Bästa stället att placera temp probes för att mäta CPU-temp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Bästa stället att placera temp probes för att mäta CPU-temp?

Just byggt ett nytt system bestående av en 2700k på ett Asus P8Z68 Deluxe/GEN3 och kyler CPUn med ett Corsair H100 där jag har ersatt de 2 originalfläktarna med 4 st Noctua NF-F12. Problemet jag fått är att fläktarna ibland stannar när jag har de anslutna till "fläkt-hubben" som är integrerad i pumpenheten till H100 och efter att ha läst lite på Noctuas sajt verkar detta kunna hända när man ansluter fläktarna till vissa kylningssystem som t ex Corsair H100 då fläktarna kommer med en 4-pin kontakt där den fjärde extra kabeln/pinnen används för att kontrollera hastigheten på fläkten. Därför tipsar Noctua om att man ska skaffa sig en adapter som gör om 4-pin kontakten till vanlig 3-pin ifall man har såna problem. Dock letat runt som en galning efter en sån adapter utan att hitta någon.

För att lösa det har jag nu istället köpt en separat fläktkontroller som heter NZXT Sentry 2. Även där får jag problem eftersom fläktkontrollern också vill ha 3-pin men tänkte lösa det genom att klippa av kanterna på 3-pin kontakterna så jag ändå kan ansluta 4-pin till dem och kommer ändå gå att justera varvtalet på fläktarna mha justering av volten.

Nu till min egentliga fråga, eftersom jag har 4 st fläktar som alla används för att kyla radiatorn till mitt H100 som i sin tur kyler min CPU vill jag ju helst kunna hantera alla dessa fläktar ihop där jag vill att de ska öka i varvtal när CPUn blir varmare och minska i varvtal när CPU blir svalare. Till varje fläktkontakt på fläktkontrollern finns det även en tillhörande "temp probe" så i mitt fall behöver jag först och främst hitta bästa stället att mäta CPU-temp med en temp probe och sen dessutom bör det vara ett ställe där jag får plats att lägga alla 4 st temp probes eftersom jag som sagt gärna vill att alla 4 fläktar ska gå med ungefär samma varvtal beroende på temp på CPUn. Såg att någon tipsade om att man kan sätta dem på baksidan av moderkortet och klistra fast dem på själva fästanordningen för "back-platen" till CPUn men vet inte hur bra det funkar...någon som testat?

Sorry för mitt långa och röriga inlägg men tänkte jag vill försöka ge hela bilden så kanske någon som suttit i liknande situation kan komma med något smart tips man själv inte tänkt på.

Tack på förhand!