Permalänk
Medlem

Överklockningsproblem i7 2600k

Hej!
Har satt in min i7a nu och tänkte klocka den till ungefär 4,5Ghz, men när jag skulle göra detta får jag bara upp den i 3,8Ghz. Verkar som att det finns någon spärr (Ratio Limit) Isåfall hur får jag bort den? :[
Bild:

Ha en bra dag, snabba svar uppskattas!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Har du TPU och EPU swtich på ditt moderbord som är påslagna? dom switcharna låste min klock till 4,3 innan jag slog av dom

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Har du TPU och EPU swtich på ditt moderbord som är påslagna? dom switcharna låste min klock till 4,3 innan jag slog av dom

Jag har ingen aning om vad TPU och EPU är men hittade inget som hette så i BIOs:en härä r några bilder om det hjälper dig...

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Avstängd

Ser ut som du klockat halft som halft med turbon och multipliern? ska du klocka turbon eller multipeln? just nu har du satt turbo limits, men ingen turbo ratio, men du har satt multiplier för cpun på 38 = 3800mhz, och så har du turbo aktiverat, men inte satt någon turbo ratio för du disablat ett par andra saker.

För att ta dig ur detta knaset måste du köra en reset CMOS och göra om och göra rätt.

Sandy bridge klockas enklast igenom Turbon, du ska således inte peta på din multiplier(den ska vara på 34 om du har en 2600k eller 33 om du har en 2500k)
just nu har du satt den på 38 av någon anledning..... förväxla inte cpuns multi med turbo ratio

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Ser ut som du klockat halft som halft med turbon och multipliern? ska du klocka turbon eller multipeln? just nu har du satt turbo limits, men ingen turbo ratio, men du har satt multiplier för cpun på 38 = 3800mhz, och så har du turbo aktiverat, men inte satt någon turbo ratio för du disablat ett par andra saker.

För att ta dig ur detta knaset måste du köra en reset CMOS och göra om och göra rätt.

Sandy bridge klockas enklast igenom Turbon, du ska således inte peta på din multiplier(den ska vara på 34 om du har en 2600k eller 33 om du har en 2500k)
just nu har du satt den på 38 av någon anledning..... förväxla inte cpuns multi med turbo ratio

Okej så jag ska reseta alla inställningar och höja Turbo Ratio? (Förlåt om jag inte kan så mycket)

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Okej så jag ska reseta alla inställningar och höja Turbo Ratio? (Förlåt om jag inte kan så mycket)

Det Blazin skriver är tyvärr inte riktigt korrekt.
Multipliern/Turbon är samma sak.

Du bör nolla ditt BIOS/UEFI. Lättast genom att titta i boken vart det finns en s.k knapp för att "reset bios/uefi".
Sedan när det är färdigt och datorn startas på nytt så ändrar du _bara_ multiplier. I ditt fall till t.ex x40, som en bra start.
Nu kan du öka med 1 och när det inte går längre så har du nått maximal multiplier på original spänningen. Då sänker du mutlipliern 2 steg.
T.ex om du märker att datorn inte är stabil vid x42 så kan du gå ner till x40.

Detta är lättast, du slipper pilla på spänningar osv.
Om du ÄNDÅ vill klocka lite till så finns det väldigt många guider på nätet för just detta.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det Blazin skriver är tyvärr inte riktigt korrekt.
Multipliern/Turbon är samma sak.

Du bör nolla ditt BIOS/UEFI. Lättast genom att titta i boken vart det finns en s.k knapp för att "reset bios/uefi".
Sedan när det är färdigt och datorn startas på nytt så ändrar du _bara_ multiplier. I ditt fall till t.ex x40, som en bra start.
Nu kan du öka med 1 och när det inte går längre så har du nått maximal multiplier på original spänningen. Då sänker du mutlipliern 2 steg.
T.ex om du märker att datorn inte är stabil vid x42 så kan du gå ner till x40.

Detta är lättast, du slipper pilla på spänningar osv.
Om du ÄNDÅ vill klocka lite till så finns det väldigt många guider på nätet för just detta.

Kan ju bara höja till 38 (3,8GHz) Av någon anledning på CPU RATIO... Hur får jag bort "spärren"?

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Kan ju bara höja till 38 (3,8GHz) Av någon anledning på CPU RATIO... Hur får jag bort "spärren"?

Jag hade provat att ladda in ett nytt BIOS/UEFI. Du ska kunna öka multipliern eftersom du har en "K" processor.
Först, testa bios uppdatering. Skulle det ändå inte fungerade så kan du höra med butiken om dom kan ersätta moderkortet. Det är väldigt sällan problemet ligger i processorn. Har råkat ut för flertal defekta moderkort, men något enstaka fall då processorn varit boven i dramat.

Mer tips är så kan jag inte ge då jag själv inte har hårdvaran framför mig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag hade provat att ladda in ett nytt BIOS/UEFI. Du ska kunna öka multipliern eftersom du har en "K" processor.
Först, testa bios uppdatering. Skulle det ändå inte fungerade så kan du höra med butiken om dom kan ersätta moderkortet. Det är väldigt sällan problemet ligger i processorn. Har råkat ut för flertal defekta moderkort, men något enstaka fall då processorn varit boven i dramat.

Mer tips är så kan jag inte ge då jag själv inte har hårdvaran framför mig.

Fick moderkortet för 3dagar sedan, helt nytt då ljudkortet hade gått sönder innan utbyte. Hur uppdaterar jag BIOs då?

Har detta moderkortet:
http://www.inet.se/produkt/1901970/msi-h67ma-e45-rev-b3

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Fick moderkortet för 3dagar sedan, helt nytt då ljudkortet hade gått sönder innan utbyte. Hur uppdaterar jag BIOs då?

Har detta moderkortet:
http://www.inet.se/produkt/1901970/msi-h67ma-e45-rev-b3

Du får gå in på MSI's hemsida och titta fram där. Du kommer kunna klicka dig fram till ditt moderkort, och även söka.
Sedan när du hittat och kan ladda hem BIOS filen så får du lägga den på en USB sticka. Filen tar inte många MB så kan vara en väldigt liten sticka, inget märkvärdigt mao.

Sedan startar du datorn med sticka i, och går in i BIOS. Där finns även alternativet att flasha/uppdatera BIOS. Du får då bläddra fram stickan och välja filen där.
Viktigast av allt är att INTE röra något medans den håller på. Det kan ta någon minut från fall till fall.

Whips så är allt klart!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du får gå in på MSI's hemsida och titta fram där. Du kommer kunna klicka dig fram till ditt moderkort, och även söka.
Sedan när du hittat och kan ladda hem BIOS filen så får du lägga den på en USB sticka. Filen tar inte många MB så kan vara en väldigt liten sticka, inget märkvärdigt mao.

Sedan startar du datorn med sticka i, och går in i BIOS. Där finns även alternativet att flasha/uppdatera BIOS. Du får då bläddra fram stickan och välja filen där.
Viktigast av allt är att INTE röra något medans den håller på. Det kan ta någon minut från fall till fall.

Whips så är allt klart!

Alla verkar ju kunna ställa in alla CORE:s På t.e.x 45 (4,5GHz) men för mig står det bara att jag har 4Core:s, hur löser jag det?

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Alla verkar ju kunna ställa in alla CORE:s På t.e.x 45 (4,5GHz) men för mig står det bara att jag har 4Core:s, hur löser jag det?

Du har "endast" 4 kärnor/cores. Det som kan se ut som 8 kärnor i t.ex aktivitetshanteraren är egentligen 4 riktiga och 4 fake.
Tekniken heter Hyper Threading. Där varje kärna kan göra 2 saker på samma gång. Så systemet ser dessa 4 kärnor som 8 stycken.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Man kan väl inte klocka med ett H67 moderkort?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Man kan väl inte klocka med ett H67 moderkort?

Kan man inte ? :[

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Kan man inte ? :[

H67 chipsettet låter inte en ändra turbo multiplier. Du behöver ett moderkort med antingen P67, Z68 eller Z77 chipset, för att kunna överklocka.
Typ alla 1155 chipset som börjar på Z eller P går att överklocka på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

H67 chipsettet låter inte en ändra turbo multiplier. Du behöver ett moderkort med antingen P67, Z68 eller Z77 chipset, för att kunna överklocka.
Typ alla 1155 chipset som börjar på Z eller P går att överklocka på.

Så om jag köper Denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743925
Så är alla problem lösta och jag kan klocka? :]

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Så om jag köper Denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743925
Så är alla problem lösta och jag kan klocka? :]

Yup! Förutom överklockingsbart chipset, så har det moderkortet ytterligare ström försörjning och kylning som hjälper vid överklocking, och ökar hållbarheten och stabilitet på moderkortet.

EDIT: Vad har du för chassie förresten? Finns risk att moderkortet inte passar i ditt chassie. Ditt gamla moderkort var mATX, och det du länka är ATX.
Om nu ditt nuvarande moderkort inte tar upp all plats i chassiet, så borde det nya passa

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Yup! Förutom överklockingsbart chipset, så har det moderkortet ytterligare ström försörjning och kylning som hjälper vid överklocking, och ökar hållbarheten och stabilitet på moderkortet.

EDIT: Vad har du för chassie förresten? Finns risk att moderkortet inte passar i ditt chassie. Ditt gamla moderkort var mATX, och det du länka är ATX.
Om nu ditt nuvarande moderkort inte tar upp all plats i chassiet, så borde det nya passa

Jag har Cooler master 430 som tar både mATX och ATX men tack ändå, snällt av dig att säga det!

Då är jag klar med alla frågor och är mycket nöjd över resultatet, blir att beställa moderkort nu ;D

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |