modulärt nätagg, jag har ingen som helst nytta av det.

Sen vet jag inte vad jag ska säga för att inte vara otrevlig, men din okunnighet kombinerat med din elitism är för påträngande för att jag ska låta bli att kommentera den.

Permalänk

Jag vet inte exakt hur det fungerar med 80+.
Men är det att Bronze blir lättare varm medans Gold och Platinum blir minst varma?
Bara undra för jag har inte så stor budget och tror att jag skulle behöve en 600w eller 700W och bronze är ju väldigt billig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Jag vet inte exakt hur det fungerar med 80+.
Men är det att Bronze blir lättare varm medans Gold och Platinum blir minst varma?
Bara undra för jag har inte så stor budget och tror att jag skulle behöve en 600w eller 700W och bronze är ju väldigt billig!

Bronze blir något varmare, men det är extremt liten skillnad och absolut ingenting du behöver oroa dig för på något vis.

80+ bronze är BRA kvalitet.

600-700 watt låter väldigt mycket, ska du köra sli/crossfire kan det behövas, annars är det bra mycket mer än du behöver.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Bronze blir något varmare, men det är extremt liten skillnad och absolut ingenting du behöver oroa dig för på något vis.

80+ bronze är BRA kvalitet.

600-700 watt låter väldigt mycket, ska du köra sli/crossfire kan det behövas, annars är det bra mycket mer än du behöver.

Kommer nog köpa ASUS 7870 och IB i5 3570k. Hur mycket Watt kommer det att behövas? Jag kanske kommer att köra crossfire senare (halv år eller mer) och vore kanske smart att köpa 100 mer Watt för 100kr? sparar ju istället för att köpa nytt agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Kommer nog köpa ASUS 7870 och IB i5 3570k. Hur mycket Watt kommer det att behövas? Jag kanske kommer att köra crossfire senare (halv år eller mer) och vore kanske smart att köpa 100 mer Watt för 100kr? sparar ju istället för att köpa nytt agg.

För 7870 i crossfire räcker nog 500 watt, men det är ju onödigt att ligga på gränsen, så om du vill ha utrymme för crossfire så låter 600-700 rimligt.

Permalänk
Avstängd

Det avgörande valet för mig när det gäller nätaggregat är garanti. Är nu inne på mitt tredje nätaggregat till min dator då det första höll bara två år och det tredje knappt fyra år.

Så nu blev det ett halvpassivt 560w 80+ guld Seasonic nätagg med fem års garanti så det vore väl själva fan om detta nätagg gick sönder. Förstår inte hur bara några år gamla nätaggregat kan rasa till höger och vänster medans ett lastgammalt nätaggregat såna här med en 80mm. fläkt fungerar.

Börjar mer och mer tro att det är ett strategiskt val av tillverkare att räkna ut livslängden så att allting ska gå sönder strax efter reklamationsrätten och alla garantier går ut bara för att man ska tvingas till att köpa nytt.

Men det inte tillverkarna verka förstå är att de bara skjuter sig själva i foten eftersom att har man haft elektronikprylar av ett visst märke som går efter bara nått år så undviker man det märket som pesten och väljer en konkurrent istället.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Avstängd

Kollade precis upp Newton R3 600W, lite synd att det inte fanns ett 450-500 agg men men.

Problemet för mig var dock att agget var hela 165mm djupt. Med modulära kablar betyder det att man måste ha mist 175mm utrymme för agget. Det kan bli knivigt att få in i en del chassin.