Vad betyder bokstäverna i namnet på intels processor?

Permalänk
Medlem

Vad betyder bokstäverna i namnet på intels processor?

Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad bokstäverna betyder i intels processorer.

Syftar då på "K" "P" "S" "T" och helt utan nån följande bokstav efter modellen av processor.

Undrar med om det fins någon av dom som går kallare än dom andra, har på plan i framtiden sätta bytta en mycket tyst burk.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret med vad menas exakt med "Performance optimized lifestyle" och "Power optimized lifestyle".

"K" är till för klockning då om jag inte har helt fel.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azezl:

Tack för det snabba svaret med vad menas exakt med "Performance optimized lifestyle" och "Power optimized lifestyle".

"K" är till för klockning då om jag inte har helt fel.

Den ena nr1 bryr du dig inte om strömförbrukning, med den andra gör du det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad bokstäverna betyder i intels processorer.

Syftar då på "K" "P" "S" "T" och helt utan nån följande bokstav efter modellen av processor.

Undrar med om det fins någon av dom som går kallare än dom andra, har på plan i framtiden sätta bytta en mycket tyst burk.

K - upplåst multipel, högre tdp
S - Låg tdp, oklockbar
T - Jättelåg tdp, oklockbar

P vet jag inte..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Tack för det snabba svaret med vad menas exakt med "Performance optimized lifestyle" och "Power optimized lifestyle".

"K" är till för klockning då om jag inte har helt fel.

"Performance optimized lifestyle" och "S" är processorer med lägre frekvens för att få ner strömförbrukningen och värmen, och "Unlocked", "K" betyder att multipliern är upplåst för överklockning.

"T" har jag ingen aning om vad det är.

Permalänk
Medlem

Perfect, då är det en T eller en S jag ska ha Tack för den snabba hjälpen!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!