Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Verkstaden
Registrerad
Mar 2012

SO DIMM - DIMM adapter

Jag köpte en adapter från Hong Kong för att kunna testa DDR3 SO DIMM i min stationära burk.

Jag har en liknande adapter för DDR2 och den funkar utmärkt.

Men den nya adaptern har 4 DIP-switchar (se bild) och nu undrar jag om någon har erfarenhet av hur man ska ställa in switcharna, för att kunna läsa och skriva till minnena.

Texten på adaptern (Adapter och Module) tycker jag inte ger någon hjälp.

Någon som vet?

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag köpte en adapter från Hong Kong för att kunna testa DDR3 SO DIMM i min stationära burk.

http://www.bilddump.se/bilder/20120518145404-88.206.214.2.jpg

Jag har en liknande adapter för DDR2 och den funkar utmärkt.

Men den nya adaptern har 4 DIP-switchar (se bild) och nu undrar jag om någon har erfarenhet av hur man ska ställa in switcharna, för att kunna läsa och skriva till minnena.

Texten på adaptern (Adapter och Module) tycker jag inte ger någon hjälp.

Någon som vet?

Sätt S1 och S2 till den översta positionen och S3, S4 i den undre positionen.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Verkstaden
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Marcusk:

Sätt S1 och S2 till den översta positionen och S3, S4 i den undre positionen.

Tack för ett snabbt svar, anade nästan att det var så man skulle göra.

Har du (eller någon annan) någon idé om vad som händer om man i stället sätter S1 och S2 till den undre positionen och S3, S4 i den övre positionen?

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Det verkar primärt vara ett diagnostiseringsverktyg (själva adaptern) så jag skulle kunna tänka mig att det är för att stänga av ett minne i taget och köra tester utan att behöva montera loss det. Att däremot stänga av hela adaptern och dessutom minnet (S1+S2 ner S3+S4 upp) skulle kunna möjliggöra att byta minnen "on the fly", lite som hotswap utan att påverka övriga systemet.

Det jag är osäker på är hur ett operativsystem reagerar om ramminnen kopplas från och till när datorn är igång.

Pin'sen som rör sig bort till switchen och kretsen verkar vara till en 'power on'-krets och jordar när switchen står rätt. Det du har på adaptern är en artificiell 'power on'.

Detta är vad jag kan tyda från bilderna, jag letade efter ett diagram över pin-layouten på 240P respektive 204P men kunde tyvärr inte verifiera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Verkstaden
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av JaZid:

Det verkar primärt vara ett diagnostiseringsverktyg (själva adaptern) så jag skulle kunna tänka mig att det är för att stänga av ett minne i taget och köra tester utan att behöva montera loss det. Att däremot stänga av hela adaptern och dessutom minnet (S1+S2 ner S3+S4 upp) skulle kunna möjliggöra att byta minnen "on the fly", lite som hotswap utan att påverka övriga systemet.

Det jag är osäker på är hur ett operativsystem reagerar om ramminnen kopplas från och till när datorn är igång.

Pin'sen som rör sig bort till switchen och kretsen verkar vara till en 'power on'-krets och jordar när switchen står rätt. Det du har på adaptern är en artificiell 'power on'.

Detta är vad jag kan tyda från bilderna, jag letade efter ett diagram över pin-layouten på 240P respektive 204P men kunde tyvärr inte verifiera.

Det funkar utmärkt med S1 och S2 i läge ON och S3 och S4 i läge OFF. Det gå alltså att verifiera att minnena funkar och det är ju huvudsaken. Några experiment med "Hot Swap" vågar jag mig inte på, det är nog stor risk att operativsystemet får spatt om man helt plötsligt swappar bort några GB.

Citat:

Varför det har valts en DIP med 256 olika kombinationer vet jag inte.

Jag får det bara till 16 olika kombinationer men det är ju fullt tillräckligt för att man ska börja fundera. Kan ju vara intressant att kunna stänga av en del av minnet utan att plocka ut själva stickan. Ger ju möjlighet att experimentera och lära om single channel kontra dual channel m.m.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av AnnCCarlsson:

Det funkar utmärkt med S1 och S2 i läge ON och S3 och S4 i läge OFF. Det gå alltså att verifiera att minnena funkar och det är ju huvudsaken. Några experiment med "Hot Swap" vågar jag mig inte på, det är nog stor risk att operativsystemet får spatt om man helt plötsligt swappar bort några GB.

Du kan nog använda det för att byta aktiva ramminnen och testa olika RAM-platser på olika moderkort utan att montera dit och loss RAM-minnen iallafall, det är troligen huvudsyftet. Även om det är industriklassade kontakter så brukar man bortråda att montera och demontera RAM-stickor allt för ofta. Det är ju trots allt kontakt eller friktionsbaserade konsoler.

Jag kan tänka mig att det är säkrare än att montera loss minnen på det gamla sättet medan systemet är igång eftersom att det är svårare att kortsluta kretsarna genom att bara ha delvis kontakt med stickan. Men om det ändå är en säker operation vågar jag inte svara på.

Men du menar alltså att du kunde "stänga av" adaptern men ha minnet igång och det registrerades fortfarande? Det tyder ju på att adaptern är passiv, vad DIP'arna gör för nytta då är bortom mig.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag får det bara till 16 olika kombinationer men det är ju fullt tillräckligt för att man ska börja fundera. Kan ju vara intressant att kunna stänga av en del av minnet utan att plocka ut själva stickan. Ger ju möjlighet att experimentera och lära om single channel kontra dual channel m.m.

Haha ja, my bad! Jag var inte snabb nog för att ninja bort mig där. Givetvis är det 16 olika, jag fick det till 4st 4-lägesDIP'ar om det är någon undanflykt.