Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart - behövs nya fläktar?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart - behövs nya fläktar?

Tja!
Försökte få med så mycket som möjligt i titeln på tråden.

Hade tänkt köpa mig ett sådant chassi, behövs nya/fler fläktar? för att få en sval dator

Permalänk
Medlem

Jag har de som följde med, men köpte till två 140mm till taket och en till botten.

R3 är ljudisolerad och det gör den lite varmare.. Men det beror också på vad du har för komponenter i burken. Lämnar grafikkortet värmen i chassit eller skyfflar den ut det på baksidan.. Etc.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Först och främst - kanonfint chassi! Byggde burk för en månad sen och är väldigt nöjd med det chassiet.

Vad gäller fläktarna... jag fick med två stycken 120mm-fläktar från FD, handlade mitt chassi från CDON. Inga superfläktar men helt OK. Jag tycker att du får räkna med att köpa minst en till chassifläkt. Men det beror ju förstås på vad du ska ha för komponenter i (CPU, CPU-kylare), om du ska klocka eller inte samt lite vilka krav du har på ljudnivå.

Själv har jag bestyckat mitt chassi följande med fläktar:
Front: 2 x Fractal Design 120 mm insug (medföljande)
Botten: Noctua NF-P14 140 mm insug
Bak: Corsair H60 CPU-kylare utblås
Topp: Noctua NF-P14 140 mm utblås

Har en i7 2600K kyld med Corsair H60 och ett GTS 250 (GTX 680 kommer “snart”) och allt är tyst och svalt. Har du nära till bra datorbutik är det väl enklast att börja med så få fläktar som möjligt och testa dig fram. Blir det för varmt är det bara köpa mer fläkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 :: Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W :: Moderkort: Asus P8Z68-V Pro/GEN3 Intel Z68 :: CPU: Intel Core i7 2600K :: Kylare: Corsair Hydro H60 :: GPU: Asus GTX 680 2GB :: RAM: Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance :: HDD1: Corsair Force GT 120 GB SSD :: HDD2: Seagate Barracuda 1TB :: OS: Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stinto:

Först och främst - kanonfint chassi! Byggde burk för en månad sen och är väldigt nöjd med det chassiet.

Vad gäller fläktarna... jag fick med två stycken 120mm-fläktar från FD, handlade mitt chassi från CDON. Inga superfläktar men helt OK. Jag tycker att du får räkna med att köpa minst en till chassifläkt. Men det beror ju förstås på vad du ska ha för komponenter i (CPU, CPU-kylare), om du ska klocka eller inte samt lite vilka krav du har på ljudnivå.

Själv har jag bestyckat mitt chassi följande med fläktar:
Front: 2 x Fractal Design 120 mm insug (medföljande)
Botten: Noctua NF-P14 140 mm insug
Bak: Corsair H60 CPU-kylare utblås
Topp: Noctua NF-P14 140 mm utblås

Har en i7 2600K kyld med Corsair H60 och ett GTS 250 (GTX 680 kommer “snart”) och allt är tyst och svalt. Har du nära till bra datorbutik är det väl enklast att börja med så få fläktar som möjligt och testa dig fram. Blir det för varmt är det bara köpa mer fläkt.

Ah okey! tror inte jag kommer klocka i första taget finns nog kräm i processorn så det räcker
Men inblås/utblås, det har väl endast med åt vilket håll du vänder fläkten väl? (Låter jag jätte korkad nu?) xD

Permalänk
Medlem

Jag kör med de 3 medföljande, en i botten och 2 i fronten, alla riktade inåt. På så vis letar sig luften ut i övriga öppningar. Funkar utmärkt med 4 diskar, en SSD och en Phenom II X6 1090T. Dock är det inte speciellt hög last då den står som server och inte är speciellt busy. Kan tänka mig att det blir lite annorlunda om man klämmer i ett fett grafikkort.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovebird:

Ah okey! tror inte jag kommer klocka i första taget finns nog kräm i processorn så det räcker
Men inblås/utblås, det har väl endast med åt vilket håll du vänder fläkten väl? (Låter jag jätte korkad nu?) xD

Precis, det är bara att vända fläkten. Den blåser åt det håll som etiketten sitter. Med andra ord, om du tittar på en fläkt utifrån genom ett chassigaller och du ser klistermärket med loggan som de flesta fläktar har så blåser den utåt... alternativt kan man sticka fram våfflan och känna efter

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 :: Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W :: Moderkort: Asus P8Z68-V Pro/GEN3 Intel Z68 :: CPU: Intel Core i7 2600K :: Kylare: Corsair Hydro H60 :: GPU: Asus GTX 680 2GB :: RAM: Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance :: HDD1: Corsair Force GT 120 GB SSD :: HDD2: Seagate Barracuda 1TB :: OS: Windows 7 Professional 64-bit