Har fläkten pajat eller är det något annat?

Permalänk
Medlem

Har fläkten pajat eller är det något annat?

Hejsan!
Har precis pajat min laptop eller förstört någon viss del tror jag så skall förklara så gott jag kan.
Skulle se på en film med min bror från laptopen inkopplad till HDMI:n till tv:n men 1 minut efter jag satt igång filmen från usb-stickan så "laggade" filmen.
Kopierade filmen från USB-stickan till min hårddisk då jag trodde att USB-stickan spökade men efter allt var gjort så hände det precis samma sak.
Dålig dag och kort stubin som jag har drog jag bara ut strömsladden för att sen sätta på datorn igen och startade windows som normalt,dock kvarstod problemet när jag skulle sätta på filmen igen och blev laggit ändå men vill minnas att ljudet funkade som vanligt under filmens korta minut den var på,kan ha fel dock då jag var så frustrerad och tänkte inte på det men hur som helst så har min fläkt till datorn låtit en del det senaste.
Den lät likadant för lite över ett halvår sedan men en kompis bara blåste in så starkt han kunde där fläkten passerar ut eller om det är in med hjälp av en dammsugare och efter det lät den ingenting så jag gjorde samma sak denna gången fast utan dammsugare då jag trodde det skulle flyta på bättre,datorn var då avstängd men när jag skulle sätta på datorn igen och tog systemåterställningskonsolls alternativet efter omstart utifall att så gjorde den en diagnos och efter ett tag stod det att den var färdig och hade återställt problemet som det stod så stängde den bara av sig.
Startade om datorn åter igen och när windows laddade kom det fram en snabb bluescreen på några sekunder men kom ändå in på windows som funkade i någon minut för att sen stänga av sig igen och kände på datan att den var kokhet! Kändes som tangentbordet var 500 grader, mest den vänstra sidan där fläkten sitter i.
Nu vågar jag inte sätta på den efter det här så jag vet inte vad jag skall göra!
Har jag pajjat den helt tror ni eller vad kan ha hänt?
Kan det vara ett mindre allvarligt fel som man kan åtgärda eller har jag blåst så att fläkten på något sätt har fastnat under tiden den varit igång och pajjat allting under dess gång? Är det äns fläkten överhuvudtaget?
Anar det värsta och inte råd lägga på en ny dator.
Det är en HP Pavilion 7 om det är till någon hjälp.

Är väldigt dålig på förklara saker men ännu värre i denna sits jag är i nu så hoppas någon kan förstå och även förklara vad som kanske kan ha hänt så jag kan åtgärda det!

Tacksam för svar och även den tid ni tog för att läsa

/Bekymmrad och orolig

Permalänk
Rekordmedlem

Du känner ganska lätt om det blåser ut varmluft ur datorn, blåser det så är det inte fläkten, inget blås, fläkten står stilla........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Satte snabbt på den men fläkten verkar död då det inte låter om den lika mycket när jag startar den och känner inte den varmluft jag skall känna än vanligt. Lät mer som om fläkten "hackar" eller försöker att starta upp så att säga.
Jag suger på datorer så vad kan man göra år en saådan sak?
Antar man byter ut den om det nu är värt det,vet inte vad sånt kan kosta eller om den har skadat datorn permament.
Har du några svar som en noob som jag kan förstå för att fixa det isf?
Är dålig när det kommer till bärbara.

Permalänk
Medlem

Kylflänsar på laptops blir ibland tjocka med damm. Vilket i princip dödar luftflödet helt. Testa att skruva isär och rengöra kanske?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Skall ta en närmare kik på det imorgon!
Borde inte vara så svårt att skruva isär det och rengöra,blev mest rädd om det kunde bidragit genom att skada en annan del i datorn,eller?
Det är väll en platta du bara skruvar upp så får jag rengöra med topps och försiktigt med dammsugare eller något annat som inte förvärrar saken.
Tack för dom korta svaren på den långa frågan men blev rejält uppskrämd där ett tag.
Skulle det vara något så återkommer jag
Får hålla tummarna att det bara är det problemet!

Permalänk
Avstängd

ja det är vanligt som Dr_Spackel säger att det blir riktigt mycket damm i en del t.o.m så mycket att fläkten inte orkar dra i gång
nu vet jag inte hur det är på dom där om du kommer åt fläkten från undersidan annars lär man skruva ur alla skruvar ta ur tangentbord och moderkort för att komma åt kylningen vilket är lite bökigt :S
om du googlar lite så så brukar det finnas bra manualer som visar vart skruvarna sitter och hur man gör för det kan vara lite klurigt om man inte har mekat laptop förut
sen om man tar i tur dom brukar i.a.f jag byta kylpasta på samma gång när man ändå har den i tur

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Blir nog att en annan får göra det åt mig om det skulle vara så att jag får öppna mer än en lucka eller två då jag inte kan något om laptops och vars komponenter sitter under intill.
Skulle jag lämna in den på en typ av privat lagning eller butik lär det kosta nån tusenlapp minst men kan någon göra det för några hundra lägger jag dom pengarna i alla fall,vill inte orsaka mer än vad jag redan gjort.
Sjukt bra forum det här då man får svar så snabbt när nöden är i kris!

Åter igen tack för tips och mer skadar aldrig om det skulle dyka upp något man bör tänka på