Installerat nya ASUS Maximus V Gene - får inget ljud!!

Permalänk
Medlem

Installerat nya ASUS Maximus V Gene - får inget ljud!!

Kopplade in moderkortet igår och efter att ha installerat alla drivrutiner får jag fortfarande inget ljud. Det verkar som att datorn tror att jag får ljud, då mätaren slår när jag sätter på musik/film. Det står dessutom att enheten fungerar korrekt. Högtalarna är rätt kopplade och jag provade även med hörlurar utan resultat.

Kan det vara något jag kopplat fel?

Permalänk
Medlem

Kanske du råkat få den digitala delen som standard, inte den analoga som du vill ha

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Detta känns bekant. Hade en "SupremeFX III" krets på mitt Gene IV (2011 varianten av Gene mATX).
Då var jag tvungen att välja rätt "standardenhet" i ljudpanalen. Vettesjutton om detta är lösningen på ditt problem dock.
Känns värt att nämna iaf!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tack hörrni. Jag ska ta en titt på det när jag kommer hem. Jag återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kanske du råkat få den digitala delen som standard, inte den analoga som du vill ha

Det verkar som att jag får ljud när jag kopplar in i frontintaget. Och enligt frontintaget så är det den som är den digitala. Du kan se det på bilden här:

Jag vet dock inte hur jag byter standarden från digital till analog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norado:

Det verkar som att jag får ljud när jag kopplar in i frontintaget. Och enligt frontintaget så är det den som är den digitala. Du kan se det på bilden här:

http://img337.imageshack.us/img337/3379/analogdigital.jpg

Jag vet dock inte hur jag byter standarden från digital till analog.

Enligt den där bilden är frontpanelen inte digital, allt till höger om texten "digital" är analog. Testa att högerklicka på Windows ljudikon och välj "uppspelningsenheter", och testa att sätta olika enheter som "standardenhet" genom att högerklicka på de och välja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Enligt den där bilden är frontpanelen inte digital, allt till höger om texten "digital" är analog. Testa att högerklicka på Windows ljudikon och välj "uppspelningsenheter", och testa att sätta olika enheter som "standardenhet" genom att högerklicka på de och välja det.

Alla enheter verkar vara digitala. Har testat att sätta alla som standardenhet men det verkar som att det bara är frontuttaget som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norado:

Alla enheter verkar vara digitala. Har testat att sätta alla som standardenhet men det verkar som att det bara är frontuttaget som funkar.

http://img521.imageshack.us/img521/8759/ljudenheter.jpg

Speakers är den som ska motsvara de analoga kontakterna på moderkortet. Har du kopplat hörlurarna/högtalarna till den gröna 3.5mm porten på baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Speakers är den som ska motsvara de analoga kontakterna på moderkortet. Har du kopplat hörlurarna/högtalarna till den gröna 3.5mm porten på baksidan?

Ja jag hade testat den tidigare, men nu när jag gjorde det igen så funkade det! Fel enhet måste ha varit standard när jag provade det förra gången. Ett stort tack för hjälpen!