Fläkt till m-ATX (AM3+) Mini-Tower? *VILSEN*

Permalänk

Fläkt till m-ATX (AM3+) Mini-Tower? *VILSEN*

Hej! Det var ett bra tag jag satte ihop en egen låda och nu har jag senast köpt en Dell Inspiron 570 Mini-Tower-dator (samma chassi som 560 tror jag).

Jag har köpt ett Asus M5A 78L-M LX V2 moderkort med AM3+-socket vilket passade min Athlon II X3 (som jag med detta mk tänkt låsa upp till X4) men Dell-fläkten till dell-moderkortet passade ju såklart inte pga att skruvarna satt i annan konstellation.

Jag behöver således en ny fläkt och vill givetvis ha bästa valet

Här är några mått med inräknat några millimeters marginal i varje mått.
15cm djup mot naken processor-yta till chassidörr.
5.4cm mellan mittpunkt på processor till närmsta östra hinder, första RAM-minnet.
6.5cm mellan -||- till norra stop, nätagget.
8.5cm mellan -||- till västra stop, bakfläkten.
10,5cm mellan -||- till södra stop, PCI-kort.

såhär ser det alltså ut:

Jag har försökt hitta rekommendationer baserat på moderkortet men ofattbart svårt trotts hammare och google.

Antar att de väldigt närbelägna RAM-platserna är största avgörande faktorn för form-alternativ.

Skulle vara väldigt tacksam om nån som köpt fläkt till liknande moderkort eller bara är kunnig nog kan ge mig råd.

skulle helst hålla mig runt 500kr för fläkten. Men jag har ju en Athlon II X3 3.20GHz som jag tänkt låsa upp till en X4 och möjligen överklocka till typ 4.0GHz om det går bra å så men ingen ide att spendera skjortan på fläkt bara för att kunna maxa O.C.

EDIT: förutom passform-frågan så är jag ju i behov av råd för att inte köpa en för svag cooler/fläkt för en OC:ad Athlon II X3 (X4) inom min tänkta budget.

Tack i Förväg!!
/Erik

Permalänk

jag hittade en tillverkare som gav fina mått-diagram och har hittat en fläkt som verkar passa perfekt (var svårt för de flesta är för högre än 15cm och bredare ut mot RAM-modulerna).
detta är kandidaten som verkar passa på alla sätt och dessutom verkar stark nog!
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=5983
köpte just på eBay. Rapporterar om hur installation går sedan.