Permalänk
Medlem

Program för att överklocka?

Är de någon som vet om de finns något program som man kan överklocka processorn utan att behöva gå in i BIOS?
Jag vill överklocka min I7 860 lite men jag kan ingenting om hur man överklockar i BIOS

Datorn är en vanlig HP dator.
Specifikationer
CPU : I7 860 med HT aktiverat
Moderkort : MSI MS-7613 http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...
RAM : 6GB Elpida 1333MHz
GPU : nVidia GTX 260 1792MB OEM
HDD : Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS 32MB 1.5TB
PSU : Delta 460W (okänd modell)

Om ni vet något program som man kan ladda ner och överklocka processorn med så skicka gärna länk
...Ska jag va ärlig så av ren gissning är jag rätt tveksam om de finns något program som man kan överklocka processorn utan att behöva gå in i BIOS men de skadar inget att fråga
Hade ju också kunnat leta i google men vill också ha svar från er i sweclockers

Svar uppskattas

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Hej

Inget illa menat.. men då skall man inte ge sig in i överklocknings världen...
Du kommer garanterat inte att tjäna på något via att överklocka "lite" samt att du kommer förmodligen bränna något.

PS. Vissa moderkort har egen programvara för att "boosta" systemet vilket brukar kallas för Turbo-mode eller Boosting... men det ger sällan någon verklig betydelse utan mer att du tror att du har maxat systemet.

Köp prylar som är gjorda för överklockning annars kommer du garanterat förstöra något utan att få ut något av det hela.
Skall du överklocka ändå så handlar det om kylning först och främst.. nyckelordet är kylning kylning kylning..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk

Överklockning av CPU med 3:e parts programvara brukar bara medföra problem och konflikter med de inställningar som är i BIOS. Lär dig överklocka i BIOS eller skit i det helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare.
Alternativt vänta med klockningen tills din hårdvara är så gammal så att du inte bryr dig speciellt mycket om den skulle pajja.

Permalänk
Medlem

Du ska ju helst ha en bättre cpu fläkt som klarar att kyla, annars kan saker börja pajja.

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem

med mitt mobo följde det med Asus epu-6 engine

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

med mitt mobo följde det med Asus epu-6 engine

ok??

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Skrivet av Haptic:

med mitt mobo följde det med Asus epu-6 engine

Hur är det påståendet relevant för tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur är det påståendet relevant för tråden?

Med vilket man kan överklocka cpu'n via mjukvara, tänkte om det går att få tag i det..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Med vilket man kan överklocka cpu'n via mjukvara, tänkte om det går att få tag i det..

1. Jag tvivlar på att det går bra att överklocka CPU via mjukvara avsedd för ASUS moderkort när TS sitter på ett MSI/HP-OEM moderkort.
2. Än en gång så avråder jag att överklocka CPU via mjukvara, det ställer bara till problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Franne:

Är de någon som vet om de finns något program som man kan överklocka processorn utan att behöva gå in i BIOS?
Jag vill överklocka min I7 860 lite men jag kan ingenting om hur man överklockar i BIOS

Datorn är en vanlig HP dator.
Specifikationer
CPU : I7 860 med HT aktiverat
Moderkort : MSI MS-7613 http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...
RAM : 6GB Elpida 1333MHz
GPU : nVidia GTX 260 1792MB OEM
HDD : Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS 32MB 1.5TB
PSU : Delta 460W (okänd modell)

Om ni vet något program som man kan ladda ner och överklocka processorn med så skicka gärna länk
...Ska jag va ärlig så av ren gissning är jag rätt tveksam om de finns något program som man kan överklocka processorn utan att behöva gå in i BIOS men de skadar inget att fråga
Hade ju också kunnat leta i google men vill också ha svar från er i sweclockers

Svar uppskattas

varför klocka en i7? vad förväntar du dig av en klockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

varför klocka en i7? vad förväntar du dig av en klockning?

vad jag förväntade mig var att om de nu skulle gå att öveklocka processorn (vilket jag nu inte kommer göra) så skulle de kanske inte flaska om jag nu uppgraderade till ett gtx 670/680

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Skrivet av Franne:

vad jag förväntade mig var att om de nu skulle gå att öveklocka processorn (vilket jag nu inte kommer göra) så skulle de kanske inte flaska om jag nu uppgraderade till ett gtx 670/680

Vad skall du spela och i vilken upplösning och grafikkvalitet? I de flesta fall märker du inte av någon nämnvärd CPU-begränsning med en i7 860 (i originalklock) om du kör 1920x1080 (eller högre) och med höga grafikinställningar, ens med GTX 670/680.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Franne:

vad jag förväntade mig var att om de nu skulle gå att öveklocka processorn (vilket jag nu inte kommer göra) så skulle de kanske inte flaska om jag nu uppgraderade till ett gtx 670/680

Tänk bara på att dessa kort kräver mer kräm av nätagget (inkl strömkontakter) Så fundera på ev nytt nätagg också innan du springer åstad och köper graffet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tänk bara på att dessa kort kräver mer kräm av nätagget (inkl strömkontakter) Så fundera på ev nytt nätagg också innan du springer åstad och köper graffet.

självklart jag köper ett nytt nätagg också då

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk

Jag håller till viss del med dom övre men jag tycker ändå att överklockning är jättelätt med dagens bios! Jag överklockade min 2500K till 3.8 ghz utan att ändra på volten, så då är det bara att höja multiplyern... kolla på filmer på youtube, googla och läs forum här på sweclockers om överclocking i en halv timme kanske sen förstår du det mesta du behöver förstå. Men vet ändå vad du gör för att saker kan gå sönder.

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Lär dig lite om överklockning i BIOS istället, vet jag. Det är roligt och samtidigt så lär man sig rätt mycket om hur datorn som helhet fungerar. Googla "ditt moderkort + överklockning" så kommer du finna massvis av info. Svårt är det inte heller.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Jag håller till viss del med dom övre men jag tycker ändå att överklockning är jättelätt med dagens bios! Jag överklockade min 2500K till 3.8 ghz utan att ändra på volten, så då är det bara att höja multiplyern... kolla på filmer på youtube, googla och läs forum här på sweclockers om överclocking i en halv timme kanske sen förstår du det mesta du behöver förstå. Men vet ändå vad du gör för att saker kan gå sönder.

Ja eftersom du har sandy bridges "K" serie. Han har den gamla i7:an som inte har en upplåst multiplikator så det kan bli lite mer komplicerat än så. Sen att han har en HP dator är BIOS antagligen låst, det var det för min gamla HP dator, eller det kommer i alla fall inte vara lika lätt som med en "egen" dator om han inte har bytt moderkort i denna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Det mesta har redan skrivits, men jag sammanfattar:

1. Lär dig klocka i BIOS, det blir bäst så. Det är inte svårt.
2. Glöm överklockning av märkesdatorer.
3. Glöm uppgradering av märkesdatorer.
4. Glöm märkesdatorer. Okej, vissa kan vara prisvärda kontorsmaskiner.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lite svårt att ÖK med en OEM dator eftersom de oftast inte har detta, så att säga detta till TS är väl lite ... fel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)