Stora problem med beep code, felmeddelande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westkusten
Registrerad
Okt 2005

Stora problem med beep code, felmeddelande

Jag har ett riktigt skumt problem.
Ibland när jag startar datorn så får jag felmeddelande i form av beep code.
Det piper 2ggr, sen tyst ca1sek, sen piper 2ggr och sådär håller det på.
Ibland hjälper det att starta om men inte alltid.
Jag trodde först att det var minnena, men efter att ha testat att rycka ur och sätta i dom och inte hittat nåt så gick jag över till att tro det var grafikkorten, men det var det inte heller för felet uppstår även utan de i burken.
Moderkortet är ett Asus p8z68-v pro och det är EFI AMI BIOS och enligt listan över beep codes har jag kommit fram till att felmeddelandet är "memory parity error" med förklaringen "A memory parity error has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad".
Så nu är jag tillbaka till att tro det är minnena. Så jag körde memtest i ca8 timmar. Men det hittade inga fel.

Så nu är jag nästan helt förtvivlad och har inte en susning hur jag ska gå vidare.
Hade varit jäkligt tacksam ifall nån har idé om fortsatta infallsvinklar på detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Minnena är kanske inte kompatibla med ditt moderkort. Har du rätt inställningar i bios? Prova låna ett minne av en kompis o se om det försvinner.Kolla så alla kontakter sitter i ordentligt,

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel I7 4790K. Med kylare Noctua NH-D15.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus VG248QE.
Asus frontbase.Asus sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westkusten
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Mange43:

Minnena är kanske inte kompatibla med ditt moderkort. Har du rätt inställningar i bios? Prova låna ett minne av en kompis o se om det försvinner.Kolla så alla kontakter sitter i ordentligt,

Jo dom ska vara kompatibla. Dessutom är det kanske en gång på tio starter som detta felet uppenbarar sig.
Men jag antar att det bästa är att låna en sticka och prova.

Hur vanligt är det att moderkorten pajar?