Permalänk
Avstängd

hur funkar det ?

tjena min bror har Intel Pentium eller liknande och hans dator är 32 bit och jag undrar då hur vet man vilken processor som har stöd för 64 bit ?? 2 om han köper en processor som har stöd för 64 bit kommer det stå i windows 64 bit version eller måste han köpa 64 bit windows ? eller vad ? tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Alla AMD och i princip alla Intel processorer (utom vissa Atom) som säljs idag stöder 64bits instruktioner. Windows finns i antingen 32 eller 64 bit men om du köpt det så får du med båda versionerna. Det är inga problem att köra 32bits program eller Windows på en 64bits cpu då den även stöder 32bits instruktioner, faktum är att de flesta program ändå inte finns i 64bits versioner så de flesta program man använder kommer ändå att vara 32bits. Den främsta anledningen till att köra 64bit ändå är att det stöder mer än 4GB minne vilket inte 32bits Windows gör, där är man begränsad till totalt 4GB användbart och i praktiken runt 3 då även grafikminnet och liknande tar upp plats.

Permalänk
Avstängd

det jag tänkte på är att fostbite 2 eller vad nu var kommer göra spel så att dem som har 64 bit av windows kan spela

Permalänk
Avstängd

Ja vill du använda programvara som bara finns för 64bits Windows så får du installera det. Men det är troligt att spelen även släpps i 32-bits version då det fortfarande är många som kör det, men jag har inte koll på just de spelen.

Är du osäker på vilken version som körs så kan du se det genom att högerklicka på Dator (eller Computer, Den här datorn eller dylikt) och välja egenskaper (properties) och där står det vilken version det är.

Har du ett nyare Windows, Vista eller senare, så kan du ladda ner en ISO med 64bits versionen och installera det med samma nyckel som det gamla Windows. Dock kan du bara ha en aktiverad med samma nyckel samtidigt förstås. I värsta fall får du ringa MS för att aktivera det, men det är faktiskt väldigt smidigt. Man behöver inte prata med någon utan bara följa instruktionerna. Här finns länkar till alla Windows 7 versioner, dock bara på engelska men det finns också språkpaket som kan ändra språket, jag har dock aldrig brytt mig om det så jag vet inte hur bra de fungerar.

Permalänk
Avstängd

jag har köpt windows 7 uppgradering. och jag kör 32 bit