Google Chrome nu världens mest använda webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Inget jag upplevt den senaste tiden.

Nä, det är mycket möjligt att de har slutat uppdatera tillräckligt ofta för att det ska upplevas som irriterande. Prövade FF igen för någon månad sen och jag upplevde det som mycket stabilare än vad det var på den tiden, men inkognitoläget i FF passar mig inte lika bra som det i Chrome. I FF stängs sessionen ner och så skapas en inkognitosession istället. I Chrome skapas det ytterligare en session, bara. Men det är mycket möjligt att det är någon inställning som jag bara har missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Synd att det ser förjävligt ut.

Permalänk
Medlem

Chrome må ha fin prestanda, men glöm funktion och inställningsmöjlighet, och säg hej till buggar, usel rättstavning, dålig adblock och usla standardinställningar. Chrome fungerar om man inte har så höga krav på vad man ska göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av roykio:

Använder FireFox/UX då Chrome är i mina ögon en världelös browser!

Den är inte användbar då den är så otroligt seg när man börjar använda en massa flika och man får diverse krashar då den inte klarar av det. Även det här med bokmärken är ett rent helvete i Chrome. Plus att det finns en del hål i chrome (som jag f.ö nyttjar, dock för att jävlas med andra) som riskerar att om man är oförsiktig kan få sina lösenord kapade...

Det och så gillar jag inte chromes layout... oh juste, chrome läcker minne som ett såll xD

Nu vill jag inte ge mig in i detta grammatikbefriade(gäller inte dig roykio) fanboy kriget, men jag måste invända apropå flikarna. Jag har vanligtvis över 40 flikar öppna i Chrome. Och det har aldrig kraschat på grund av det. Visst, det laggar på rätt bra när man startar webbläsaren och den ska ladda 20 Youtubevideos men det finns ingen webbläsare som inte skulle göra det.
Och jag förstår inte problemet med bokmärkena? Det är precis som att hantera filer i Windows, vilket jag tycker fungerar asbra. Det enda jag saknar är aktiv sök; så att den söker medan man skriver i sökrutan

Kom ihåg folk, just nu är det faktiskt bara en fråga om tycke och smak för de allra flesta användarna

Permalänk

Använder Nightly. De flesta FF addons fungerar samt att det är mycket snabbare och bättre minnesanvändning. Efter några timmars surfande i Firefox kunde de gå upp mot 1,5GB minne, i Nightly så kanske det blir 800MB max.

Även gjort så att tabbarna och de på toppen ska ta upp så lite plats som möjligt

Permalänk
Medlem

Google chrome alla vägar, på Windows, Linux, Mac.

Testat opera, IE, Firefox olika builds men inget är buggfritt tills man kör chrome där det är ytterst små buggar för en normal svensson vilket innebär att slöhet är en historia i chrome och alla sidor jag har besökt funkar klanderfritt.

Vad skulle man göra utan chrome.. inte ha något hår kvar på skallen haha.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hur kan över 700 inte veta vilken webbläsare de använder :??

För det första är frångan Vilken man förerdrar inte använder, och för det andra så är det alternativet "Annan/vet ej". Hur kunde du inte se det ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nä, det är mycket möjligt att de har slutat uppdatera tillräckligt ofta för att det ska upplevas som irriterande. Prövade FF igen för någon månad sen och jag upplevde det som mycket stabilare än vad det var på den tiden, men inkognitoläget i FF passar mig inte lika bra som det i Chrome. I FF stängs sessionen ner och så skapas en inkognitosession istället. I Chrome skapas det ytterligare en session, bara. Men det är mycket möjligt att det är någon inställning som jag bara har missat.

Firefox släpper fortfarand en uppdatering var 6:e vecka, Chrome gör något liknande.

Skrivet av Noobenu:

Synd att det ser förjävligt ut.

Mjo, men det är bara för att han själv har fulat ner det. Standard FF har inte närapå lika stort gränsnitt vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Nu vill jag inte ge mig in i detta grammatikbefriade(gäller inte dig roykio) fanboy kriget, men jag måste invända apropå flikarna. Jag har vanligtvis över 40 flikar öppna i Chrome. Och det har aldrig kraschat på grund av det. Visst, det laggar på rätt bra när man startar webbläsaren och den ska ladda 20 Youtubevideos men det finns ingen webbläsare som inte skulle göra det.
Och jag förstår inte problemet med bokmärkena? Det är precis som att hantera filer i Windows, vilket jag tycker fungerar asbra. Det enda jag saknar är aktiv sök; så att den söker medan man skriver i sökrutan

Kom ihåg folk, just nu är det faktiskt bara en fråga om tycke och smak för de allra flesta användarna

Konstigt, en vän till mig har 700 flikar och hanns Firefox fungerar finfint. Min chrome pallade inte mer än 180

Visserligen är väll jag och han extrem fall... men ändå!

Permalänk
Medlem

Bytte från FF till Chrome pga buggig minneshantering i FF 3.5. Har inte haft något behov av att byta tillbaks sedan dess.

Permalänk
Medlem

FF4Ever

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Synd att det ser förjävligt ut.

Du kan ändra precis hur det skall se ut. Bilden som är länkad är säkert en "persona" heter inte så längre eftersom Mozilla har tänkt byta ut namnet.
Du kan ändra Ui:et på Firefox med hjälp av lite CSS kunskaper. Bara söka så hittar du en armé som förklarar hur man går tillväga.

Sedan kan jag berätta att i senaste Firefox aurora har Mozilla ändrat igen.

Firefox Aurora och nightly uppdateras varje dag.

Permalänk
Inaktiv

Har använt Opera sen 2005-2006. Använde Firefox från början innan jag provade på Opera, och sen dess har jag varit fast. Opera för mig är snabb, väldigt snabb och lätt att navigera sig fram i med musgester. Har även provat Chrome, men det blev avinstallerad nästan direkt. Många som har propagerat för Firefox och Chrome har försökt att få mig att byta webbläsare X antal gånger...utan resultat.

Jag tror att många följer "strömmen" bara för att folk/ens kompisar använder Firefox/Chrome.

Me love Opera <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av roykio:

Konstigt, en vän till mig har 700 flikar och hanns Firefox fungerar finfint. Min chrome pallade inte mer än 180

Visserligen är väll jag och han extrem fall... men ändå!

Där börjar det väll snarare bli en fråga om man har tillräckligt med RAM x)
Jag vet faktiskt inte vad jag har varit uppe i som mest men det måste vara någonstans där där din kraschade.

Men jag måste fråga, jag får alltid kommentarer om att jag har så sinnessjukt mycket flikar uppe, men du har ju så många att till och med jag inte förstår varför? xD

Permalänk
Medlem

Har söndermoddat firefox, men det fungerar bra orginal också. Opera är också trevlig men när den inte klarar av att söka (sökfältet eller markera text och sök) i ny flik frågar man sig om den verkligen är tänkt för fliksurfning. Ie 9 fungerar snabbt så den används väll i samma utsträckning som opera.

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Synd att det ser förjävligt ut.

Det blir vad man gör det till!

http://h9.abload.de/img/aurorau7xul.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Byter till chrome den dagen man kan ställa in så den inte sparar webbhistorik.

CTRL+SHIFT+N

Permalänk

Föredrar Firefox själv, bättre verktyg för webbutveckling och renderar typsnitt mycket snyggare än Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jo det är nog så - och Chrome är ju bättre än IE iaf även om senare utgåvor av FF är bättre än Chrome på allt. Framförallt så finns det många fler riktigt avancerade tillägg som gör webläsaren till så mycket mer än en webläsare.

FF- powerusers som vet vad de vill.
Chrome - de som har tröttnat på IE
IE- de som inte orkar, kan, vill, får byta till något bättre.

resten - tja, för att man vill sticka ut eller har något mycket specificerat behov.

IE = Datorhandikappade människor, i vissa fal pga andra datorhandikappade människor.
Chrome, FF, Opera, Safari = Aktivt val för folk som vet vad de vill ha.
Säg något som FF har som inte chrome har.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

well then, officielt dax att byta från firefox till chrome då

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Stackars Opera, tappar ganska många användare...
Hur kan folk ens gå ifrån Opera till någon annan webbläsare? :S

Permalänk
Skrivet av reavpeals:

Varför är FB, SweC, FZ tabbarna små medans DN o SweC stora? Hur fixade du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reavpeals:

Ser ju ändå inte clean ut.

Permalänk
Medlem

Deal breakers..

Skrivet av Sony?:

IE = Datorhandikappade människor, i vissa fal pga andra datorhandikappade människor.
Chrome, FF, Opera, Safari = Aktivt val för folk som vet vad de vill ha.
Säg något som FF har som inte chrome har.

Saker som saknas i Chrome:

* Möjlighet att anpassa vilken historik som ska spara
* Möjlighet att exportera lösenord
* Öppna filer istället för att spara på disk

Dessa 3 ganska enkla saker blir för mig för mycket för att gå över till Chrome. På resten av punkterna så skulle jag säga Chrome är bättre, efter att ha testat Chrome under nästan ett år.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

Det var värst vad många töntar det finns som måste proklamera sitt val av browser som det enda rätta och klanka ner på allt annat. är det bristande självförtroende som skapar sådant beteende?

Det finns nog gott om folk hos alla browsers som valt just den för att den motsvarar de krav de har. Själv kör jag med både Chrome och Firefox men Firefox (vars användare verkar mest högljudda) gör definitivt inte allt Chrome gör riktigt lika snyggt som Chrome gör det, även om grundfunktionaliteten finns på allt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Slagt:

Jag märker ingen skillnad på Chrome och IE9, kör med båda idag på både den stationära med mekanisk HDD och SSH i Lappen
Jag tror att sålänge man har en dator utan virus och inte 700 tillägg i webläsaren och ett snabbt internet så är det svårt att märka någon skillnad.

Nu sitter jag inte med en 1000/100 lina men med 60/12 men kan tänka mig att folk med sämre linor och med mobilt bredband kan märka stor skillnad.

Kort och gått kan jag säga att trycker jag på en länk i IE9 öppnas den lika fort som i Chrome.

Där har du prestanda skillnad

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Opera som standard hemma och Chrome i skolan med sparade proxys. Jag har använt firefox sålänge jag kan minnas men efter att det började krascha utan anledning bytte jag till opera. Funkar väldigt bra, både på dator och i mobil!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Skrivet av Nivius:

well then, officielt dax att byta från firefox till chrome då

Enbart bara för att det är mer populärt eller? Varför inte bara använda den webbläsaren man själv tycker är bäst!?

Skrivet av tvelander:

Där har du prestanda skillnad

Det där är bara siffror...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Där börjar det väll snarare bli en fråga om man har tillräckligt med RAM x)
Jag vet faktiskt inte vad jag har varit uppe i som mest men det måste vara någonstans där där din kraschade.

Men jag måste fråga, jag får alltid kommentarer om att jag har så sinnessjukt mycket flikar uppe, men du har ju så många att till och med jag inte förstår varför? xD

Han har själv 16Gb så jag tror det är lungt på hanns sida. själv hade jag 12GB så jag tror det är lungt där med

Själv gillar inte jag att stänga ner saker varken flikar eller spel/program ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur jag tänkte? Jag upplevde att jag blev jävligt irriterad på de konstanta uppdateringarna och de konstanta krascherna, så jag prövade Chrome istället. Upplever inte att uppdateringar till Chrome kommer ut i samma fart som de gjorde på den tiden med Firefox -- vet inte vad Mozilla sysslade med då men intervallerna mellan uppdateringarna då på den tiden var näst intill minimal.

Så tänkte jag och jag blev nöjd i slutändan i vilket fall.

Det låter som om du snackar om Firefox 4 och dess beta-builds. Dessa var aldrig avsedda att användas av vanliga användare.

Idag är det uppdatering var sjätte vecka med vanlig Firefox och Firefox Beta. Aurora och Nightly varje dag/natt istället. Dessa två är å andra sidan heller inte avsedda för vanliga medlemmar, likt hur betan av Firefox 4 var. Systemet får anses fungera riktigt bra, växlar själv mellan vanlig Firefox och Nightly