Permalänk
Medlem

För mycket RAM-Minne? :(

Tjena SweC!

Jag vore evigt tacksam om jag får hjälp med ett problem som har uppstått idag. Jag har sen tidigare haft 3x2Gb ramminne (Corsair Dominator 6GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (TR3X6G1600C8D) (3x2GB) på mitt: Asus P6T Deluxe V2. Idag så satte jag in ytterligare ett paket av dessa. Jag har tidigare haft mina minnen klockade till 1600Mhz. Nu hänger sig datorn om jag kör dessa frekvenser. Kan någon vänlig själ berätta varför det blir så här?

De minnen jag satte i datorn idag är begagnade från min polares dator. Dom har fungerat felfritt i hans dator (samma moderkort,processor).
Är det så att man måste dra ner frekvensen på mina minnen om man fyller alla 6 minnesslottar?

tack på förhand // KruX

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Du ska kunna ställa in en XMP-profil på minnena. Då ställer in BIOS själv vilka typ av inställningar minnena ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du ska kunna ställa in en XMP-profil på minnena. Då ställer in BIOS själv vilka typ av inställningar minnena ska ha.

Jag har testat detta och den ställer in exagt så som jag hade gjort innan: 1600Mhz 1.64V DramBUS. Då hänger sig datorn 30Sek efter att windows har bootat

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Jag har testat detta och den ställer in exagt så som jag hade gjort innan: 1600Mhz 1.64V DramBUS. Då hänger sig datorn 30Sek efter att windows har bootat

Då föreslår jag att du bör göra som du skrev i ditt inlägg. Klocka ner minnena till 1333MHz då du har fyllt upp alla minnesplatser. Det kan bero på att minneskontrollern som inte klarar hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Då föreslår jag att du bör göra som du skrev i ditt inlägg. Klocka ner minnena till 1333MHz då du har fyllt upp alla minnesplatser. Det kan bero på att minneskontrollern som inte klarar hastigheten.

Har just nu 1333mhz. Och den verkar inte hänga sig. Men jag tänkte kolla om detta var ett vanligt problem på mitt moderkort eller om det bara är mitt som bråkar såhär.
mvh

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort stöder olika hastigheter om alla slots är fyllda. Kolla i manualen.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Alternativt kan du prova höja nordbrygge och minnes -spänningen ett snäpp.
(Kolla gärna någon överklockningsguide för din plattform.)

Testa minnena med memtest, både dina gamla och de "nya".

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KruXen:

Har just nu 1333mhz. Och den verkar inte hänga sig. Men jag tänkte kolla om detta var ett vanligt problem på mitt moderkort eller om det bara är mitt som bråkar såhär.
mvh

Jo fler minnen, desto svårare är det att få dem stabila när de är överklockade.

Men det spelar ju ingen roll iallafall, skillnaden är så extremt liten att den knappt går mäta.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Har just nu 1333mhz. Och den verkar inte hänga sig. Men jag tänkte kolla om detta var ett vanligt problem på mitt moderkort eller om det bara är mitt som bråkar såhär.
mvh

googla ditt mobo + ramminnena så får du svar.

kan även testa att plocka ur dina tre och bara testa dom andra "nya" i 1600mhz för att utesluta att det är något knas på minnena.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jo fler minnen, desto svårare är det att få dem stabila när de är överklockade.

Men det spelar ju ingen roll iallafall, skillnaden är så extremt liten att den knappt går mäta.

Om jag låter alltid stå på auto i BIOS så ställer den in minnena på 1066Mhz. Jag har överklockat processor blck: 200 och multipel: 20. Väldigt svårt att få till en hastighet som känns bra. Men du menar altså att frekvenserna på ramminnen inte märks av så mkt?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Vissa moderkort stöder olika hastigheter om alla slots är fyllda. Kolla i manualen.

Ska läsa mobo guiden nu. fick precis ner den. kanske har mitt svar snart om jag har tur

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Alternativt kan du prova höja nordbrygge och minnes -spänningen ett snäpp.
(Kolla gärna någon överklockningsguide för din plattform.)

Testa minnena med memtest, både dina gamla och de "nya".

Fo3

Jag är väldigt novis på överklockning men hade endå lyckats få till en klock på 4ghz och 1600mhz på minnena. Nu vetifan om jag vågar pilla på värden jag inte känner igen

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS Rogkort i flera olika modeller, så fort jag kör 4st Vengeance 4gb minnen måste jag klocka ner till 1333Mhz.
Men jag kör överklockat så det blir ca 1450Mhz, då funkar det.
Det är inte så stor skillnad på 1333 & 1600 så det märks, men mera minne märks alltid

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KruXen:

Om jag låter alltid stå på auto i BIOS så ställer den in minnena på 1066Mhz. Jag har överklockat processor blck: 200 och multipel: 20. Väldigt svårt att få till en hastighet som känns bra. Men du menar altså att frekvenserna på ramminnen inte märks av så mkt?

I spel märks det av så extremt lite att skillnaden mellan 1333MHz och 2133 MHz är endast någon FPS, om ens det. Finns en MASSIV tråd på ämnet, om du är nyfiken. Det märks endast i benchmarks, och är endast användbart för servers (med snabbare minnen, alltså)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har ASUS Rogkort i flera olika modeller, så fort jag kör 4st Vengeance 4gb minnen måste jag klocka ner till 1333Mhz.
Men jag kör överklockat så det blir ca 1450Mhz, då funkar det.
Det är inte så stor skillnad på 1333 & 1600 så det märks, men mera minne märks alltid

Ok, Jag har läst i manualen och det står ganska tydligt att vid en 6dimm configuration stöds INTE 1600Mhz. Står dock inte vilken hastighet som stöds vid nämnda konfiguration. Antar att jag får pula tills det fungerar

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

I spel märks det av så extremt lite att skillnaden mellan 1333MHz och 2133 MHz är endast någon FPS, om ens det. Finns en MASSIV tråd på ämnet, om du är nyfiken. Det märks endast i benchmarks, och är endast användbart för servers (med snabbare minnen, alltså)

Tack så mycket för dina bra svar. Som jag skrev i mitt Citat till AMD_PERA så stod det faktiskt i manualen att 1600Mhz inte är en möjlighet vid 6x2Gb DIMM's. Tänk om man kunde ta sig tid att läsa innan man gör sånna här saker

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Tack så mycket för dina bra svar. Som jag skrev i mitt Citat till AMD_PERA så stod det faktiskt i manualen att 1600Mhz inte är en möjlighet vid 6x2Gb DIMM's. Tänk om man kunde ta sig tid att läsa innan man gör sånna här saker

Jag tror inte att det spelar så stor roll i vilken hastighet man kör minnena i.
Kanske någon har ett bra testprogram att rekommendera.
Men generellt så är det mera vinst med mera minne än snabbare.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag tror inte att det spelar så stor roll i vilken hastighet man kör minnena i.
Kanske någon har ett bra testprogram att rekommendera.
Men generellt så är det mera vinst med mera minne än snabbare.

tog ditt tips och kör på ca: 1450mhz~ Nu funkar allt som det ska och den stora svarta klumpen i magen är borta tack

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

I spel märks det av så extremt lite att skillnaden mellan 1333MHz och 2133 MHz är endast någon FPS, om ens det. Finns en MASSIV tråd på ämnet, om du är nyfiken. Det märks endast i benchmarks, och är endast användbart för servers (med snabbare minnen, alltså)

*Wild Blazin87 appears*

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

*Wild Blazin87 appears*

Leifson uses "Knowledge and logics"!
Blazin87 is immune.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.