Permalänk
Medlem

Penntium 4 vs Pentium D

Tjena,
Har tänkt uppgradera en gammal dator med en Pentium D 3.0GHz, det som sitter nu är en P.4 3.4GHz. Frågan är nu om det kommer bli någon skillnad?
På de trådar och reviews som man hittar är från 2005-2006 och då utnyttjades kanske inte flera kärnor?

Tack!

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir allt för stor skillnad. Har en pentium d 2.8ghz i en av mina datorer och föräldrarna har en pantium 4 och de klara i princip av samma saker. Men som du sa, pentium d har 2 cores medans pentium 4 har 1.
Är väldigt osäker men har hört att pentium 4 har mycket bättre struktur vilket gör den bra då pentium d inte har lika bra struktur och gör då den likvärdig pentium 4

Permalänk
Hedersmedlem

Pentium D är ju typ en Pentium 4 med två kärnor, så vid samma klockfrekvens så är Pentium D bättre än Pentium 4.

Pentium D har ingen bra implementering av tvåkärnors arkitektur. Det blev väldigt tydligt när Intel släppte Core2 serien som springer i cirklar runt Pentium D. Men det är fortfarande två kärnor.

Får du processorn gratis hade jag provat att sätta i den, men det är inte en uppgradering som jag hade betalat några pengar för.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Pantium? Är det en sådan man får pengarna tillbaka för?

Permalänk
Medlem

Det handlar om en summa om ca 100kr, men ni tycker alltså det är värt det?