Vatten + fläktstyrning + val av 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Vatten + fläktstyrning + val av 120mm fläkt.

Dax att byta ut lite av vattenkylningen inför sommaren. Sitter för närvarande på EK-CoolStream RAD XT 360 + Phobya G-Changer 120 Black V2 med 4st Scythe Gentle Typhoon 120mm 1150 i ett Corsair 800D. Detta kyler endast en i7 3930K men tanken är att ett 580 och eventuellt moderkort också skall kylas med vatten.

Tanken är att EK radiatorn skall bytas mot Phobya G-changer 360 V2 samt att slingan skall byggas ut med ytterligare en Phobya G-changer 240 Black som kommer att sättas i botten av chassit.

Prioriterar låg ljudnivå men vill ändå inte att OC skall bli allt för lidande, söker därför hjälp med val av 120mm fläktar! GT120 1150rpm har väl relativt låg ljudnivå, jag står ut så länge jag sitter och spelar men vid slö surfande eller då datorn bara står på medan jag gör annat kan jag tycka att dom låter en aning för mycket. Desto diskretare fläkt desto bättre, inget som lyser.

Behöver därför också hjälp med val av fläktkontroller. Ett par 5,25 paneler med manuellt rattande är inte aktuellt då jag är för lat för att böja mig ner under skrivbordet varje gång brummandet stör mig. Har kollat på mCubed bigNG men de få reviews/tubeklipp som finns får jag inte ut mycket av. Kan bigNG läsa temps från tex. Speedfan/CPUID HWmonitor för CPU/GPU/NB för att sedan justera volt/RPM för fläktar på olika kanaler? Nån som kan förklara hur den funkar/ hur dom använder den? Tanken var väl att tex. då datorn inte belastas så kyls slingan endast genom att två fläktar på nedre 240 radiatorn går på halv fart. Dvs fläktarna blir kopplade på 2 kanaler, kanal1 4st fläktar 360+120 rad och kanal2, 2st fläktar 240rad eller liknande. Kan bigNG fixa detta eller finns det bättre/billigare alternativ?

Tips, tankar och funderingar?

EDIT:
Kanske värt att nämna att jag sitter på ett Asus RIVE moderkort.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Skippa BigNG och köp en Aquaero 5 xx istället, de har betydligt bättre mjukvara. Kan tyvärr inte kopplas till något annat program i dagsläget men jag tror att det är på väg. Det du skulle kunna köra är att köpa en G1/4 termometer och styra fläktarna efter vattentemperaturen, det gör jag och tycker det är riktigt smidigt.

Edit: missade visst lite.. Du kopplar in kontrollern i moderkortets USB-slot sen är det bara installera programvara och köra. Fläktar kan du koppla ihop väldigt många och köra på en kanal utan några problem, såvida du inte ska köra några riktigt törstiga fläktar såklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Skippa BigNG och köp en Aquaero 5 xx istället, de har betydligt bättre mjukvara. Kan tyvärr inte kopplas till något annat program i dagsläget men jag tror att det är på väg. Det du skulle kunna köra är att köpa en G1/4 termometer och styra fläktarna efter vattentemperaturen, det gör jag och tycker det är riktigt smidigt.

Aquacomputer Aquaero 5 LT? Finns med display variant hos Coolingstuff men varken display eller 1200:- är något som känns intressant.

Att koppla termometer i vattenloopen är ju ett alternativ men känns som att temp höjningar i vattnet borde få en fördröjning gentemot CPU temp? Inget att bry sig om kanske? Var har du kopplat givaren isf? Nära block?

Någon som testat
Alphacool Heatmaster
?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Har själv gott i tankarna på att skaffa BigNG eller något liknande till min vattenkylning för att styra fläktarna, då datorn låter ganska mycket nu!

Visa signatur

MIN DATOR --> CPU: Intel Core i5 750 2,66GHz | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | HDD: Samsung 1TB | Moderkort: Asus P7P55D Pro | PSU: Corsair HX750W | GPU: PowerColor Radeon HD5870 | OS: Windows 7 Professional 64 bit | Chassi: Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Aquacomputer Aquaero 5 LT? Finns med display variant hos Coolingstuff men varken display eller 1200:- är något som känns intressant.

Att koppla termometer i vattenloopen är ju ett alternativ men känns som att temp höjningar i vattnet borde få en fördröjning gentemot CPU temp? Inget att bry sig om kanske? Var har du kopplat givaren isf? Nära block?

Någon som testat
Alphacool Heatmaster
?

Köpte min LT på Aquatuning för en 500 pix eller nåt. Tempgivaren är inkopplad i reservoaren. http://www.dangerden.com/store/popup_image.php?type=D&id=525&title=G1%2F4%20Temperature%20Sensor%20-%20Nickel&area=C

Fördröjning och fördröjning.. Vattnets temperatur kommer ju direkt att påverka CPUns temperatur, du kan ju ställa in hur känslig din fläktkurva ska vara. Normaltemperaturen på mitt vatten är ~27°c och då körs fläktarna på en så pass låg nivå så att jag inte hör dem över hårddisken. När vattnet sedan stiger över 30°c börjar fläktarna snurra på lite snabbare. Mjukvaran är väldigt enkel att använda och du kan lätt dela upp alla kanaler och ge dem olika "uppgifter", eller lägga in flera olika att följa samma kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

När man ändå har en kunnig på tråden. Va kör du för setup? Fläktar/antal?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

När man ändå har en kunnig på tråden. Va kör du för setup? Fläktar/antal?

Har ett moddat 800D, en 360 i taket med 3x GT1850, en 240 i botten med 4x GT1850. Kör allihopa på samma kanal ftf, fungerar perfekt!