Stänga av CPU fan error varning i BIOS?

Permalänk

Stänga av CPU fan error varning i BIOS?

Hejsan,

Har just skaffat mig en fläktkontroller, och kopplar CPU fläktarna till den också, eftersom att fläktarna går i fult ös konstant om jag har dem kopplade till Kuhler 920 kylaren (har inte orginalfläktarna, utan ett par 1850RPM Gentle Typhoon).

Problemet är ju att den känner av att inga fläktar är kopplade till Kuhlern, och börjar därför klaga över att jag inte har någon CPU kylning, så måste klicka F1 och hoppa in i BIOS för att kunna boota, så undrar hur man kan stänga av denna varning?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Gå in i bios/uefi och leta upp inställningen för det. På mitt Asus-moderkort heter det "CPU fan speed low limit", där jag kan välja 600, 500, 400, 300, ignore. "Ignore" borde vara alternativet du letar efter.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Varför inte koppla fläktarna på CPU_FAN och därmed få temreglerad styrning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför inte koppla fläktarna på CPU_FAN och därmed få temreglerad styrning ?

För att det är en 4-pin anslutning så 3-pins fläktar styrs inte.

Har själv samma problem, men som tur är så har jag 3-pins kontakter också(märkt som en chassi anslutning) som jag kan styra via ASUS AI vilket fungerar jättebra.

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Gå in i bios/uefi och leta upp inställningen för det. På mitt Asus-moderkort heter det "CPU fan speed low limit", där jag kan välja 600, 500, 400, 300, ignore. "Ignore" borde vara alternativet du letar efter.

Aha, jo den vet jag vart det ligger, så ska se om jag kan välja "ignore"

Skrivet av Svensktiger:

Varför inte koppla fläktarna på CPU_FAN och därmed få temreglerad styrning ?

Funkar inte med dessa fläktar + Kuhlern, de går i fullt ös oavsett temp på CPUn. Funkar bra med fläktkontroller, drar bara upp dem till max när jag spelar, de låter så lite att det inte är något problem egentligen, satt i flera timmar i idle när de gick i full fart utan att störas speciellt ändå

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Gå in i bios/uefi och leta upp inställningen för det. På mitt Asus-moderkort heter det "CPU fan speed low limit", där jag kan välja 600, 500, 400, 300, ignore. "Ignore" borde vara alternativet du letar efter.

hjälpte inte, får det fortfarande, passade på att stänga av ett par andra CPU fan settings också, men inget funkade :C

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Någon som har något annat förslag på vad som kan göras? Kan man på något sätt lura datorn att det sitter i en CPU fläkt?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Någon som har något annat förslag på vad som kan göras? Kan man på något sätt lura datorn att det sitter i en CPU fläkt?

Ja, koppla Kuhlerns strömförsörjning (för pumpen) till CPU-fan på moderkortet. Det lurar datorn att du har en CPU-fläkt som går i ~4000rpm Kör så själv och funkar kanon.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Ja, koppla Kuhlerns strömförsörjning (för pumpen) till CPU-fan på moderkortet. Det lurar datorn att du har en CPU-fläkt som går i ~4000rpm Kör så själv och funkar kanon.

Hur menar du? Menar du kontakten som vanligtvis ska sitta i USB uttaget? För har jag den i CPU-fan så får jag både CPU fan error, och dessutom temp error (eftersom pumpen inte får någon ström).

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Hur menar du? Menar du kontakten som vanligtvis ska sitta i USB uttaget? För har jag den i CPU-fan så får jag både CPU fan error, och dessutom temp error (eftersom pumpen inte får någon ström).

Hm menar du att det är USB-kontakt på din Kuhler? Har själv H60 men trodde det var samma princip. Jag har två st. fläktkontakter för den där den ena är för strömmen till pumpen och den andra är strömmen till fläkten. Så jag har strömmen till pumpen kopplad på CPU_FAN och strömmen till fläkten kopplad till fläktkontrollern. Då klagas det inget

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Hm menar du att det är USB-kontakt på din Kuhler? Har själv H60 men trodde det var samma princip. Jag har två st. fläktkontakter för den där den ena är för strömmen till pumpen och den andra är strömmen till fläkten. Så jag har strömmen till pumpen kopplad på CPU_FAN och strömmen till fläkten kopplad till fläktkontrollern. Då klagas det inget

Nja, eftersom 920 har dubbelt så tjock radiator som H60 så behöver den kanske mer ström än vad en fläktkontakt kan ge, och tar istället ström från ett av moderkortets USB-kontakter.

Men ska testa att sätta in en extra 120 låg RPM fläkt någonstans i chassit, och koppla den till CPU_fan, och se om den lugnar ner sig då.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |