Permalänk
Skrivet av Lagom:

Ha ha, okej, så du säger att jag ljuger?

Inte under nån längre period? Jag har skrivit mina temps i tråden...

Om du inte har det väldigt kallt och skönt i rummet så finns det inte en chans att du har 45grader i load på dina grafikkort med "ljudlösa" fläktar. Tänk på att testet visar vattentemp och inte komponent temperatur så ser du omöjligheten i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Inte sett några tester på den radiatorn, men den ser vettig ut. Gles och tjock är bäst för låg ljudnivå...
Kör på XSPC RX annars, som sagt

Den där pumpen är ingen höjdare, hyffsat högljudd och kraftlös.

MPC355 är mycket bättre. Den är riktigt tyst och dessutom bättre tjoff i den. (Ja, jag har testat båda)

Fläktgaller ger mer ljud så det tycker jag du ska undvika

De flesta radiatorer är ganska likvärdiga, det brukar inte skiljas mer än någon grad mellan de så länge då är ungefär lika tjocka etc.

D5 pumpen är oftast bättre än MCP355 vid låg ljudnivå, dock dyrare då man helst ska köpa med en top.

Skrivet av drefk2000:

Buntband blå 2,5x100mm 10st
...
Slangsockel G1/4 NK10 black nickel FatBoy 10st
Teflon tejp

Vad tror ni om det här, duger kylningen och kommer det vara tyst? Vilket chassie ska jag välja till det.. Gärna nått från komplett eller inet... Blått godkändes av frun

Vad ska du använda teflontejpen till? Man ska inte använda det på gängan på kopplingarna då det kan skada antingen de eller blocket. Det är o-ringen på slanganslutningen som ska göra det vattentätt, inte gängan.

Permalänk
Medlem

Mycket att tänka på. Jag ska sätta mig ner och läsa om alla produkter, kolla lite videos, läsa era kommentarer igen och sen ta beslut.
Jag vill göra det här bra på en gång, så jag kommer som det ser ut inte beställa redan idag utan kommer läsa på mer innan.
Hur som helst så har jag inte tid nu, om 13 minuter börjar Formel 1 och det har jag inte missat sen före Dackefejden..

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en en EK kylare och koppla i serie innan eller ditt zalman tower. Då får du ju kylkraften från tower + ek kylaren + det är lika tyst som förut.

Borde funka.

Inet säljer flera stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Mycket att tänka på. Jag ska sätta mig ner och läsa om alla produkter, kolla lite videos, läsa era kommentarer igen och sen ta beslut.
Jag vill göra det här bra på en gång, så jag kommer som det ser ut inte beställa redan idag utan kommer läsa på mer innan.
Hur som helst så har jag inte tid nu, om 13 minuter börjar Formel 1 och det har jag inte missat sen före Dackefejden..

Ett tips är att du googlar upp tester mellan olika radiatorer... Somliga är bättre för låga fläktvarv, andra för höga. Dessutom bör du välja block med bra kylförmåga och låg restriktion, för att kunna köra pumpen på så lågt varvtal som möjligt

Det finns endel riktigt välgjorda tester mellan olika prylar på amerikanska forum. Kan se om jag hittar nåt åt dig senare

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Varför inte bara köpa en en EK kylare och koppla i serie innan eller ditt zalman tower. Då får du ju kylkraften från tower + ek kylaren + det är lika tyst som förut.

Borde funka.

Inet säljer flera stycken.

Zalmans tower är i alu, restan av loopen blir Koppar eller Nickel alltså ingen jätte bra ide att blanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Zalmans tower är i alu, restan av loopen blir Koppar eller Nickel alltså ingen jätte bra ide att blanda

Kanske en bilkylare i aluminium då?

Lär knappast behöva några fläktar.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Kanske en bilkylare i aluminium då?

Lär knappast behöva några fläktar.

http://temp.corvetteforum.net/c3/wesch//alu_radiator.jpg

Grejen är att en bilkylare har väldigt stor yta men samtidigt väldigt hög fpi vilket gör dem ytterst olämpliga att köra helt fläktlöst, framför allt om man har den stående som du visade.

Men visst är det väll lite av en dröm att montera en lastbilskylare på väggen under skrivbordet att kunna koppla in vattenkylningen till om bara tjejen hade gått med på det

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Kanske en bilkylare i aluminium då?

Lär knappast behöva några fläktar.

http://temp.corvetteforum.net/c3/wesch//alu_radiator.jpg

Jag kör med en Golf-kylare (gti), samt 2st 220mm fläktar och 2 hydor cirkulationspumpar.
Funkar skitbra och är tyyyyyyyyyst.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Tack för alla tips.. Jag ska fortsätta fila på systemet, kolla upp den gär pumpen, fundera på ny vätska...
Siktar fortfarande på att lägga en beställning under dagen om jag känner mig nöjd

Inget fel på feser vätskan, dessutom är uv blue genomskinlig så den kan absolut inte färga av sig. Kör själv med feser uv blue.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Inget fel på feser vätskan, dessutom är uv blue genomskinlig så den kan absolut inte färga av sig. Kör själv med feser uv blue.

På så vis, trevligt att det inte är samma skit som den gröna. Jag köpte en beg res som förra ägaren hade använt feser grön i och vilket himla jobb det var att få den ren igen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Utöver det använder jag 1100RPM scythe gt fläktar på ~5V vilket jag skulle gissa ger runt 5-600RPM i idle vilket jag behöver skruva upp till kanske 800rpm för att klara load tempen. Resultatet är ett "ljudlöst" bygge och att jag började störa mig på ljudet från kylskåpet i köket i stället

Äntligen är det verifierat. Jag är inte ensam om att störa mig på ljudnivån på kylskåpet i köket.

Det känns skönt

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal