Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Maj 2011

Vattenkylning!

Ska bygga om vattenkylning i datorn då gpu-block och en 240 rad ska in. Gjorde en liten bild på hur det skulle kunna se ut men har hört att pumpen egentligen ska vara direkt från resen, nu är ju raden imellan. Spelar det någon roll eller måste jag ändra om det? Om det är något annat jag bör ändra så skriv isf det

Om ni har ett annat förslag så måla gärna eran tanke eller skriv i tråden
Bild att måla på: http://i46.tinypic.com/atn4n.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Hej, enligt mina erfarenheter så spelar det inte så stor roll, höjdskillnaden kommer få vattnet när man fyller på att rinna ner till pumpen som sedan pumpar det via gpu.

Egentligen så spelar det ingen roll var pumpen sitter, det blir bara en jävla massa läattare att fylla på systemet.

Edit: Vad ska du kyla för komponenter? Vad kör du för fläktar till 360?

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av ceogar:

Hej, enligt mina erfarenheter så spelar det inte så stor roll, höjdskillnaden kommer få vattnet när man fyller på att rinna ner till pumpen som sedan pumpar det via gpu.

Egentligen så spelar det ingen roll var pumpen sitter, det blir bara en jävla massa läattare att fylla på systemet.

Edit: Vad ska du kyla för komponenter? Vad kör du för fläktar till 360?

Okej tack En i5 2500K klockad till 4,5 GHz samt 2 st 6950 2 GB Kör med GT 1850 rpm fläktar på 360-raden

Trädvy Permalänk
Medlem.
Plats
Söderhamn
Registrerad
Okt 2006

Det optimala är att ha så korta slangar som möjligt, sen att pumpen ska sitta efter resen. Största dels att det är mycket lättare att fylla på, sen att pumpen inte kan köras torr utan har tillgång till vatten hela tiden.

Jag hade kört RES-Pump-GPU-GPU-CPU-360/480 tillbaka till RES Kom ihåg att du behöver en rejäl pump till detta system.

Linus förklarar det hela ganska bra i sina videos http://www.youtube.com/watch?v=aHNFhTAvvBA

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Bosson:

Okej tack En i5 2500K klockad till 4,5 GHz samt 2 st 6950 2 GB Kör med GT 1850 rpm fläktar på 360-raden

Okej, ungefär samma som jag då. Mina grafikkort alstrar nog ganska mycket mer värme dock. Jag kör en 360 rad (6 st 1850 GT pnp ) + en 140mm med en rätt lågvarvig fläkt. Har du inte köpt sakerna redan kanske det är att rekommendera eftersom du slippa modda chassit då.

Ska du inte köra push n pull så är det nog behövligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Mr_Prie:

Det optimala är att ha så korta slangar som möjligt, sen att pumpen ska sitta efter resen. Största dels att det är mycket lättare att fylla på, sen att pumpen inte kan köras torr utan har tillgång till vatten hela tiden.

Jag hade kört RES-Pump-GPU-GPU-CPU-360/480 tillbaka till RES Kom ihåg att du behöver en rejäl pump till detta system.

Linus förklarar det hela ganska bra i sina videos http://www.youtube.com/watch?v=aHNFhTAvvBA

Har denna pump: https://www.inet.se/produkt/5321484/pump-ek-dcp-2-2-12v-dc

Är den för klen?

Trädvy Permalänk
Medlem.
Plats
Söderhamn
Registrerad
Okt 2006

400L/hr är tok för lite för ditt system.

Jag hade kört en Koolance (PMP-450S) D5 / Laing D5 Vario/Swiftech MCP655
Vet ej om man kan få tag på dom i Sverige då utbudet i vårat land är rätt kasst inom vattenkylning.

Dyr? ja.. Men inget är starkare än den svagaste länken

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Mr_Prie:

400L/hr är tok för lite för ditt system.

Jag hade kört en Koolance (PMP-450S) D5 / Laing D5 Vario/Swiftech MCP655
Vet ej om man kan få tag på dom i Sverige då utbudet i vårat land är rätt kasst inom vattenkylning.

Dyr? ja.. Men inget är starkare än den svagaste länken

Okej Skulle denhär räcka: https://www.inet.se/produkt/5321452/pump-ek-dcp-4-0-12v-dc

Ändå 800 l/h ju

Trädvy Permalänk
Medlem.
Plats
Söderhamn
Registrerad
Okt 2006

Räcka och räcka.. Jag hade inte tagit den! som sagt inget är starkare än den svagaste länken! så vänta hellre med vattenkylningen i nån månad och spara.

https://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-...
med en topp. eller
https://www.inet.se/produkt/5321436/pump-alphacool-vpp655t12-...

Sverige har överpris i vattenkylning. Jag har köpt mina saker Från http://www.petrastechshop.com

Man kan även slänga iväg ett mail till dom så dom skickar det som Gift så slipper du tullen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Nu håller jag inte riktigt med om att man behöver så kraftig pump, i vissa fall är det bättre med lite "långsammare" eftersom annars hinner inte vattnet ta upp värmen.

Jag kör för övrigt med en Swifttech 355 19w pump med topp till.. den pumpar på nå in h helv*ete

Om jag ställer ner den till ca 12-13w så är det ingen förändring i temperatur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

När du tittar på pumpar så ska du inte stirra dig blind på det maximala flödet de kan prestera. Dessa siffror säger bara vilket flöde du får om du inte har någon restriktion/motstånd alls i din loop. Tryckhöjden (pressure head) är intressantare att titta på då det säger hur mycket motstånd du kan ha i loopen innan flödet går ner till noll.

Din DCP 2.2 har (logiskt nog) 2.2m tryckhöjd. DCP 4.0 verkar ha ca 3.4 m tryckhöjd. En Laing D5 (som t.ex. Swiftech MCP655) pump har ca. 4 m tryckhöjd och en Laing DDC (som t.ex. Swiftech 355) har typ 4.5 m tryckhöjd.
Info här:
http://skinneelabs.com/jingway-pumps/
Och här:
http://www.swiftech.com/mcp35x12vdcpump.aspx#tab2

Jag har hört att DCP 4.0 ska vara rätt högljudd på 12v. Även DDC pumparna kan vara lite högljudda på fullt varvtal, men de är starka. D5 pumparna ska tydligen vara tysta och bra (dock lite svagare än DDC). Nackdelen med både D5 och DDC är väl egentligen bara att de är dyra pumpar.

Jag körde med en DCP 2.2 på en 280s rad + CPU + GPU block. Uppgraderade till en Phobya 260 (DCP 2.6) när jag byggde ut med en till 120s rad, men den pumpen kör jag på lägre varvtal än max då jag hellre vill ha lägre ljudnivå än högre flöde. Märkte inte ett skit på temperaturerna när jag skruvade ner varvtalet och då har ändå min 280s rad ganska högt motstånd.

Om det nu är så att du redan HAR en DCP 2.2 så är mitt tips är att bara prova med den. Jag skulle tro att det funkar. Med 3 block + 2 raddar så kommer du inte att få något värstingflöde, men det kommer nog inte att påverka dina temperaturer särskilt mycket. Det drygaste blir nog att lufta systemet. Där hjälper en starkare pump rätt mycket.

Dator: ASUS Sabertooth P67 - Core i5 2500K vattenkyld - 4x4GB Kingston HyperX Genesis Grey 1600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Crucial m4 512GB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato 3.0-132
Nalle: Samsung Galaxy S6 32GB - Stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av joppe_k:

När du tittar på pumpar så ska du inte stirra dig blind på det maximala flödet de kan prestera. Dessa siffror säger bara vilket flöde du får om du inte har någon restriktion/motstånd alls i din loop. Tryckhöjden (pressure head) är intressantare att titta på då det säger hur mycket motstånd du kan ha i loopen innan flödet går ner till noll.

Din DCP 2.2 har (logiskt nog) 2.2m tryckhöjd. DCP 4.0 verkar ha ca 3.4 m tryckhöjd. En Laing D5 (som t.ex. Swiftech MCP655) pump har ca. 4 m tryckhöjd och en Laing DDC (som t.ex. Swiftech 355) har typ 4.5 m tryckhöjd.
Info här:
http://skinneelabs.com/jingway-pumps/
Och här:
http://www.swiftech.com/mcp35x12vdcpump.aspx#tab2

Jag har hört att DCP 4.0 ska vara rätt högljudd på 12v. Även DDC pumparna kan vara lite högljudda på fullt varvtal, men de är starka. D5 pumparna ska tydligen vara tysta och bra (dock lite svagare än DDC). Nackdelen med både D5 och DDC är väl egentligen bara att de är dyra pumpar.

Jag körde med en DCP 2.2 på en 280s rad + CPU + GPU block. Uppgraderade till en Phobya 260 (DCP 2.6) när jag byggde ut med en till 120s rad, men den pumpen kör jag på lägre varvtal än max då jag hellre vill ha lägre ljudnivå än högre flöde. Märkte inte ett skit på temperaturerna när jag skruvade ner varvtalet och då har ändå min 280s rad ganska högt motstånd.

Om det nu är så att du redan HAR en DCP 2.2 så är mitt tips är att bara prova med den. Jag skulle tro att det funkar. Med 3 block + 2 raddar så kommer du inte att få något värstingflöde, men det kommer nog inte att påverka dina temperaturer särskilt mycket. Det drygaste blir nog att lufta systemet. Där hjälper en starkare pump rätt mycket.

Okej! Tack så hemskt mycket för förklaringen! Kör vidare med min pump då. Blir väll att uppgradera senare isf

Edit: Går det att ha loopen som jag har den eller måste jag sätta pumpen direkt från resen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Bosson:

Om du redan har den kan du pröva, det kommer kanske fungera. Om du ska köpa en pump är det bättre att satsa på en bra direkt som en DDC- eller D5- med top. En EK DCP 4.0 skulle också klara av systemet, men den kommer att låta mer och är inte lika bra kvalitetsmässigt. Jag hade satsat på en D5 om du har plats för den, eller DDC om du har mindre utrymme.

Skrivet av ceogar:

Nu håller jag inte riktigt med om att man behöver så kraftig pump, i vissa fall är det bättre med lite "långsammare" eftersom annars hinner inte vattnet ta upp värmen.

En långsammare pump skulle inte hjälpa med temperaturen på något sätt.

Skrivet av Bosson:

Okej! Tack så hemskt mycket för förklaringen! Kör vidare med min pump då. Blir väll att uppgradera senare isf

Edit: Går det att ha loopen som jag har den eller måste jag sätta pumpen direkt från resen?

Du borde helst sätta reservoaren precis före pumpen. Det skulle vara mycket svårt att fylla systemet med en radiator mellan de delarna, och andra problem kan uppstå också om inte pumpen har direkt tillgång till vatten.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Bosson:

Jag skulle också tro att det går bra att ha pumpen "bakom" 240 radden så där iom att reservoaren sitter högt. Vattnet borde nå pumpen genom självtryck. Bäst är dock om den sitter direkt efter reservoaren. Pumpen har typ NOLL förmåga att pumpa luft så den klarar inte ens av att suga i sig vattnet om det så bara finns en enda centimeter luft kvar vid insuget. Sånt brukar dock gå att lösa om man blåser/suger lite i rätt slangar.

Vill du flytta pumpen så kan du ju sätta den innan 240 radden med insuget uppåt och pumpa vattnet "medurs" i loopen på din bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: ASUS Sabertooth P67 - Core i5 2500K vattenkyld - 4x4GB Kingston HyperX Genesis Grey 1600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Crucial m4 512GB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato 3.0-132
Nalle: Samsung Galaxy S6 32GB - Stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Marcusk:

En långsammare pump skulle inte hjälpa med temperaturen på något sätt.

.

Inte en snabbare/starkare heller.. om den andra inte är väääldigt svag då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av ceogar:

Inte en snabbare/starkare heller.. om den andra inte är väääldigt svag då.

Det var "i vissa fall är det bättre med lite "långsammare" eftersom annars hinner inte vattnet ta upp värmen." jag svarade på, jag vet att en bättre pump inte förbättrar temperaturen, men en långsam hjälper definitivt inte.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Marcusk:

Det var "i vissa fall är det bättre med lite "långsammare" eftersom annars hinner inte vattnet ta upp värmen." jag svarade på, jag vet att en bättre pump inte förbättrar temperaturen, men en långsam hjälper definitivt inte.

Längre svar:
Energi överförs från blocket till vattnet som cirkulerar i det enligt E = UAdT där A är blockarean som ligger mot vattnet, dT är temperaturdifferensen mellan blocket och vattnet och U är "trögheten" för värmen att ta sig från medium till medium. U och A är konstanta i det här fallet vilket gör att temperaturen på vattnet är det enda intressanta som pumpen kan påverka. Motsvarande energi måste sen också lämna systemet enligt E = hAdT (där h egentligen funkar precis som U tidigare, men är betydligt lägre då övergång via sk. konvektion till luft är betydligt "trögare" än t.ex. ledning genom metaller, vätskor etc.

Kontentan är att om x J energi lämnar systemet vid radiatorn, så kan x J energi upptas vid blocket, utan att du får en ökning av temperatur på vattnet, dvs jämvikt.
Att pumpa 1000 l/s runt i systemet skulle inte påverka prestandan det minsta om inte motsvarande mängd energi kunde plockas ut vid radiatorn.

Vi har redan konstaterat att flaskhalsen sitter vid radiatorn, eftersom h << U, vilket tillverkaren försöker kompensera upp genom att låta radiatorns area vara betydligt större än blocket som du leder vatten igenom. Dvs om systemet blir för varmt är en extra radiator alltid att föredra framför en uppgraderad pump så länge pumpen är stark nog att pressa vattnet genom systemets samtliga kanaler (radiatorflänsar, block etc).

Svar:
- Så länge vattnet flyttas genom systemet (dvs inte stannar på grund av för lågt tryck) kommer en större/ytterligare en radiator alltid att vara en bättre investering än en större pump.

Laptop: Macbook Pro Retina 15".
Desktop: iMac 27" i5 late 2011.
Server: i5-2400 32gb 16TB - ESXi Win7/Debwww/PFSense/FreeNAS