Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Sänka hastighet (1850 rpm)

Köpte en Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm, till mitt htpc bygge och det blev ju alldeles för mycket för mitt behov.
Har provat dra ner farten i både bios och Asrocks egna tuning program för windows utan någon lycka.

Så en enkel fråga, går det inte att sänka farten på dessa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av kloon:

Köpte en Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm, till mitt htpc bygge och det blev ju alldeles för mycket för mitt behov.
Har provat dra ner farten i både bios och Asrocks egna tuning program för windows utan någon lycka.

Jo, med en fläcktkonttoller som finns att köpa separat. Då kan du styra alla dina fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Dell U2311H
[ FD R3 Black ][ Asus P8Z77- V Deluxe ][ I5 3570K ][ Noctau NH-D14 ][ Corsair Vengeance 8GB LP 1600 ][ Crucial M4 128 GB ]
[ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Asus DRW-24B5ST ][ BeQuiet E9CM 680W ] [ Asus STRIX GTX 970 OC 4GB ]
[ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB x2 ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Raw Rubberized ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av kloon:

Test med en Resistor kabel. Detta är en bild på Zalmans RC56. Hittar du inte dirket skulle jag nog börja söka på fläktar, och på olika sidor kolla om de har tillbehör till fläktarna.

Länk till Prisjakt

| MB: ASUS P8Z77-V Deluxe | CPU: Intel Core i7 - 3770K | CPU-Cooler: Corsair H80i | Memory: 16 GB Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1600MHz | GPU: Gigabyte GTX 780 OC SLI | SDD: Intel® SSD 520 Series (240 GB) HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB (RAID 0) | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Fractal Design Define R5 Titanium | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: BenQ XL2411Z | OS: Windows 7 Home 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tack för snabba svar.

Skall kolla in resistor kabel helt klart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

eller så kopplar du om en molexkontakt så den ger 5v istället

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av kloon:

Om du vill ändra hastighet i BIOS måste du på vissa modeller ändra från PWM till spänningsstyrning, då du har en fläkt utan PWM.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av kloon:

Tack för snabba svar.

Skall kolla in resistor kabel helt klart!

Ja, den kostade ju inte många kronor.

| MB: ASUS P8Z77-V Deluxe | CPU: Intel Core i7 - 3770K | CPU-Cooler: Corsair H80i | Memory: 16 GB Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1600MHz | GPU: Gigabyte GTX 780 OC SLI | SDD: Intel® SSD 520 Series (240 GB) HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB (RAID 0) | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Fractal Design Define R5 Titanium | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: BenQ XL2411Z | OS: Windows 7 Home 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Det blev en Zalman Fanmate 2! Nu ligger min (Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm) och puttrar på ljudlösa 800 rpm.