Hur ställa in permanent överklockning av en 2700k på ett Asus P8Z68 Deluxe/GEN3?

Permalänk

Hur ställa in permanent överklockning av en 2700k på ett Asus P8Z68 Deluxe/GEN3?

Läst runt i lite olika guider och tutorials och hittat en hel del info men som ny på överklockning av Sandy Bridge undrar jag hur jag får en högre klockfrekvens att bli permanent istället för att datorn själv ökar till den högre frekvensen när den anser att det behövs?

Kommer använda min dator till MS Flight Simulator X i första hand och självklart vill jag försäkra mig om att min dator när jag kör FSX ger maximal prestanda vilket jag inte vet om den kommer göra ifall den är inställd på att själv höja klockan när den anser att den behöver det? Vad är det som krävs för att den ska ge max klocka...100% CPU eller var går tröskelvärdet? Minns jag rätt i huvudet brukar ju FSX sällan för att inte säga aldrig lasta CPU till 100% utan mer vanligt är nog att den brukar lasta den till 50-60% eller så i snitt om jag minns rätt.

Ledsen för mina "rookie-frågor" men hoppas någon orkar peka mig i rätt riktning.

Tack på förhand!

Permalänk

Intel speedstep heter det och borde finnas under en flik något i stil med "CPU Settings"

Dock ang. att du är fundersam om den påverkar prestandan så försäkrar jag dig om att den stör inte, den get dig bara en längre livslängd och lägre strömförbrukning. Så fort CPU'n går upp i "lite load" (dvs ~10%) går den upp i den satta klocken du har satt i BIOS. (Detta gör den för mig)

En CPU idag är "smart" nog att veta när mer kraft behövs.

(Liten notering) Går du in i Windows (förutsatt att du har windows 7) Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Energialternativ.
Där bör du finna 3 alternativ du kan köra, vill du ha att CPU'n och andra saker i datorn skall kunna varva ner när dem inte används så är det Balanserat du ska ha i kryssat. Hög prestanda om du inte vill att datorn ska få gå i Idle. (Speedstep avaktiveras i windows kan man säga) Energisparläge skall du inte bry dig om.

OBS: Du får inte bättre prestanda om du har på Hög prestanda mot Balanserat

Permalänk

Ok, var vad jag trodde men skumt nog gick min cpu ändå ner i varv fast jag hade Intel SpeedStep disabled men nu efter jag uppgraderade till senaste bios funkar det...

Tack iaf, ska testa och se hur väl den här tekniken funkar i MS Flight Simulator X.

Skickades från m.sweclockers.com