Permalänk
Medlem

DDR2 minnen i låg hastighet

Kör ett ASUS P5K moderkort med dual channel.
Minnen Corsair PC2-6400 minne (800 MHz)

Men i CPU-Z ser det ut så här:

Vad beror sånt på?

Jag kompletterade med 2 st Corsair PC2-6400 minne (800 MHz) till men det verkar varit fel på det ena av dem eftersom datorn aldrig fick bild så plockade jag ur dem och det ena var extremt varmt.
Kan nåt ha skadats eller vara orsaken till den lägre hastigheten?

I bios stod hastigheten satt i auto så jag satt den i 800 MHZ men utan ändrat resultat.

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk

Det ska stå 400 MHz om du kör med 800 MHz DDRx-minnen. Dina minnen funkar perfekt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk

DDR betyder double data rate, så 400MHz blir 800MHz efter beräkning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomsa:

Kör ett ASUS P5K moderkort med dual channel.
Minnen Corsair PC2-6400 minne (800 MHz)

Men i CPU-Z ser det ut så här:
http://tomas-backspegel.se/forum/CPU-Z.jpg

Vad beror sånt på?

Jag kompletterade med 2 st Corsair PC2-6400 minne (800 MHz) till men det verkar varit fel på det ena av dem eftersom datorn aldrig fick bild så plockade jag ur dem och det ena var extremt varmt.
Kan nåt ha skadats eller vara orsaken till den lägre hastigheten?

I bios stod hastigheten satt i auto så jag satt den i 800 MHZ men utan ändrat resultat.

Du ska titta i Memoryfliken om du ska se den hastighet du för tillfället kör i. Ta sedan den siffran x2 så får du rätt hastighet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Va skönt

att det är rätt
Då fatta jag hur man räkna åxå,man lär sej nåt nytt varje dag.

Det står 400.8 MHz under memoryfliken åxå så allt ok då

Tack för snabba svar.

Mår nåt dåligt av att köra med 2 + 1 minne nu när de nya hade ett kasst?

Det verkar dra ut på tiden med om jag får nytt eller inte från cdon tyvärr.

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomsa:

att det är rätt
Då fatta jag hur man räkna åxå,man lär sej nåt nytt varje dag.

Det står 400.8 MHz under memoryfliken åxå så allt ok då

Tack för snabba svar.

Mår nåt dåligt av att köra med 2 + 1 minne nu när de nya hade ett kasst?

Det verkar dra ut på tiden med om jag får nytt eller inte från cdon tyvärr.

Du måste köra 2 + 2, eller 1 + 1 för att kunna använda Dual Channel, dvs 4 eller 2 memory stickor. Kör du 2 + 1 (3 stickor) så fungerar inte Dual Channel.

Men, är nog värt att köra 3 stickor om du har lite minne, då lite minne drar ner farten på systemet mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Du måste köra 2 + 2, eller 1 + 1 för att kunna använda Dual Channel, dvs 4 eller 2 memory stickor. Kör du 2 + 1 (3 stickor) så fungerar inte Dual Channel.

Men, är nog värt att köra 3 stickor om du har lite minne, då lite minne drar ner farten på systemet mycket mer.

Ja jag märkte ju en klar förbättring med en 3:e stickan den stunden jag testade men jag var orolig för att det skulle vara skadligt för moderkort eller nåt annat men det är det inte då alltså ?

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomsa:

Ja jag märkte ju en klar förbättring med en 3:e stickan den stunden jag testade men jag var orolig för att det skulle vara skadligt för moderkort eller nåt annat men det är det inte då alltså ?

Nej men bästa vore om du hade 4 stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Nej men bästa vore om du hade 4 stickor.

Jo tanken var ju så men eftersom cdon.se som jag handlade skärm,hdd och minne av drar ut på tiden ang om de tänker ge mej nya/nytt minne så kan ju då köra med 3 tills vidare.

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability