Google Chrome nu världens mest använda webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av scuzzlebutt:

Varför är FB, SweC, FZ tabbarna små medans DN o SweC stora? Hur fixade du det?

Högerklicka på fliken o välj "fäst som programflik"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

wooot röst 1337 på chrome xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scuzzlebutt:

Varför är FB, SweC, FZ tabbarna små medans DN o SweC stora? Hur fixade du det?

På fliken - högertryck på musen-välj - fäst som programflik.

Nu har du en liten programflik. Du kan göra det på alla dina flikar och nästa gång du startar Firefox är dem små.

Du kan i princip välja att använda vilken kanal som helst med Mozilla Firefox. Däremot skall man vara medveten om vad man gör om man väljer nightly eftersom den kan krascha. Det är det första stadium i hela processen efter att Mozilla har pushat ut versionen.

Firefox aurora fungerar lika bra som stable. Mozilla vill att folk testar deras versioner. Det är den största anledningen till varför Mozilla:s webbläsare är bra. Mozilla:s filosofi är att användarna testar och sedan skickar feedback.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av simonwellander:

Enbart bara för att det är mer populärt eller? Varför inte bara använda den webbläsaren man själv tycker är bäst!?

Det där är bara siffror...

Vadå bara siffror så du menar att alla benchmark program ljuger

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vadå bara siffror så du menar att alla benchmark program ljuger

Nej det har jag inte sagt. Dock så är skillnaden mellan de moderna webbläsarna mycket mindre i verkligheten.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Alla får fram olika siffror beroende på vilken dator som används. Därför är sådana siffror ibland missledande.

Permalänk
Medlem

Folk som säger att IE är lika snabbt och bra som Chrome vet jag inte vad de syftar på. Har haft så många olika problem med IE både hemma och framför allt i skolan.

Det mesta går så långsamt i IE. Ibland fungerar inte vissa sidor, t.ex. Vklass som är skolans system för att lämna in uppgifter och liknande. Byter man till Chrome fungerar det genast helt perfekt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Det finns vissa saker som gör att jag inte går över till Chrome

1. Det laggar när man scrollar/rullar en hemsida. I Firefox flyter det på fint.
2. Ingen search bar. Jag föredrar separata rutor för adressfält och sökfält.
3. Att kunna flytta runt knappar och flikar efter hur jag vill ha det är ett måste. Jag hatar att ha flikarna längst upp, det känns bara rörigt.

Det kanske bara är jag, men är det inte lite ironiskt att Chrome är väldigt låst samtidigt som Android är öppet, och att Android-användare använder Android för att det är öppet och IOS är låst och rena pesten, men samtidigt använder Chrome som webbläsare. Just pointing it out

Jag hoppas att Google åtgärdar mina punkter i framtiden, för jag vet att det är fler som saknar detta. Skulle vara kul att byta, mest pga att Firefox har gått och blivit en minnesläcka, men än så länge så känns Chrome väldigt handikappat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Jo det är nog så - och Chrome är ju bättre än IE iaf även om senare utgåvor av FF är bättre än Chrome på allt. Framförallt så finns det många fler riktigt avancerade tillägg som gör webläsaren till så mycket mer än en webläsare.

FF- powerusers som vet vad de vill.
Chrome - de som har tröttnat på IE
IE- de som inte orkar, kan, vill, får byta till något bättre.

resten - tja, för att man vill sticka ut eller har något mycket specificerat behov.

Om det räknas som mycket specificerat behov att vilja ha möjligheten att anpassa webbläsaren i inställningarna samtidigt som man har mycket arbetsyta så visst, då håller jag med dig.
Dock så innebär det att man tycker att majoriteten av alla androidanvändare har ett mycket specificerat behov.
Jag skulle säga att Opera hamnar i samma kategori som FF då du använder den för att den är så otroligt anpassningsbar (=vet vad man vill).

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Använder alltid chrome, fast på Dells hemsida när man ska använda ned-laddnings programmet för drivrutiner så får man vara glad och använda IE annars får man dra hem filerna 1 och 1...

Så IE är inte helt värdelöst, då det fortfarande är en del företag som bygger sina sidor kring IE sorgligt nog.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Fortfarande Firefox, finns ännu inget adblock till chrome som tar bort 100% av alla ads på streams.
Och så vitt jag vet så kommer det aldrig komma pga kod och skit (vad några utvecklare sa iaf).

Kommer det på något sätt så kan jag fundera på o byta, men tills dess aldrig.

Då hoppas jag att du inte använder adblock här på Swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Siffror i en bench betyder inte ett skit om en hemsida öppnas och laddas lika fort i båda två "som ögat kan uppfatta"

Jag påstår dock inte att det inte finns skräck exemplar till hemsidor eller sidor gjorda bara för benchmarks där chrome möjligtvis spöar IE. Men om IE9 tex öppnar Aftonbladets hemsida slöare än chrome (fortfarande för ögat och inte bench) så är det något fel.

Då menar jag när man har en ren installation av webbläsarna förutom flash.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av erikom:

Folk som säger att IE är lika snabbt och bra som Chrome vet jag inte vad de syftar på. Har haft så många olika problem med IE både hemma och framför allt i skolan.

Det mesta går så långsamt i IE. Ibland fungerar inte vissa sidor, t.ex. Vklass som är skolans system för att lämna in uppgifter och liknande. Byter man till Chrome fungerar det genast helt perfekt.

Tycker samma som dig. IE går väldigt långsamt vid vissa tillfällen sen att benchmarken säger att den bara stödjer 2/7 HTML5 är ju inte det bästa och kolla man tex till FPS i spel så ser det ju inte så lovande ut.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tycker Links funkar bra och är prestandamässigt svårslaget.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det finns vissa saker som gör att jag inte går över till Chrome

1. Det laggar när man scrollar/rullar en hemsida. I Firefox flyter det på fint.
2. Ingen search bar. Jag föredrar separata rutor för adressfält och sökfält.
3. Att kunna flytta runt knappar och flikar efter hur jag vill ha det är ett måste. Jag hatar att ha flikarna längst upp, det känns bara rörigt.

Det kanske bara är jag, men är det inte lite ironiskt att Chrome är väldigt låst samtidigt som Android är öppet, och att Android-användare använder Android för att det är öppet och IOS är låst och rena pesten, men samtidigt använder Chrome som webbläsare. Just pointing it out

Jag hoppas att Google åtgärdar mina punkter i framtiden, för jag vet att det är fler som saknar detta. Skulle vara kul att byta, mest pga att Firefox har gått och blivit en minnesläcka, men än så länge så känns Chrome väldigt handikappat.

Du kastar begrepp hej vilt, lite fyllevarning på dig.

Chrome skrollar i hack, men det går ju att ändra till smooth scroll med plugin. Helt en smaksak och det kallas inte lagg.

Du tycker Chrome är låst eftersom det inte går att flytta på flikarna? Lite långsökt och inte alls ironiskt, men visst är deras positon låst så vitt jag vet.
Webkit som är renderingsmotorn i chrome är open source, på samma sätt som android är det. Sen är Chromium i princip samma som Chrome minus lite saker och dessutom open source.

Vad ska du med separat sökruta till? Är du tvärställd mot förändring så förstår jag dig. Det är ett giltigt argument

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

2. Ingen search bar. Jag föredrar separata rutor för adressfält och sökfält.

Du får gärna utveckla din motivation varför du inte föredrar omnibar, förstår inte på ditt tänk över huvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gender Bender:

Det finns vissa saker som gör att jag inte går över till Chrome

1. Det laggar när man scrollar/rullar en hemsida. I Firefox flyter det på fint.
2. Ingen search bar. Jag föredrar separata rutor för adressfält och sökfält.
3. Att kunna flytta runt knappar och flikar efter hur jag vill ha det är ett måste. Jag hatar att ha flikarna längst upp, det känns bara rörigt.

Det kanske bara är jag, men är det inte lite ironiskt att Chrome är väldigt låst samtidigt som Android är öppet, och att Android-användare använder Android för att det är öppet och IOS är låst och rena pesten, men samtidigt använder Chrome som webbläsare. Just pointing it out

Jag hoppas att Google åtgärdar mina punkter i framtiden, för jag vet att det är fler som saknar detta. Skulle vara kul att byta, mest pga att Firefox har gått och blivit en minnesläcka, men än så länge så känns Chrome väldigt handikappat.

Chrome laggar ingenting när man scrollar överhuvudtaget för mig och har alldrig gjort.

Search bar som du säger är samma som adressfält, spelar ju nästan ingen störe roll bara att CTRL + T sen söka istället för att behöva göra CTRL +T sen ta musten till toolbar och söka.

Om jag inte är ute och cyklar så är la chrome öppen kälkod?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

Firefox ftw <3

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Firefox fixar smooth scroll utan plugin. Det är idag inbyggt. Om man vill ta bort det så måste man in i abou:config och ändra.

Skillnaden är att google chrome har inte samma filosofi som Mozilla. Som till exempel att Mozilla inte har en fungerande webbläsare för IOS på grund av att man inte vill ställa sig under Apple:s villkor samt att Mozilla inte använder webkit utan använder Gecko.

Du får gärna förklara för mig hur webkit kan vara open source när det ägs av Apple.
"WebKit and the WebKit logo are trademarks of Apple Inc."
http://www.webkit.org/
http://www.macosforge.org/terms/ Apple som har satt upp reglerna för webkit.

https://developer.mozilla.org/en/Gecko_FAQ Gecko motorn

Permalänk
Medlem

Vägrar att använda chrome, och använder aldrig google utan Googlesharing tillägget i firefox.

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Beror ju helt på hur minimalistiskt man vill ha det:

http://i.imgur.com/8LMMZ.png

För vem använder bakåt/framåt när man har musen dedikerat till det.

Har heller aldrig förstått varför folk fortfarande använder sökrutan istället för awesomebar/omnibar.

Permalänk
Medlem

Som någon redan har nämnt är FF överlägsen då jag har surfat utan reklam i flera år nu, skulle aldrig klara mig utan den!

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på IE? Jag använder det utan problem. Mest för att jag aldrig har tagit mig tid att installera något annat men jag förstår inte varför jag skulle göra det heller. Snabbt och enkelt och funktionerna räcker gott och väl för mig.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Chrome laggar ingenting när man scrollar överhuvudtaget för mig och har alldrig gjort.

Chrome hackar för mig när jag kollar foruminlägg med många stora bilder.

Exempel
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=457378&page=97

IE och Firefox är mycket mjukare för min del när jag kollar sådana. Chrome har dock blivit lite bättre, förra versionen var extremt dålig på samma typ av sidor.

Permalänk
Medlem

Kör stenhårt på firefox och noscript.
Man kan ju hoppas att denna utvecklingen gör att firefox lägger på ett extra kol för att bli ännu bättre!

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Varför är det inte någon om hissar Opera?

Det är ju den lätt bästa webbläsaren! Dessutom stödjer vi nordisk företagsamhet!

Dessutom är den väl lätt snyggast!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buio:

Chrome hackar för mig när jag kollar foruminlägg med många stora bilder.

Exempel
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=457378&page=97

IE och Firefox är mycket mjukare för min del när jag kollar sådana. Chrome har dock blivit lite bättre, förra versionen var extremt dålig på samma typ av sidor.

A jag kollar ju dock inte så ofta på sånna sidor men jag har ju opera safari IE chrome firefox på datorn hemma så använder vissa vid olika tillfällen

Dock gillar jag chrome lite mer :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

Testa nu chrome men usch vilket skräp enligt mig, hualigen.
Gick tillbaka till mitt älskade Firefox direkt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Varför är det inte någon om hissar Opera?

Det är ju den lätt bästa webbläsaren! Dessutom stödjer vi nordisk företagsamhet!

http://i46.tinypic.com/iz1195.jpg

Dessutom är den väl lätt snyggast!

Lite ironiskt att du säger att du stöjder nordisk företagsamhet med ett screenshot där du blockat sweclockers annonser.

Permalänk
Medlem

Jag befinner mig just precis i skedet att behöva göra en ominstallation av windows på min leksa.. eh, dator. Detta för att jag inom en snar framtid tänkt skaffa en SSD. Av den anledningen har jag inte velat göra mig allt för bekväm med min nuvarande installation, utan låtit det mesta vara. Helt sonika har jag struntat i att lägga in en vettig webläsare, och då valt att köra på IE (9). Till min förvåning gillar jag faktiskt IE9. Den är allt som IE förut INTE var. T.ex. är den stabil. Den har inte krashat mer än en gång, och det var då en tab på någon obskyr sida jag ej tänker avslöja. Förmodligen ett fyskäms-script som ville besudla min dator. IE gav mig då valet att göra en 360 och sätta ett välriktat HS mitt mellan ögonen på den krashade tabben. Med näst intill utomjordisk precision lyckades jag då stänga av EN tab, varken mer eller mindre. Det hela gick så smidigt att jag kände det var läge att fira med ett glas vatten.

När jag väl installerar om och kör med SSD så kommer jag förmodligen återgå till Chrome, eller Firefox, vad som nu faller mig in för stunden. Men det kan också bli så att jag helt enkelt börjar använda IE(9!!!!) eftersom det har visat sig fungera alldeles förträffligt bra! Någon mer som tycker att M$ verkligen tagit sig i kragen och med IE9 lyckats göra en bra webläsare?