peka om webbadress i pfsense

Permalänk

peka om webbadress i pfsense

Jag har ett lokalt nätverk med flertal datorer och en webbserver gatewayen är en pfsense burk.

mitt problem är att när jag försöker ansluta till webbsidan ifrån lanet med www.xxxxxx.org så kommer jag direkt till pfsense inloggningen men utifrån så funkar det felfritt.

är det någon som har ett tips hur jag kan peka om www.xxxxxx.org till den lokala ip adressen på webbservern?

Mvh hansson88

Permalänk
Medlem

Med hjälp av metod 2 så borde det fungera: http://doc.pfsense.org/index.php/Why_can%27t_I_access_forward...

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Skrivet av sYph:

tyvärr funka detta inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansson88:

Jag har ett lokalt nätverk med flertal datorer och en webbserver gatewayen är en pfsense burk.

mitt problem är att när jag försöker ansluta till webbsidan ifrån lanet med www.xxxxxx.org så kommer jag direkt till pfsense inloggningen men utifrån så funkar det felfritt.

är det någon som har ett tips hur jag kan peka om www.xxxxxx.org till den lokala ip adressen på webbservern?

Mvh hansson88

Varför surfar du ens med www.xxxx.org lokalt för? Varför inte köra direkt? Känns overkill med att köra med FQN lokalt.

Permalänk
Skrivet av Kirill:

Varför surfar du ens med www.xxxx.org lokalt för? Varför inte köra direkt? Känns overkill med att köra med FQN lokalt.

för servern står i våra lanförening och det är smidigare att berätta webbadressen istället för ip adressen

Permalänk
Medlem

Jag undrar också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Hanterar pfsense DNS? eller har nu någon annan burk för detta? är den i pfsense så får du skapa en dns forward -> www.www.org -> 172.200.10.5 tex.

Du kan även testa att ta bort "Disable NAT Reflection for port forwards" på din NAT.

Kan även vara så att pfsense burken tar port 80 intern, testa o ändra så du når pfsense på en annan port typ 81 eller liknande.

Detta är vad jag skulle testa iaf.

Du kan testa och lägga till detta lokalt i Host filen på en maskin, men detta är bara ett test.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av raz0rblade:

Hanterar pfsense DNS? eller har nu någon annan burk för detta? är den i pfsense så får du skapa en dns forward -> www.www.org -> 172.200.10.5 tex.

Du kan även testa att ta bort "Disable NAT Reflection for port forwards" på din NAT.

Kan även vara så att pfsense burken tar port 80 intern, testa o ändra så du når pfsense på en annan port typ 81 eller liknande.

Detta är vad jag skulle testa iaf.

Du kan testa och lägga till detta lokalt i Host filen på en maskin, men detta är bara ett test.

Tack så jätte mycket för hjälpen

Detta funka "Kan även vara så att pfsense burken tar port 80 intern, testa o ändra så du når pfsense på en annan port typ 81 eller liknande."

Permalänk
Skrivet av hansson88:

Tack så jätte mycket för hjälpen

Detta funka "Kan även vara så att pfsense burken tar port 80 intern, testa o ändra så du når pfsense på en annan port typ 81 eller liknande."

Np:)

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013