Permalänk

Asus P8Z68-v Pro/gen3 och Ivy Bridge

Har beställt det som står ovan men har läst runt lite på internet och vissa säger att det inte går med ivy bridge om man inte bootar moderkortet med en sandy bridge först och uppdaterar bios, och vissa (t.ex komplett support) säger att det skall gå att boota med ivy från början direkt.

Tittar man på moderkortet på asus hemsida så står att min processor som är påväg till mig (intel core i5 3570K) funkar med moderkortet efter bios 3202. Denna bios släpptes enligt support på komplett i februari och borde därför redan finnas på moderkortet iochmed att jag beställde mitt i slutet av maj.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO...

Kan jag på något sätt kolla vilket bios mitt moderkort har innan jag ens fått det? Typ över internet? Har beställt det från CDON.

dNågon som kan bekräfta eller säga vad de tror om det kommer funka att boota med ivy bridge direkt som moderkortet är ur lådan eller ej?

Permalänk
Medlem

Att kolla det innan är nog svårt. Cdon borde dock ha hyfsad omsättning på sina grejor.

Gällande bios har jag nyligen satt in ett asus mb i min burk z77 dock men enligt vad jag kan förstå har de någon usb flash funktion som ska funka utan CPU.

Inte säker på detta dock men ladda hem manualen till ditt kort och läs.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Skrivet av Oaky:

Att kolla det innan är nog svårt. Cdon borde dock ha hyfsad omsättning på sina grejor.

Gällande bios har jag nyligen satt in ett asus mb i min burk z77 dock men enligt vad jag kan förstå har de någon usb flash funktion som ska funka utan CPU.

Inte säker på detta dock men ladda hem manualen till ditt kort och läs.

Ja jag har frågat dem men just den frågan har dom inte svarat på.. Jag la ett z77 kort i beställningen först men sedan läste jag att graikkortet jag också beställt (gigabyte geforce grx 670) underpresterar just med det kortet.. Så bytte ut det och det var då jag fick höra om ivy bridge och det nya moderkortet, att det kanske inte funkar. Men håller hoppet uppe! Det är som sagt ett tag sedan den bios updaten släpptes, så det borde gå. Läste någonstans att någon köpt samma kort 2 månader sen och det funkade med IB direkt ur lådan.

Permalänk
Medlem

3402 är nyaste mjukvaran och kom den 29 maj och Asus är duktig att spotta ut nya bios till brädan då den
haft lite små buggar enligt mig.

Vid 3304 fick ja min så gått som buggfri och borde alltså var ännu mer som setts över till nyaste bioset.

Men vilken version det är på den från Cdon är nog omöjligt att svara på.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

3402 är nyaste mjukvaran och kom den 29 maj och Asus är duktig att spotta ut nya bios till brädan då den
haft lite små buggar enligt mig.

Vid 3304 fick ja min så gått som buggfri och borde alltså var ännu mer som setts över till nyaste bioset.

Men vilken version det är på den från Cdon är nog omöjligt att svara på.

Alright!

När köpte du ditt moderkort? Iochmed att jag köpte mitt nu precis får man hoppas att det hade minst den uppdatering du hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Alright!

När köpte du ditt moderkort? Iochmed att jag köpte mitt nu precis får man hoppas att det hade minst den uppdatering du hade.

Jag köpte mitt moderkort i november förra året och var den första att få detta moderkort på alina i Östersund så hade första bios version
installerad som kom från Asus.

Förhoppningsvis har dom uppdaterat bios på dom brädor dom säljer idag.

Men hört folk som fått äldre bios versioner men då har asus kunnat skickat ut en nyare via sticka till en med posten.

Så min rekommendation är ändå att du via en annan dator tankar ner det nyaste bioset och packar upp det till en sticka och
går in i bios omgående och Asus EZ Flash II , uppdaterar till nyaste bioset.

Bara att stoppa i stickan när du är i bios och sedan gå till advanced mode , tool & Asus EZ Flash II. Sedan ska de synas från
stickan 3402 så att den läst in detta och annars trycker man Esc och drar ut stickan och sätter in den igen och in EZ Flash II igen och
syns det trycker man på enter och så frågar den om man vill läsa in eller uppdatera och tryck enter.

När den läser in bioset blir det en stapel nertill som ska gå hela vägen och rör inget under tiden och sedan när den är klar så säger den
att den lyckats med bios uppdateringen och så trycker man ok med enter och datorn startar om.

När den flashar om bioset så först kommer den dö helt ett tag och var ej rädd och rör inget för ny flashar den om bioset. sedan efter 30 sekunder ca så startar den om datorn och när du ser att det blir bild igen på skärmen så dra ut stickan omgående så att den inte försöker läsa in den igen.

Nu har du uppdaterat bios och är väldigt enkelt och smidigt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har idag uppdaterat till Bios 3402 och tänkte tipsa att för min del
fungerade det enbart via att jag valde Global när man laddade ner och fungerade felfritt.

Men med Global DLM så lyckades den ej läsa in romfilen korrekt i Asus EZ Flash II.

På Asus hemsida under nedladdningsbara filer till brädan och Bios och under 3402 kan man alltså välja 2 platser att ta ner filen via Global DLM & Global och för min del fungerade alltså enbart Global och har rapporterat detta till Asus idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Jag köpte mitt moderkort i november förra året och var den första att få detta moderkort på alina i Östersund så hade första bios version
installerad som kom från Asus.

Förhoppningsvis har dom uppdaterat bios på dom brädor dom säljer idag.

Men hört folk som fått äldre bios versioner men då har asus kunnat skickat ut en nyare via sticka till en med posten.

Så min rekommendation är ändå att du via en annan dator tankar ner det nyaste bioset och packar upp det till en sticka och
går in i bios omgående och Asus EZ Flash II , uppdaterar till nyaste bioset.

Bara att stoppa i stickan när du är i bios och sedan gå till advanced mode , tool & Asus EZ Flash II. Sedan ska de synas från
stickan 3402 så att den läst in detta och annars trycker man Esc och drar ut stickan och sätter in den igen och in EZ Flash II igen och
syns det trycker man på enter och så frågar den om man vill läsa in eller uppdatera och tryck enter.

När den läser in bioset blir det en stapel nertill som ska gå hela vägen och rör inget under tiden och sedan när den är klar så säger den
att den lyckats med bios uppdateringen och så trycker man ok med enter och datorn startar om.

När den flashar om bioset så först kommer den dö helt ett tag och var ej rädd och rör inget för ny flashar den om bioset. sedan efter 30 sekunder ca så startar den om datorn och när du ser att det blir bild igen på skärmen så dra ut stickan omgående så att den inte försöker läsa in den igen.

Nu har du uppdaterat bios och är väldigt enkelt och smidigt.

Skall man bara dra över mappen med uppdateringen till stickan eller ska man mounta o göra stickan bootable?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Skall man bara dra över mappen med uppdateringen till stickan eller ska man mounta o göra stickan bootable?

Jag väljer oftast att spara filen på skrivbordet sedan så packar man upp rom filen med winrar till stickan.

Nu är Usb stickan klar att användas i Bios för uppdatering.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Jag väljer oftast att spara filen på skrivbordet sedan så packar man upp rom filen med winrar till stickan.

Nu är Usb stickan klar att användas i Bios för uppdatering.

okej. Men kommer detta gå att göra även om ivy bridge inte fungerar med moderkortet? kommer jag ändå komma in i bios för att uppdatera?

Permalänk

@epetersson

Varför köper du ett Z68 mb till en Ivy cpu?

Du liksom ber om problem, du skulle köpt ett moderkort med 7- serie chip på, typ Asus P8Z77-V Pro, då hade du inte behövt bekymra dig om din cpu kommer att fungera eller inte.

Angående om det går att boota med Ivy på ett Z68, det är bara att prova, fungerar det så fungerar det, men jag skulle föreslå att du skickar tillbaka Z68 kortet och köp ett Z77 istället, nyare och mer/bättre "features" och är gjort för IB cpu.

Visa signatur

Gaming Rig
ASUS P8Z68 Deluxe - i7 2600k - G Skill Ripjaws X 1600C8 - EVGA GTX 580 SC SLi

The Househeater
Crosshair V Formula-Z - FX8350 - G Skill RipjawsZ 2133C9 - GTX 690

Permalänk
Skrivet av Ghostleader:

@epetersson

Varför köper du ett Z68 mb till en Ivy cpu?

Du liksom ber om problem, du skulle köpt ett moderkort med 7- serie chip på, typ Asus P8Z77-V Pro, då hade du inte behövt bekymra dig om din cpu kommer att fungera eller inte.

Angående om det går att boota med Ivy på ett Z68, det är bara att prova, fungerar det så fungerar det, men jag skulle föreslå att du skickar tillbaka Z68 kortet och köp ett Z77 istället, nyare och mer/bättre "features" och är gjort för IB cpu.

Grejen är den att jag valde ett z77 moderkort innan. Precis det du nämnde, men då hittade jag massa trådar på diverse forum om att grafikkortet jag också beställt (Gigabyte Geforce GTX 670 windforce) tydligen skulle underprestera med det moderkortet. Så jag ringde till komplett och då sa han att just p8z68 var bättre och nyare att jag istället skulle välja det.

Då jag inte är så himla insatt i detta, och hittade inga trådar som beskrev problem med just det grafikkortet och det moderkortet så valde jag p8z68 enligt komplettsupporterns rekommendation, Ovetandes om det här med ivy bridge och sandy bridge.

Permalänk

Någon som vet om man kan se bios versionen någonstans på kartongen? Eller klura ut det genom serienummer eller dyliky