Enklare filserver eller NAS.

Permalänk
Medlem

Enklare filserver eller NAS.

Hej!

Nu är det dags att införskaffa ett ställe där man kan lagra allting på.
Det blir antingen en egen byggd filserver eller en NAS.

Det jag är ute efter är helt enkelt en filserver där jag spara backuper, bilder,
filmer, dokument och diverse skolarbeten.
Vi har tre datorer i hemmet som i behov av backup utrymme.

Vad ska den klara av?

Automatisk backup
Sker via lokalt internet.

Torrenthantering
Detta ska man kunna styra via mobil eller annan dator.

Ser helst att det är ett Windows OS om det ska vara en PC.

Så det jag behöver hjälp med är passande komponenter eller en passande NAS.

MVH Emil.

Permalänk
Medlem

Jag plockade ihop lite gamla prylar, P4 cpu, 2gb ram, lite kontrollerkort och en drös diskar i Raid.
Installerade CryptoBOX, heter CryptoNAS numera, då jag vill ha innehållet skyddat.

Styr allt via webbläsaren, all lagring sker på NAS och ingenting på datorerna i sig.
För sådant som lagras lokalt på varje dator, t.ex. bokmärken, inställningar i program etc. kör jag Comodo backup som synkar varje natt.

Har funkat klockrent i flera år.

FreeNAS pallar torrent enligt deras sida.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag plockade ihop lite gamla prylar, P4 cpu, 2gb ram, lite kontrollerkort och en drös diskar i Raid.
Installerade CryptoBOX, heter CryptoNAS numera, då jag vill ha innehållet skyddat.

Styr allt via webbläsaren, all lagring sker på NAS och ingenting på datorerna i sig.
För sådant som lagras lokalt på varje dator, t.ex. bokmärken, inställningar i program etc. kör jag Comodo backup som synkar varje natt.

Har funkat klockrent i flera år.

FreeNAS pallar torrent enligt deras sida.

Har kollat på FreeNAS, ser intressant ut. Då är det bara komponenter kvar.

Permalänk
Medlem

Såg att du önskade Windows på servern du ska bygga men jag vill ändå slå ett slag för OpenMediaVault baserat på Debian Squeeze. Det är skapat av bl.a Volker som var en av grundarna till FreeNAS (rätta mig om jag har helt fel nu).

Jag finner det väldigt lättarbetat och har man grundkunskaper rörande hur man använder linux så kan man även forma sin installation lite utifrån behov. Det görs nämligen plugins av olika slag vilket är väldigt trevligt. jag kör bl.a. med ett Virtualbox plugin som ger mig möjlighet att köra virtuella maskiner och även styra dem via ett webinterface.

Annars är ju FreeNAS som HCP nämner ett väldigt lättarbetat och bra nasoperativ.

EDIT: OpenMediaVault använder transmission som torrentklient och har möjlighet till webinterface. Det finns även mobilappar som torrentfu och remote transmission för android telefoner. Har tyvärr ingen koll för iphone.