Kommande spel med Frostbite 2 kräver 64-bitars Windows

Permalänk
Melding Plague

Kommande spel med Frostbite 2 kräver 64-bitars Windows

Spelmotorn Frostbite 2 används inte bara till Battlefield 3 utan kommer även att dyka upp i framtida titlar. Nu avslöjas att en 64-bitarsversion av Windows blir en del av systemkraven.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

varför kallar microsoft 32-bitarsversionerna för "x86"?

Permalänk
Medlem

rätt ologiskt att 32 alltid varit x86 egentligen...

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

varför kallar microsoft 32-bitarsversionerna för "x86"?

http://en.wikipedia.org/wiki/X86

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

varför kallar microsoft 32-bitarsversionerna för "x86"?

Det baseras på intel 8086 processorn, och har har följt med sedan dess.

OT: Tycker det är på tiden att börja få in 64-bit som ersättare för 32-bit. På detta vis så gör man det mer oundvikligt, och per standard så kommer 64-bit ta över och 32-bit börja försvinna.

Ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Är konsollerna på väg att bli 64-bitars??

Permalänk
ASUS Nordic

Det är verkligen på tiden att det kommer en 64-bitars motor, underbart att höra!

Permalänk

Wow, det dröjer enda tills jag är 22 år gammal som 64-bitars system kommer bli ett måste. Jag minns tillbaka hur mycket folk hatade 64 förr.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst att dom inte tagit detta steget förrens nu, så det var mycket trevligt att höra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

En annan stor begränsning i 32-bitars är att programmen i sig kan inte adressera mer än 2GB.

Detta kommer bli jävligt nice i framtiden, då utvecklare kommer känna sig mindre begränsade av minnet när dom ska designa spelen. Samt att 64-bit ger en nice boost på CPU prestandan, förutsatt att programmet/spelet är ordentligt optimerat för det.

Bara förvånad det tagit så jävla lång tid.. då 32bit har varit mainstream sen 2003...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Wow, det dröjer enda tills jag är 22 år gammal som 64-bitars system kommer bli ett måste. Jag minns tillbaka hur mycket folk hatade 64 förr.

Var väl Xp 64 som var mest hatad?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Mig gör det ingenting då jag har kört med 64-bit länge.
Jag förstår spelutvecklarna som gärna vill ha mer än någon gig att jobba med i RAM. Det är ändå så otroligt billigt just nu att mer än 4 Gb verkligen inte är något orimligt. Kör hårt!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Wow, det dröjer enda tills jag är 22 år gammal som 64-bitars system kommer bli ett måste. Jag minns tillbaka hur mycket folk hatade 64 förr.

Jag tror inte att de hatade 64 bitar.. Jag tror de hatade Xp 64bit och Vista 64. Drivrutinsproblemet var stort. numera finns drivrutiner till både 32 och 64.

Permalänk

undrar när 128 bit kommer?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

dum fråga, men vad för skillnad kommer vi att märka?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

undrar när 128 bit kommer?

om ett par dagar eller så

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Wow, det dröjer enda tills jag är 22 år gammal som 64-bitars system kommer bli ett måste. Jag minns tillbaka hur mycket folk hatade 64 förr.

Anledning XP-64 inte blev någon hit var pga av det enormt dåliga drivrutins stödet bak då. Även Vista hade en del strul med drivers i början. Men nuförtiden så är det sällan ett problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

På tiden, äntligen får man användning av en bra processor samt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror inte att de hatade 64 bitar.. Jag tror de hatade Xp 64bit och Vista 64. Drivrutinsproblemet var stort. numera finns drivrutiner till både 32 och 64.

Vista64 var det väl inga större fel på. Däremot tror jag inte att jag någonsin hört något bra om XP64.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

En annan stor begränsning i 32-bitars är att programmen i sig kan inte adressera mer än 2GB.

Detta kommer bli jävligt nice i framtiden, då utvecklare kommer känna sig mindre begränsade av minnet när dom ska designa spelen. Samt att 64-bit ger en nice boost på CPU prestandan, förutsatt att programmet/spelet är ordentligt optimerat för det.

Bara förvånad det tagit så jävla lång tid.. då 32bit har varit mainstream sen 2003...

Utvecklarna är redan starkt begränsade av de cirka 256MB de kan få ut ifrån en konsol

Sedan så hade jag faktiskt inte förväntat mig detta med tanke på att BF3 inte hade något 64bit stöd, men det fanns väl inget behov ännu...

Permalänk
Medlem

Äntligen
Då kan jag använda Waterfox till bettlelog och slipper använda Chrome.

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

dum fråga, men vad för skillnad kommer vi att märka?

Prestandalyft?

Skrivet av ceogar:

Var väl Xp 64 som var mest hatad?

Jo och ett mycket missriktat hat dessutom. Xp64 stödde allt men inget stödde Xp64 XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

På tiden, 32-bit har funnits ett tag nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

dum fråga, men vad för skillnad kommer vi att märka?

För det fösta så kommer spelen kunna adressera mer än 2GB minne. Samt datorer som kör i 64bit kommer kunna använda mer än 4GB RAM.
Plus så kommer CPU prestandan få en skjuts om man optimerar instruktionerna ordentligt för 64-bit.

Det kan typ leda till större och mer detaljerade kartor t.ex. Man skulle kanske kunna göra ett Elder Scrolls som inte har någon ladd tid alls när man går in i husen och städerna. Och med snabbt växande VRAM storlek på grafikkorten, så krävs mer RAM för att kunna utnyttja det ordentligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Använder folk fortfarande 32-bit?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bra att jag äntligen får användning för tekniker som jag haft stöd för i 5 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Utvecklarna är redan starkt begränsade av de cirka 256MB de kan få ut ifrån en konsol

Sedan så hade jag faktiskt inte förväntat mig detta med tanke på att BF3 inte hade något 64bit stöd, men det fanns väl inget behov ännu...

Yup.. minne är den stora grejen jag hoppas konsol tillverkarna verkligen pressar upp i nästa generation.. Skiter mest i vad för vek GPU dom trycker in i det, spel-utvecklarna kommer kunna optimera till det rätt bra eventuellt. Men med mer minne så kommer dom kunna göra galet mycket mer.

Plus att mer minne i konsolerna, betyder spel med större texturer och större kartor. Som kommer betyda mycket snyggare spel portade till PC.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Då kan PS3 och 360 säga hej då

Deras prollar är ju 32-bits baserade xD

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir stor skillnad på prestandan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Vet hur osäker ja var när jag gick från Xp 32-bitars till Vista 64. Hörde massa rykten om att i princip inga program skulle fungera och massor med BSOD:s skulle uppkomma! Men tog ändå beslutet om att byta upp mig.

Tror inte jag stött på ett enda program som inte fungerat just för att jag kört 64-bitars. Gick hur bra som helst utan något strul. Bara positiva erfarenheter av det.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!