Gigabyte gtx 670 problem.

Permalänk

Samma problem som flera andra

Byggde en dator åt en polare för ett par veckor sedan som uppvisar samma problem. prylarna köptes från Inet och det relevanta är att det är ett P8Z77-V (ej Pro) samt ett Gigabyte GTX 670 OC (den med tre fläktar på). Timmarna man har lagt ned på att sitta och feltesta olika konfigurationer får man aldrig tillbaka men skönt att veta att det är fler med ungefär samma problem.

Testade som Olmo83 föreslog att uppdatera firmware på GPU till F4 och dessutom BIOS på moderkort till den senaster (1205 i skrivande stund) men får fortfarande spontankrascher både i OS och vid spelande på burken när GEN3 används. Än så länge verkar (peppar, peppar..) den hålla sig stabil under GEN2. Det sjuka är dock att den verkar hålla sig stabil i GEN3 om man inte nyttjar den första PCI-expressplatsen (x16) utan den andra (x8).

Redan haft grejerna inne på en felsökning på Inet men deras tekniker lyckades inte återskapa felet. Skillnaden där är att trots att jag vet att de testade med ett 670 så är jag osäker på om det var exakt samma kort som i polarens burk. Funderar på om man ska tvinga dem till att byta moderkortkort och hoppas att det funkar med nästa eller om man bara ska sänka till GEN2 och hoppas på att det inte är hårdvarurelaterat så att det kan lösas genom framtida uppdateringar. Äran som hembyggare står ju på spel nu

Det värsta är ju om problemet beror på sällan förekommande fel på både GPU och moderkort som tillsammans orsakar krascherna för man hittar trots allt inte så fruktansvärt mycket snack om detta.

Permalänk
Skrivet av bjornnilsson:

Byggde en dator åt en polare för ett par veckor sedan som uppvisar samma problem. prylarna köptes från Inet och det relevanta är att det är ett P8Z77-V (ej Pro) samt ett Gigabyte GTX 670 OC (den med tre fläktar på). Timmarna man har lagt ned på att sitta och feltesta olika konfigurationer får man aldrig tillbaka men skönt att veta att det är fler med ungefär samma problem.

Testade som Olmo83 föreslog att uppdatera firmware på GPU till F4 och dessutom BIOS på moderkort till den senaster (1205 i skrivande stund) men får fortfarande spontankrascher både i OS och vid spelande på burken när GEN3 används. Än så länge verkar (peppar, peppar..) den hålla sig stabil under GEN2. Det sjuka är dock att den verkar hålla sig stabil i GEN3 om man inte nyttjar den första PCI-expressplatsen (x16) utan den andra (x8).

Redan haft grejerna inne på en felsökning på Inet men deras tekniker lyckades inte återskapa felet. Skillnaden där är att trots att jag vet att de testade med ett 670 så är jag osäker på om det var exakt samma kort som i polarens burk. Funderar på om man ska tvinga dem till att byta moderkortkort och hoppas att det funkar med nästa eller om man bara ska sänka till GEN2 och hoppas på att det inte är hårdvarurelaterat så att det kan lösas genom framtida uppdateringar. Äran som hembyggare står ju på spel nu

Det värsta är ju om problemet beror på sällan förekommande fel på både GPU och moderkort som tillsammans orsakar krascherna för man hittar trots allt inte så fruktansvärt mycket snack om detta.

Fick din kompis betala felsökningen eller bjöd INET på det?

Visa signatur

Teknikkanal på Youtube: goo.gl/XOKPjP
Många videos om Nintendo Switch att spana in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornnilsson:

Testade som Olmo83 föreslog att uppdatera firmware på GPU till F4 och dessutom BIOS på moderkort till den senaster (1205 i skrivande stund) men får fortfarande spontankrascher både i OS och vid spelande på burken när GEN3 används. Än så länge verkar (peppar, peppar..) den hålla sig stabil under GEN2. Det sjuka är dock att den verkar hålla sig stabil i GEN3 om man inte nyttjar den första PCI-expressplatsen (x16) utan den andra (x8).

En sån tur då att det inte är någon skillnad mellan gen 3 och gen 2 så att du kan köra i gen 2 utan att det påverkar prestandan över huvud taget men ändå ha ett stabilt system.

http://www.overclock.net/t/1188376/hardwarecanucks-hd-7970-pc...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Hej!

Jag har inga problem med krascher eller liknande med drivrutiner, utan D3 laggar en hel del för mig och ibland så fryser det sig helt och efter några sekunder så rullar det på igen men lagget kvarstår. Har läst igenom denna tråd nu och om jag fattar det hela rätt så ska de bara räcka att ställa in pcie gen2 i bios så ska problemet vara löst i stort sett, eller? Versionen på drivrutinen jag kör med är 301.42..

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Callezzon:

Hej!

Jag har inga problem med krascher eller liknande med drivrutiner, utan D3 laggar en hel del för mig och ibland så fryser det sig helt och efter några sekunder så rullar det på igen men lagget kvarstår. Har läst igenom denna tråd nu och om jag fattar det hela rätt så ska de bara räcka att ställa in pcie gen2 i bios så ska problemet vara löst i stort sett, eller? Versionen på drivrutinen jag kör med är 301.42..

Det kan hjälpa, varför inte testa? det bör ju vara fort gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Maximerat:

Fick din kompis betala felsökningen eller bjöd INET på det?

De tog inte ut någon kostnad för felsökningen, men det har nog snarare att göra med att jag kan vara ganska jobbig att ha och göra med vad gäller garantiärenden, fast på ett trevligt sätt. Ser man till avtalet man skriver under när serviceärendet startas upp så har de rätt att ta ut 150kr om inga fel påträffas under felsökningen.

Skrivet av davyp3:

En sån tur då att det inte är någon skillnad mellan gen 3 och gen 2 så att du kan köra i gen 2 utan att det påverkar prestandan över huvud taget men ändå ha ett stabilt system.

http://www.overclock.net/t/1188376/hardwarecanucks-hd-7970-pc...

Problemet kommer ju först senare om man i framtiden vill uppgradera systemet med ny GPU som kanske kräver lite mer bandbredd. CPU och övriga delar i burken lär nog få lite längre livslängd än GPU. Ca 5 år för övriga grejer och kanske tre för GPU. Så länge det inte händer något enormt på CPU-marknaden de kommande åren vill säga, men med tanke på att AMD gett upp helt på prestandafronten så känns det inte som att racet kommer gå lika fort framöver. Sen var det ju någon tidigare i tråden som börjat få problem även under GEN2 efter någon/några månader så då kan man ge sig fan på att man råkar ut för det...

Det man i så fall får hoppas på är att det kan lösas med framtida uppgraderingar av BIOS till moderkort eller GPU, alternativt att det kan fixas genom drivrutinsuppdateringar. Känns som att det är en chansning om det sen skulle visa sig faktiskt vara direkt hårdvarurelaterat men jag står ändå och väger åt att rekommendera polarn att ha kvar sin nuvarande hårdvara och hoppas på en framtida lösning. Börjar bli seriöst trött på att plocka ut och skruva in komponenter i hans dator. Om man driver ärendet vidare mot Inet så lär jag vara tvungen att plocka ut allt igen, ta med kortet till affär, bråka lite mer med dem och sedan få prylarna utbytta. Sen finns ändå risken att samma problem dyker upp igen, även med annat moderkort, när man väl har skruvat in grejerna igen. *suck*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bjornnilsson:

De tog inte ut någon kostnad för felsökningen, men det har nog snarare att göra med att jag kan vara ganska jobbig att ha och göra med vad gäller garantiärenden, fast på ett trevligt sätt. Ser man till avtalet man skriver under när serviceärendet startas upp så har de rätt att ta ut 150kr om inga fel påträffas under felsökningen.

Det är det bästa sättet, en förhandling skall kännas bra, kommer man och lever rövare blir det oftast nobben, i alla fall om det inte är en väldigt osäker motpart man har att göra med, men vem vill vinna på det sättet, inte jag.
Bäst är det när det känns OK för bägge parter.

Citat:

Problemet kommer ju först senare om man i framtiden vill uppgradera systemet med ny GPU som kanske kräver lite mer bandbredd. CPU och övriga delar i burken lär nog få lite längre livslängd än GPU. Ca 5 år för övriga grejer och kanske tre för GPU. Så länge det inte händer något enormt på CPU-marknaden de kommande åren vill säga, men med tanke på att AMD gett upp helt på prestandafronten så känns det inte som att racet kommer gå lika fort framöver. Sen var det ju någon tidigare i tråden som börjat få problem även under GEN2 efter någon/några månader så då kan man ge sig fan på att man råkar ut för det...

Det man i så fall får hoppas på är att det kan lösas med framtida uppgraderingar av BIOS till moderkort eller GPU, alternativt att det kan fixas genom drivrutinsuppdateringar. Känns som att det är en chansning om det sen skulle visa sig faktiskt vara direkt hårdvarurelaterat men jag står ändå och väger åt att rekommendera polarn att ha kvar sin nuvarande hårdvara och hoppas på en framtida lösning. Börjar bli seriöst trött på att plocka ut och skruva in komponenter i hans dator. Om man driver ärendet vidare mot Inet så lär jag vara tvungen att plocka ut allt igen, ta med kortet till affär, bråka lite mer med dem och sedan få prylarna utbytta. Sen finns ändå risken att samma problem dyker upp igen, även med annat moderkort, när man väl har skruvat in grejerna igen. *suck*

Jag skulle låta saken bero, din tid är ju också värd en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det kan hjälpa, varför inte testa? det bör ju vara fort gjort.

Har ändrat på de, betydligt mindre lagg nu. Dock får jag random-freeze lite då och då, vet inte vad det kan bero på..

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

Har Asus p8z77-v pro samt Gigabyte GTX 670 OC och ja.... har exakt samma problem... Kommer följa denna tråden.

Försökte idag köra Nvidias tech demo: new dawn, men satan i gatan, när man gör saker som "går fort" så verkar den få spel.

Får samma i spel, har ännu bara testat PAYDAY the heist och DAY-Z men får samma problem där efter att ha spelat en halvtimma. Ska sätta ner till pci-e 2.0 så får vi se hur det går hädanefter.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Fattar inte måste yu vara nåt fel från asus eller gigabyts håll, dåligt att dem inte kan komma fram till nåt och meddela sina kunder

Permalänk
Medlem

Har nu gått över till pci express GEN2 i bios och problemen är som bortblåsta.... Är pci express 3.0 för tidigt ute?

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Ja det är nåt som är knas helt klart. Funkar för nu att göra så men är yu inte en hållbar fix när man lägger ut så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

har samma uppsättning som många andra iden här tråden
P8Z77-V
GTX-670
jag har haft lagg till och från i Batman arkham city. sen efter en uppstart så kan det fungera bra. men sen så går jag ur spelet och in igen då kan det få för sig all lagga i menyer och inte ens ladda fram en bana. en reboot senare och det fungerar bra. Igår ändrade jag som många andra från auto till gen2, men fick samma fel igen senare, men en lustig sak var att direkt efter det hände körde jag 3D mark11 och där fick jag poäng uppåt 7100 och att min pc fungerade bra. startade batman igen och det fungerade bra. jäkla skumt alltså.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av dessa bekymmer, har samma uppsättning hårdvara utom att jag körde på sabertooth z77. Känns som att jag borde uppleva samma problem om det var något speciellt mellan Asus moderkort och Gigabytes 670?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Jag har inte märkt av dessa bekymmer, har samma uppsättning hårdvara utom att jag körde på sabertooth z77. Känns som att jag borde uppleva samma problem om det var något speciellt mellan Asus moderkort och Gigabytes 670?

Dem flesta som har problem verkar ha P8Z77-V/PRO inkl mej själv. Uppenbarligen är det fel någonstans när så många har samma fel, så fort jag kör med gen3 så får jag driver stopped working, bsod etc.

Permalänk
Medlem

Asus släppte ett nytt bios för P8Z77-V PRO idag, någon som har testat om det gör någon skillnad?

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_PRO...

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk

tycker det verkar vara ett mönster här med Asus P8Z77-V serie, Jag har nämligen också dessa problem med grafikdrivrutiner som krachar med Gen3, men enbart i spel och för mig uppstod problemen efter ett par dagars spelande utan problem(Asus P8Z77-V Deluxe + Gigabyte GTX 670 WF OC). Verkar funka fint med Gen2 som för många andra. Gen3 är väl inget man har behov av just nu men det vore ju bra att sakerna ska fungera när det ändå står att moderkort och GPU är Gen3 kompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApemanT:

Advanced mode
Advanced-fliken
System agent nånting
NB PCIe configuration
Välj den slot du använder och sätt till Gen2

Och ska tilläggas att det fungerar utmärkt flera timmar nu.

ApemanT du verkar vara en hjälpande människa jag försöker
följa dina instruktioner men jag hittar inte vart jag kan ändra
till Gen2 har letat på varje flik i mitt BIOS.

Har ett Asus Rapage 3 Extrem moderkort om det kan hjälpa
eller om någon lyckats ändra till Gen 2 på ett sådant kort
väldigt tacksam för svar detta gör mig tokig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av 181wolf

Har ett Asus Rapage 3 Extrem moderkort om det kan hjälpa
eller om någon lyckats ändra till Gen 2 på ett sådant kort
väldigt tacksam för svar detta gör mig tokig.

Um du har ett X58 styrkrets moderkort, och det stödjer som högst pci-e 2.0. du borde ha pci-e 2.0 automatiskt, ladda ner GPU-Z och starta den och starta renderingstestet som används för att se vilken bandbredd moderkortet använder till grafikkortet.

OBS!! Renderingstestet är inget streestest, det är bara ett test för att se vilken bandbredd du har.

mvh KillerX

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Tack för att du tar dig tid, Jag har nu gjort ett test blir inte mer klok för det.
Bandbredd = 152.0GB/s försöker länka en bild på testet men vet inte hur man gör när
den vill ha URL tyvärr. Problemet jag har är att grafikkorts drivrutinerna slutar fungera
i bland när jag spelar WOW det är väldigt olika hur många ggr per kväll detta sker dock,

Har avinstallerat drivrutinerna sedan installerat dom igen, Har läst på flera olika forum
för att försöka hitta en lösning utan resultat. min vän har även han ett likadant moderkort
men exakt samma problem.

Skrivet av KillerX:

Um du har ett X58 styrkrets moderkort, och det stödjer som högst pci-e 2.0. du borde ha pci-e 2.0 automatiskt, ladda ner GPU-Z och starta den och starta renderingstestet som används för att se vilken bandbredd moderkortet använder till grafikkortet.

OBS!! Renderingstestet är inget streestest, det är bara ett test för att se vilken bandbredd du har.

mvh KillerX

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har också ett gigabyte GTX 670. första dagarna så hade jag lite grafiska problem när jag spelade bf3 men det försvann. jag tror att det kan vara något temporärt och försvinner nog snart.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

670

skulle rekommendera att kolla både bios samt firmware
Då visssa grafik kort krånglar med energi läget beroende på
Vilket moder kort dom sitter på.
Upplevde samma fenomen på en rigg ja byggde
Böt firmware på grafik korten o vips funka de kanon

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingen meny där jag kan ändre PCie från 3 till 2 på en speciell kortplats utan bara en allmän inställning där man stänger av 3.0. Dettta hjälper mig ändå inte. Jag får sjukt låga resultat på 3dmark 11.

Däremot såg jag att PCI latency timer/PCI bus clocks stod på 64, vilket är näst lägst. Kan detta vara felet?