Permalänk
Avstängd

FTP, Telia

Hej!

Jag har Telia (aka. Felia) som bredbandsleverantör där min Server står, och vi har ett problem.

Servern kör Apache Mm för http access och xLight (även prövat FileZilla) för FTP server.

Problemet är det att om vi laddar ner mer än 18-20 filer på en och samma gång med valfritt FTP program från en annan ip-adress så blir man IP-Blockad. Dvs, man kommer inte åt servern på något sätt. IP-blocken(ban) varar i ca 5-15minuter.

Vad kan detta bero på?
Kan man använda något annat protokoll/byta port för att lösa detta?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

koppla in en dator i samma lan som datorn o testa om allt fungerar som det ska då
om det gör det så kan du ju utesluta att det någon inställning på datorn som orskar problemet
efter detta kan du ju testa som du redan nämnt att byta från deafault portarna för att se om detta hjälper

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

FTP fungerar så att för varje fil som ska överföras så sker överföringen på en egen port. Så om du ska föra över 20 filer så behövs 20 portar som är öppnade i brandväggen och i routern, samt att du måste ha tillräckligt många portar aktiverade i FTP-serverns konfiguration. Sedan kan det ta ett tag innan samma gamla portar kan användas igen. Så kolla upp detta.

Sedan kan du ju kolla upp att det inte finns någon gräns för maximala antalet anslutningar i servern eller i FTP-programmet på klientdatorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QwQ:

koppla in en dator i samma lan som datorn o testa om allt fungerar som det ska då
om det gör det så kan du ju utesluta att det någon inställning på datorn som orskar problemet
efter detta kan du ju testa som du redan nämnt att byta från deafault portarna för att se om detta hjälper

Skrivet av jetten:

FTP fungerar så att för varje fil som ska överföras så sker överföringen på en egen port. Så om du ska föra över 20 filer så behövs 20 portar som är öppnade i brandväggen och i routern, samt att du måste ha tillräckligt många portar aktiverade i FTP-serverns konfiguration. Sedan kan det ta ett tag innan samma gamla portar kan användas igen. Så kolla upp detta.

Sedan kan du ju kolla upp att det inte finns någon gräns för maximala antalet anslutningar i servern eller i FTP-programmet på klientdatorn.

Tack för svar!

Problemet ligger inte hos oss utan hos Telia, dom har lagt in en spärr och tillåter bara detta för företagskunder. (pratat med supporten)

Dock har vi löst det nu genom att köra med SSH2/SFTP som protokoll, vilket dom inte verkar ha blockerat!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

När du körde med ftp vad körde du med för port? jag antar 21 efter som det är standard porten.
Sen körde passivt läge (PASV) heller Aktivt läge (PORT)?

Jag kör passivt och dom passiva portarna är mellan 30 000 och 30 050 sen istället för 21 så kör jag med 666.
Har telia 100/100 fiber själv och funkar utmärkt med dessa inställningar förde över 150GB filmer (runt 4-8gb per fil några enstaka över det plus .idx och .sub textfiler till alla) till syrran nu senaste veckan och allt i ett svep.
Kan ju vara att dom bara stänger ftp portar för adsl,vdsl och inte fiber heller att dom bara stänger port 21.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vadå Telia har lagt in en spärr på detta? Har aldrig varit ett problem att köra FTP med standard inställningar på Telia linor.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

När du körde med ftp vad körde du med för port? jag antar 21 efter som det är standard porten.
Sen körde passivt läge (PASV) heller Aktivt läge (PORT)?

Jag kör passivt och dom passiva portarna är mellan 30 000 och 30 050 sen istället för 21 så kör jag med 666.
Har telia 100/100 fiber själv och funkar utmärkt med dessa inställningar förde över 150GB filmer (runt 4-8gb per fil några enstaka över det plus .idx och .sub textfiler till alla) till syrran nu senaste veckan och allt i ett svep.
Kan ju vara att dom bara stänger ftp portar för adsl,vdsl och inte fiber heller att dom bara stänger port 21.

hmm..

ska prova detta:
Passiv inställning: port 666,

behöver jag öppna 30 000 - 30 050 ?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att öppna portarna 30000-30050 i min router annars så gick det bara att logga in på ftp servern och sen när man försökte ladda upp,ner en fil så vart det fel för att en port inte var öppen.

Men just nu när jag skrev detta kom jag på att jag har ju inte telia's Osmarta skit som dom prackar på kunderna.
Som du kanske vet så är ju dessa osmarta skit modem,routrar allt annat än fungerande.

Jag har hjälpt ganska många personer nu (som har haft adsl,vdsl,fiber och alla olika versioner av denna skit).
Problemen kan vara ALLT, jag har sett (och nästan aldrig åtgärdet några).
1,att skiten behöver startas om minst en gång i timmen för att den slutar fungera och det var till morsan som kanske kollar email,blocket,aftonbladet 2-3 gånger om dagen och aldrig laddar ner nåt.
2,Öppna portar är ett lotteri ibland funkar det bra ibland inte alls tex så kan portarna stängas helt plötsligt för att sen öppnas igen efter nån minut upp till ett par timmar (vilket låter väldigt likt ditt problem).
Har även sett ett fall där portarna turades om att vara öppna och det var då port för world of warcraft och några av simbins racingspel (vilket är samma port till alla) samt nån annan port till nåt prg jag inte kommer ihåg vad det var.
Och med turas om menar jag att kunde han spela wow gick det inte att spela bilspel heller använda prg och sen byttes den öppna porten lite då och då ibland med minuter ibland med timmar mellan bytena.
Detta kollade vi enkelt genom att koppla förbi telia osmart och direkt i väggen han har fiber och då funkade alla spel,prg men så fort smart var med i bilden så funkade endast en av portarna åt gången(kollade även med portscanner och samma sak då med dvs endast en port åt gången öppen).
3,vpn,anonym tjänster,etc är omöjliga att få att fungera trots att portar är öppna.
4, plus en massa andra problem som jag har förträngt.

Det enda som jag lyckats lösa av dom övre är morsans som fick byta ut sin mot en annan men den nya var samma sak med men nästa var en nyare modell och den funkade någorlunda dvs bara en omstart i veckan.
Och en som hade problem med att hålla en port öppen som fixades med ett byte till en av samma modell.
Andra har även blivit utbytta (tror det är uppe i 8-9st nu) men då har inga fel alls blivit åtgärdade men mer ofta än inte så har nya tillkommit.
Alla dessa byten har varit mot mitt råd som alltid varit att helt enkelt slänga ut skiten och skaffa nåt som funkar men dom flesta är dumsnåla och tror inte att telia är så in i helvete korkade att dom kör med den absolut värsta skiten dom kan hitta på marknaden plus att dom försämrar skiten ännu mer med sin egna firmware.
Men efter ett par byten så inser dom fakta vilket är att byta ut skiten och vips så funkar allt som det ska.

Så min fråga vad har du för modem,router?
Och har du telia smart (thomphson) så är jag 99,9999999999999999998% säker på att det är den som är boven och inte telia (fast det är dom ju i alla fall ).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!