Polis-virus på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av empr:

Hej!

Jag har en fråga på ämnet. Igår när jag surfade fick jag upp detta "popup-fönster från Polisen". Fönstret gick såklart inte att stänga ner "som vanligt" men jag kunde utan problem trycka på Ctrl+Alt+Delete och avsluta Firefox. Sedan dess har jag inte sett röken av denna pop-up eller liknande varningar igen. Jag blev ändå nojjig då jag hört talas om "polisviruset" som ska vara svårt att få bort.

Jag har laddat ned och kört Malwarebytes Anti-Malware x flera (i felsäkert läge samt i "vanligt läge") och den har inte hittat några skadliga filer (förutom en fil som hette "PUP.Optional.InstallIQ" som togs bort av programmet). Mitt Anti-Virus (Avast Internet Security) hittar inte heller något. Har kört diverse andra program som t.ex. Hitman Pro (hittar bara tracking cookies som inte verkar vara relaterade till detta) och F-Secure online scan som inte hittar något heller. Datorn beter sig "som vanligt" och jag har som sagt aldrig sett pop-up:en igen. Alla mina program och plugins är uppdaterade enligt Software Inspector. Kan det vara så att jag bara råkade ut för en "lättare variant" av detta och bara fick en pop-up, eller att pop-upen misslyckades att infektera min dator? Jag har aldrig fått upp någon tillfrågan om att installera någon fil, som jag läst att vissa fått, utan pop-upen kom bara upp utan förvarning när jag gick in på en hemsida. Jag känner mig väldigt okunning när det kommer till virus osv. så jag vet inte om jag "klarat mig" eller om jag bara inte lyckas hitta ett eventuellt virus/trojan.

Vad tror ni? Har jag klarat mig eller kan jag göra något mer för att försöka hitta detta virus?

Mvh //empr

Om du inte hade en gammal Java-version installerad, blir inte datorn infekterad eftersom de säkerhetshål som trojanen behövde för att ta sig in i datorn inte fanns.

Allt verkar vara lugnt med din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Om du inte hade en gammal Java-version installerad, blir inte datorn infekterad eftersom de säkerhetshål som trojanen behövde för att ta sig in i datorn inte fanns.

Allt verkar vara lugnt med din dator.

Tack för snabbt svar! Den Java-version jag har installerad är "Version 7, uppdatering 51 (bygge 1.7.0_51-b13)" som verkar vara senaste uppdateringen. Så så långt ser det bra ut?

Sen finns det 2 st plugins till Firefox. Det ena heter Java Deployment Toolkit som var satt till "Ask To Activate" samt det andra heter Java Platform även detta satt till "Ask To Activate". Har i efterhand avaktiverat Deployment toolkit helt då Firefox verkade rekommendera detta. Jag vet inte om dessa plugins har någon inverkan på hur känsligt mitt system är och om jag kan ha blivit infekterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empr:

Tack för snabbt svar! Den Java-version jag har installerad är "Version 7, uppdatering 51 (bygge 1.7.0_51-b13)" som verkar vara senaste uppdateringen. Så så långt ser det bra ut?

Sen finns det 2 st plugins till Firefox. Det ena heter Java Deployment Toolkit som var satt till "Ask To Activate" samt det andra heter Java Platform även detta satt till "Ask To Activate". Har i efterhand avaktiverat Deployment toolkit helt då Firefox verkade rekommendera detta. Jag vet inte om dessa plugins har någon inverkan på hur känsligt mitt system är och om jag kan ha blivit infekterad?

Ja, det är den senaste versionen och än så länge har den inga kända säkerhetshål. De två tilläggen i Firefox är väl delar av Java 7 u51. Står det inte 7.0.51... (dvs version 7 update 51) efter Deployment Toolkit och något liknande efter den andra?

Mozilla bestämde i somras att deras allmänna rekommendation är att Java ska vara inaktiverad pga alla säkerhetsproblem det har varit med den under lång tid: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/blocked/p428

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ja, det är den senaste versionen och än så länge har den inga kända säkerhetshål. De två tilläggen i Firefox är väl delar av Java 7 u51. Står det inte 7.0.51... (dvs version 7 update 51) efter Deployment Toolkit och något liknande efter den andra?

Mozilla bestämde i somras att deras allmänna rekommendation är att Java ska vara inaktiverad pga alla säkerhetsproblem det har varit med den under lång tid: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/blocked/p428

Jo det stämmer. Efter Deployment Tookit står det "7.0.510.13.."etc samt efter Java Platform står det "SE 7 U51 etc. Så då verkar det vara lugnt trots att Deployment Toolkit inte var avaktiverat?

Permalänk

jag vet inte om det är viruset jag fått eller en skrämsel sida
men plötsligt fanns det en sida/bild med polisen har bla bla samt en liten ruta som inte gick att stänga ner det stod du har surfat eller nåt sånt med porr inblandat tänkte WTF???
så stänge av datorn den startar som vanligt kan öppna filer osv.
kanske hade tur?
scannar nu iaf har avira som virus skydd

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

jag vet inte om det är viruset jag fått eller en skrämsel sida
men plötsligt fanns det en sida/bild med polisen har bla bla samt en liten ruta som inte gick att stänga ner det stod du har surfat eller nåt sånt med porr inblandat tänkte WTF???
så stänge av datorn den startar som vanligt kan öppna filer osv.
kanske hade tur?
scannar nu iaf har avira som virus skydd

Då har väl inte du heller någon gammal version av Java installerad.

Komplettera Avira med Malwarebytes Anti-Malware.

Permalänk

Okej, var inte ute och porrsurfade men den här rutjäveln kommer upp (Lyckades stänga ner den, tack vare att chrome kan stoppa popuprutor) men så här såg den ut.

Är det en ny variant av polisviruset?