Fråga om instruktion på bios uppdatering från ASUS

Permalänk
Medlem

Fråga om instruktion på bios uppdatering från ASUS

P8Z68-V PRO/GEN3 BIOS 3304
For proper operation, please ensure to update Intel Rapid Storage Technology driver to version 10.8.0.1003 and BIOS to version 3304 before enabling Intel Smart Response Technology.

Update procedure for users needing Intel Smart Response Technology:
(1) Enter OS, and ensure Intel Smart Response Technology has been turned off under Intel Rapid Storage Technology interface.
(2) Install version Intel Rapid Storage Technology driver to version 10.8.0.1003.
(3) Reboot the system, and update BIOS to version 3304, then reboot.
(4) Enter the BIOS setup screen, press F5 to load BIOS default, then change the Intel SATA Port to RAID mode.
(5) Boot into OS, and re-enable Intel Smart Response Technology under Intel Rapid Storage Technology.

Har tyckt ändå från början att min dator inte varit 100% stabil och därför sugit åt mig alla bios uppdateringar till min bräda.

Vad är Intel Smart Response Technology som dom pratar om här ??

Om nån kan hjälpa mig är jag oerhört tacksam.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Som sagt har jag uppdaterat bios ett antal ggr men enbart bios filen då utan denna: Intel Rapid Storage Technology driver to version 10.8.0.1003

Har då använt ASUS EZ Flash II med filen på en usb sticka.

Måste jag följa anvisningarna helt fullt eller kan ja skippa "Intel Smart Response Technology" och vad gör denna
för datorn ??

Skulle gärna höra från nån som har samma bräda och fått till denna bios updatering.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Som sagt har jag uppdaterat bios ett antal ggr men enbart bios filen då utan denna: Intel Rapid Storage Technology driver to version 10.8.0.1003

Har då använt ASUS EZ Flash II med filen på en usb sticka.

Måste jag följa anvisningarna helt fullt eller kan ja skippa "Intel Smart Response Technology" och vad gör denna
för datorn ??

Skulle gärna höra från nån som har samma bräda och fått till denna bios updatering.

Smart Response Technology gör att du kan använda en del av din SSD (eller hela, inte helt säker på vad begränsningarna är eftersom jag inte använder funktionen) som cache till din mekaniska hårddisk, och därmed virtuellt höja prestandan på den.

Följer du inte den installationsordning som ASUS anger, kan du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzavier:

Smart Response Technology gör att du kan använda en del av din SSD (eller hela, inte helt säker på vad begränsningarna är eftersom jag inte använder funktionen) som cache till din mekaniska hårddisk, och därmed virtuellt höja prestandan på den.

Följer du inte den installationsordning som ASUS anger, kan du få problem.

Får tacka så mycket för hjälpen så jag vet vad det gör iallafall.

Hur hittar jag till det jag måste stänga av på punkt 1 ???

För hitta jag bara dit och kan stänga av så kan jag nog klara av att följa denna guide och kan hitta dit när jag ska slutföra och slå på det igen.

Undrar också en till sak under mina sata inställningar hittar jag självklart att det idag står på ACHI men finns inte specat speciellt för intel enheten känns det som i UEFI utan kan självklart ställa om till Raid men känns att det blir på hela sata styrenheten om man ställer om detta eller tänker jag fel.

Edit: Hittade i moderkortsmanualen att Marvel portarna ligger under onboard devices configurations på Advanced delen i Bios.
Så Sata är enbart Intel portarna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Satt mig och kolla i Moderkorts manualen för att försöka bli lite smartare på detta område och lusläste lite.

För att använda Intel Smart Response Technology måste man han minimum 18.6 GB ledigt från systemdisken som cashe till sin lagringsdisk för att optimera och öka upp hastigheten för hela systemet.

Man måste disabla detta ifall man ska dra ut sladden till system disken eller uppdatera Bios eller OS.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tror att det är detta program ja måste installera från Asus hemsida.

Version 10.6.0.1002
Description Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software V10.6.0.1002 for Windows XP/Vista/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver for Windows XP/Vista/7 32bit & 64bit.
File Size
259,74 (MBytes) 2011.07.20 update

Med tanke på storleken är de självklart inte en drivrutin + att det står att det är mjukvara till denna funktion som beskrivs i det jag måste göra för att följa guiden.

Men som sagt om jag bara installerar programmet utan att öppna det borde jag kunna följa guiden exakt ???

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det är så här:

Om du inte idag använder Intel Smart Response så kan du lugnt ignorera instruktionerna och bara uppgradera BIOS och sedan uppgradera Intel Rapid Storage. Om du däremot använder Intel Smart Response idag så måste du för att saker ska fortsätta fungera, följa ASUS instruktioner steg för steg (Intel Rapid Storage ska då vara version 10.8.0.1003 eller nyare, direkt från Intels hemsida helst). Om du inte hittar till vad du ska stänga av, använder du troligen inte Intel Smart Response eftersom det är en teknik som man måste aktivera själv och den är bara tillgänglig ifall du kör Intels hårddiskkontroller i RAID-läge istället för standard som är AHCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzavier:

Jag misstänker att det är så här:

Om du inte idag använder Intel Smart Response så kan du lugnt ignorera instruktionerna och bara uppgradera BIOS och sedan uppgradera Intel Rapid Storage. Om du däremot använder Intel Smart Response idag så måste du för att saker ska fortsätta fungera, följa ASUS instruktioner steg för steg (Intel Rapid Storage ska då vara version 10.8.0.1003 eller nyare, direkt från Intels hemsida helst). Om du inte hittar till vad du ska stänga av, använder du troligen inte Intel Smart Response eftersom det är en teknik som man måste aktivera själv och den är bara tillgänglig ifall du kör Intels hårddiskkontroller i RAID-läge istället för standard som är AHCI.

Har nu pratat med Svenska Supporten på Asus och dom har ej telefonsupport på komponenter.

Nu till det roliga fick ett nummer till en Support i Tyskland och prata med dessa på Engelska och dom sa åt mig att uppdatera Bios först och gjorde detta och blev den nya versionen 3304 och innan jag han se detta så hände nått konstigt att den ej sa när uppdateringen av bios var klar som normalt för att trycka på OK och flasha Bios omgående och sa detta åt han och säkert pga språkförståelsen emellan inte var 100% så rekommenderade han mig att kontakta butiken jag köpt brädan från.

Grym support va ???

Ska jag uppdatera drvrutinen nu i efterhand eller hur gör jag ???

hjälp behövs.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzavier:

Jag misstänker att det är så här:

Om du inte idag använder Intel Smart Response så kan du lugnt ignorera instruktionerna och bara uppgradera BIOS och sedan uppgradera Intel Rapid Storage.

Pratade med min lokala butik som ja köpt moderkortet från och dom rekommenderade också att jag skulle göra som du säger.

Först Bios updatering och sedan uppgradera intel rapid storage.

Med tanke på ovissheten den tyska supporten kan ja ej rekommendera denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Som jag sa; använder du inte redan Intel Smart Response (SSD-cache för vanliga hårddiskar), så spelar det ingen roll vilket du uppdaterar först, BIOS eller Intel Rapid Storage Technology. Kör du kontrollern i AHCI-läge (standard) kan du inte ha använt Intel Smart Response eftersom den inte visas eller kan aktiveras utan att kontrollern körs i RAID-läge. Tekniskt sett borde du då inte heller behöva uppdatera Rapid Storage-drivern, men gör det ändå för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Har haft lite mail korresponsdans med Asus support via mail för att dela med mig.

Mitt Mail

"Hej Sebastian

Då vet jag hur man gör detta om man vill utesluta intels RST mjukvara.

Men om jag vill använda detta program för att jag tycker att Intels sata portar är mer
stabila, kan man då installera
detta efter bios uppdateringen med tanke på att jag redan uppdaterat bios till 3304 ??

Mvh Jonas"

Svar:

Visst

RST är ju mera raid controller mjukvaran för intel, spelar inte så stort roll om du inte kör raid i portarna

Best Regards,
Sebastian
ASUS Nordic

Så detta betyder att det räcker att bara uppdatera bios filen om man ej använder raid i ens egna system.

Men planerar man att göra detta senare kan man lika gärna uppdatera detta eller bara för att känna att man har nyaste drivrutinen till detta.

Så är de fler en jag som blivit brydd på denna uppdatering så vet ni hur man ska göra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.