Permalänk
Medlem

Ivy eller Sandy Bridge??

Ska köpa data och undrar om jag ska ta Ivy Bridge eller Sandy Bridge??
Jag kommer överklocka loch undar vilket som är mest överklocksvänligt??
Vad är fördelarna och nackdelarna med båda?
Blir tacksam för svar

Permalänk

Många tror att Ivy bridge överclockar dåligt men sålänge du inte drar upp volten allt för mycket kommer du inte att ha några problem alls. Då presterar ju IVY också lite bättre än sandy så om du kör den på t. ex 4,2Ghz 24/7 kan du ha en bra överklockning som är stabil. Om du går över en viss volt (vet inte hur mycket men det ligger rätt högt) kommer den at överhettas och sälenge du inte kyler med kväve kommer du att få stora värmeproblem. Skulle dock ändå ta ett Sandy Bridge om du verkligen ska överklocka då det är
1. Billigare
2. Överklockar bättre
3. Presterar inte mycket sämre än IVY

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Många tror att Ivy bridge överclockar dåligt men sålänge du inte drar upp volten allt för mycket kommer du inte att ha några problem alls. Då presterar ju IVY också lite bättre än sandy så om du kör den på t. ex 4,2Ghz 24/7 kan du ha en bra överklockning som är stabil. Om du går över en viss volt (vet inte hur mycket men det ligger rätt högt) kommer den at överhettas och sälenge du inte kyler med kväve kommer du att få stora värmeproblem. Skulle dock ändå ta ett Sandy Bridge om du verkligen ska överklocka då det är
1. Billigare
2. Överklockar bättre
3. Presterar inte mycket sämre än IVY

Ok tack

Permalänk

Ivy Bridge är skit, det överklockar skitdåligt.
Och så gjorde Intel en ful sak med Ivy Bridge, de la kylpasta mellan IHS och processorkärnan. Vilket inte är bra. Stöd inte deras fulknep genom att köpa Ivy Bridge.
Köp Sandy Bridge.

Permalänk
Avstängd

Ivy Bridge överklockar ganska bra vad jag har läst, men när du ökar vcore så kommer du tillslut nå en gräns då tempen drar iväg och sätter stopp för vidare överklockning.
Om du ska överklocka högt så skulle jag tagit en Sandy Bridge, men om du bara vill köra en överklock på runt 4/4.2ghz så skulle jag tagit en Ivy Bridge.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Ivy Bridge överklockar ganska bra vad jag har läst, men när du ökar vcore så kommer du tillslut nå en gräns då tempen drar iväg och sätter stopp för vidare överklockning.
Om du ska överklocka högt så skulle jag tagit en Sandy Bridge, men om du bara vill köra en överklock på runt 4/4.2ghz så skulle jag tagit en Ivy Bridge.

I och med att Ivy Bridge överklockar sämre än Sandy Bridge så kan man säga att IB är skit.
Eftersom en krympning från 32 nm till 22 nm borde betyda mycket bättre överklockningsmöjligheter.
Istället blev det tvärtom. IB= skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

I och med att Ivy Bridge överklockar sämre än Sandy Bridge så kan man säga att IB är skit.
Eftersom en krympning från 32 nm till 22 nm borde betyda mycket bättre överklockningsmöjligheter.
Istället blev det tvärtom. IB= skit.

Jo så kan man säga, men som sagt om man bara vill köra en lätt överklock så presterar en Ivy Bridge i samma klockfrekvens bättre än Sandy Bridge.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Jo så kan man säga, men som sagt om man bara vill köra en lätt överklock så presterar en Ivy Bridge i samma klockfrekvens bättre än Sandy Bridge.

Jag kan säga såhär, om det hjälper TS och er andra något.

Jag sitter på en 2500k, och en polare köpte nyss 3570k. Han klockade sin till 4.1ghz, och den presterar i cinebench precis under min 2500k när jag har min 2500k på 4.4ghz.
Hade han satt sin 3570k på 4.2ghz så hade den presterat som min 2500k på 4.4ghz.

Värt att nämna: han sitter på corsair A70 kylaren, vilket är en riktigt bra kylare. Hans cpu på 4.1ghz under load ligger ca 10c högre än min på 4.5ghz under load. Han är nu på G att köpa vattenkylning då temperaturerna är för höga för att köras bekvämt.
Hans temp under load ligger alltså runt 75c !

Min egna slutsats: ivy bridge är endast bra om man ska köra dom i stock hastighet. Skall man överklocka och sitta på pre-sealed water cooling typ Antec kuhler 620/920 eller corsair h60/h70/h80/h100 eller någon hyfsad luft kylare, då ska man absolut köra på Sandy Bridge, det är en no brainer.

Sitter man på en ivy bridge och skall klocka dom till nivåer likt sandy bridge, då måste man tyvärr ha riktig vattenkylning.

Mitt tips: skippa ivy bridge om det ska överklockas, köp sandy bridge.
Prestandan ifrån sandy bridge är näst intill identisk med ivy bridge (och bättre om man överklockar sandy bridge).

Nackdelen med Ivy bridge är att tempen kommer sätta stopp för mer överklockning väldigt tidigt. oavsett kylning.
Fördelen med ivy bridge: dom presterar lite bättre i IPC, vilket gör att en 3570k klockad till 4.2 presterar som en 2500k klockad till 4.4ghz.

Nackdelen med Sandy bridge: inget.
Fördelen: Klockar högre, utvecklar mindre värme, och presterar således bättre än ivy bridge i högre klock.

Köp sandy bridge, investera i en bra kylare, och klocka den hyfsat (4.6-4.7ghz) , tror inte det går att göra ett bättre val i dagens läge om det ska klockas.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Jag sitter också funderar på detta med sandy och ivy. Om man ska ha en H60 vattenkylning och inte ska klocka proccessorn något då är väl sandy bättre om jag har fattat det rätt?

Visa signatur

----Setup----
Stationär:
Motherboard: Asus SABERTOOTH Z77 Ram: Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz
CPU: Intel Core i7-3770K CPU-Kyl: Corsair Hydro H60 GPU: EVGA GeForce GTX 680 2GB
Powersupply: Corsair TX 850W SSD: Crucial m4 SSD 128GB

Permalänk
Skrivet av lolzer:

Jag sitter också funderar på detta med sandy och ivy. Om man ska ha en H60 vattenkylning och inte ska klocka proccessorn något då är väl sandy bättre om jag har fattat det rätt?

Nej då är Ivy bättre. Ivy är alltid bättre om du inte ska överklocka, för det presterar 5-10% bättre i grundutförande och H60 kommer kyla den utan problem.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4