Hjälp med komponenter (Skall vattenkyla 3st 7970 i ett NZXT Switch 810)

Permalänk
Medlem

Hjälp med komponenter (Skall vattenkyla 3st 7970 i ett NZXT Switch 810)

Hej,

Jag skall ta och försöka vattenkyla tre (för närvarande två) 7970 och skulle behöva lite tips från någon erfaren inom vattenkylning. Jag tror jag har hyffsad koll på vad för saker jag behöver och hur det hela fungerar, men skulle vilja ha konkreta tips på specifika komponenter då jag ska inhandla dem så snart som möjligt. Sambon gillar inte ljudet från två jetplan i vardagsrummet.

Vad jag skulle vilja ha tips på är en bra pump som orkar driva tre block och sen gå igenom en stor radiator. Tänker mig en 3x140mm radiator för att få riktigt bra kylning. Jag menar, jag har ju plats för det i mitt NZXT 810, så hellre så stor som möjligt för att kunna dra ner fläkthastigheten och ljudnivån, eller hur?

Jag har redan skaffat en sån här pump från biltema, men tyärr kör den inte under 12V (testade med 8V), så jag antar att man inte kan spänningsreglera den för lagom hastighet. Misstänker också att den är en aning högljudd om min erfarenhet av båtar är något att gå på, men det kom jag på efter att jag köpt den. Letar alltså efter en pump som är gjort för datorsystem istället.

Jag tänkte inte inkludera CPU:n i loopen då den redan har en H100 som kyler helt OK. Gillar också tanken att separera de systemen för bästa kyleffekt. Se min fina skiss här för hur jag tänkte koppla grejerna och hålla slangar endast i bakkant av chassi.

Jag funderar på dessa komponenter. Har redan slang med Ø16/12 (om jag minns rätt, skall dubbelkolla det innan jag köper anslutningarna såklart).

Skulle gärna vilja ha svar på följande frågor:

  1. Är pumpen lagom för att driva 3 GPU-block samt en 420mm radiator?

  2. Räcker det med en så liten reservoar? Har svårt att se att jag skall behöva en stor bay i fronten, men kanske är det bra?

  3. Bör jag gå på förnicklade GPU-block? Nån som har erfarenhet av problem med korrosion trots korrekt kylvätska?

  4. Förslag på alternativa billigare komponenter gillas också, såklart

Tacksam för alla synpunkter!

Mvh Niklas

P.S: Har naturligtvis lagt till fri frakt från SweC, glömde bara göra det i den sparade kundvagnen.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

1. Yes
2. Den räcker. Det blir dock ganska mkt smidigare att fylla systemet med en större
3. Jag plockade isär mina Acetalblock efter 1 år och det var ingen korrision, så kör på de där

Jag hade dock plockat bort h100 och kört cpu i samma loop. Bättre kylning, lägre ljudnivå, en mindre felkälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

1. Yes
2. Den räcker. Det blir dock ganska mkt smidigare att fylla systemet med en större
3. Jag plockade isär mina Acetalblock efter 1 år och det var ingen korrision, så kör på de där

Jag hade dock plockat bort h100 och kört cpu i samma loop. Bättre kylning, lägre ljudnivå, en mindre felkälla

Tack så mycket, då är beställning lagd. Fanns så otroligt dåligt med saker i lager så vågar inte vänta längre.

Bra tips med reservoaren. Får väl testa hur jag tycker den fungerar. Att byta är ju annars inte så hemskt dyrt.

Tror du verkligen att det blir svalare att sätta CPU:n efter 2 eller 3st 7970? Vattnet efter de tre korten måste ju vara ganska varmt. Idag så går CPU:n inte över 60 grader i OCCT med HT på vilket jag ju tycker är rätt bra, eller? Har dock ingen OC.

Tror du man kan koppla in själva H100-pumpen i samma slinga förresten, eller är det problem med olika pumpar? Den ena kanske bromsar den andra menar jag? Annars vore det ju rätt smutt att bara dra av slangarna och koppla in den.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Njaa, jag hade låtit H100 vara som den är. Kanske funkar men känns helt onödigt